Over nieuwe en bijna nieuwe vervoermiddelen die u in een ander EU-land koopt en naar Nederland brengt of laat brengen betaalt u altijd btw in Nederland. Naast de btw betaalt u bij sommige (nieuwe) vervoermiddelen ook bpm. Meer hierover leest u bij Belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm).
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Invoeren van goederen in een ander EU-land
Vindt invoer van goederen plaats in een ander EU-land? Dan betaalt u btw in dat land. U kunt deze btw digitaal terugvragen via de Nederlandse Belastingdienst.
Ook na de wijzigingen rond de BPM blijft gelden dat er geen BTW wordt geheven over de BPM wanneer de inschrijving in het kentekenregister (en dus de afdracht van de BPM) plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper.
Een 'BTW-auto' is een auto die nieuw is of altijd zakelijk bereden is. Zodra hij eenmalig van een particulier of niet BTW plichtig bedrijf is geweest noemen we het een 'marge-auto'. Op het moment dat de verkopende partij de auto weer gaat verkopen, dient hij een BTW factuur te maken.
U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
Als u goederen invoert uit niet-EU-landen, is die invoer belast in het land waar de goederen de EU binnenkomen. Dit betekent dat u btw betaalt aan de belastingdienst van dat land. Daar moet u ook aangifte doen.
Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald. Weigeren kan je online.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
U kunt btw terugvragen op de internetsite Teruggaaf van btw uit andere EU-landen. Maak hierbij gebruik van de Vereisten en toelichting bij het verzoek om teruggaaf btw uit andere EU-landen. Wij sturen uw verzoek door naar de belastingdienst in het EU-land waar u btw terugvraagt.
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
Btw bij tweedehands auto kopen
Koopt u een tweedehands auto van een andere particulier? Dan betaalt u geen btw. U betaalt als particulier alleen btw over een auto als u een auto koopt bij een autobedrijf. De btw is dan in de prijs inbegrepen.
Over de aanschafprijs van nieuwe personenauto's heft de Nederlandse overheid altijd btw (21 procent) en bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen; volgens meerdere tariefschijven, elektrische auto's tot 2025 uitgesloten). Als je als particulier een auto koopt, dan betaal je beide belastingen.
U berekent de invoerrechten over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus onder andere commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot tot aan de buitengrens Europese Unie (EU). U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren.
Als u een nieuwe auto koopt, betaalt u 21% btw op de verkoopprijs.
Als u goederen uit andere EU-landen afneemt, brengt de leverancier u meestal 0% btw in rekening. U moet dan als afnemer Nederlandse btw betalen. Neemt u diensten af uit een ander EU-land, dan wordt de btw vaak naar u als afnemer verlegd. U berekent de btw in beide gevallen zelf en geeft deze aan in uw btw-aangifte.
De douane kijkt naar de totale waarde van jouw zending om te bepalen of jouw pakket onderhevig is aan invoerrechten. Je betaalt altijd btw, ongeacht de waarde van jouw zending. Vanaf €150,- dien je invoerrechten te betalen.
Wat zijn inklaringskosten? Dat zijn kosten waarmee je te maken krijgt als je iets koopt uit een land buiten de EU. Denk aan btw, afhandelingskosten en misschien ook invoerrechten.
Als je bijvoorbeeld in Duitschland een auto inclusief BTW hebt gekocht hoef je die heffing in ons land niet meer te betalen, omdat de tarieven even hoog liggen. Via onderstaande link kun je berekenen hoeveel BPM je nog moet afdragen.
De BPM naheffing wordt inderdaad binnen 5 jaar na datum 1e registratie opgelegd aan de verkoper bij verkoop aan een particulier. Echter valt deze na 5 jaar in 1 keer naar € 0,-. Dit betekent dat bij een auto met grijs kenteken die ouder is dan 5 jaar de rest BPM € 0,- bedraagt.
Als ondernemer kunt u te maken krijgen met een aantal belastingen voor uw auto: de motorrijtuigenbelasting (mrb) de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm)