De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken.
Een samenwerking met een Nederlandse micro influencer (5.000-25.000 volgers) kost gemiddeld zo'n €500,- voor een wall post op Instagram, blog of video en door- plaatsing op social mediakanalen. Eenzelfde samenwerking met macro influencers (25.000-100.000 volgers) kost je zo'n €2.500,-.
Een influencer is iemand op social media met invloed bij minstens 1.000 volgers in een interessante doelgroep.
Micro-influencers hebben tussen de 5.000 en 100.000 volgers en richten zich vaak op een specifiek onderwerp waar ze gepassioneerd over zijn. Kenmerkend is dat ze vaak dezelfde soort volgers hebben met dezelfde specifieke interesses.
Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft online (YouTube, Instagram, blog, etc.). Dit publiek luistert naar wat hij of zij zegt en neemt vaak over wat die persoon doet. Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken.
Nano-influencers zien zichzelf niet als influencer, het zijn 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp en/of een merk uiten op social media. Met Instagram als belangrijkste platform. En heel belangrijk: een nano-influencer heeft slechts een volgersbestand tussen de 100 en 5000 volgers.
Een influencer is een persoon die via sociale media diensten of producten aanbeveelt. Bedrijven doen beroep op 'influencer marketing' als alternatief kanaal om hun diensten of producten te promoten. Influencers ontvangen vaak producten als vergoeding voor hun aanbeveling, of ze worden ervoor betaald in geld.
Nano-influencer: 1.000 tot 10.000 volgers (10 tot 100 euro per post) Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post)
Hij of zij kan betaald worden per klik op de advertentie of per kijker van de video. Een andere manier waarop influencers geld verdienen is via campagnes en andere samenwerkingen, op deze manier verbindt een influencer zit eenmalig of voor een langere periode aan een merk of bedrijf.
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken.
Wij gaan voor TikTok doorgaans uit van een gemiddelde CPM van € 10-15. Een rekenvoorbeeld: influencer X heeft 100.000 volgers en het gemiddelde bereik van de laatste 5 posts is 40.000. Met een CPM van € 10 is een TikTok post naar verwachting dus € 400,- waard.
Voordeel: meer naamsbekendheid
Het is lastig om naamsbekendheid te genereren via de traditionele kanalen. Een ander belangrijk voordeel van influencer marketing is het vergaren van naamsbekendheid. Een influencer kan sneller, oprechter en effectiever een groot aantal volgers bereiken.
Je kunt alleen een succesvol influencer worden als je een grote groep volgers hebt die jouw posts liken en delen, in plaats van passief volger zijn. Een influencer met een grote groep actieve volgers is voor bedrijven erg interessant. De bedrijven zullen jou vanzelf vinden als jij aantrekkelijk voor hen wordt.
Om goed geld te verdienen met gesponsorde posts op Instagram, moet je een behoorlijke aanhang hebben. Onderzoek heeft aangetoond dat influencers met meer dan 1 miljoen volgers duizenden dollars per post verdienen. Als je een micro-influencer bent, is dat ook oké.
Gebruik hashtags bij het plaatsen van je posts die bij de post passen. Volg accounts in dezelfde doelgroep. Repost relevante Instagram posts van grotere accounts & tag hen. Wees actief met je account op soortgelijke accounts (reageer & like)
Zo zou een influencer met 100.000 volgers op Instagram zo tussen de 2.000 en 2.500 euro per post kunnen vragen, terwijl dat bedrag voor celebrities met vier tot twintig miljoen volgers wel kan oplopen tot 15.000 euro per post.
Het is niet duidelijk hoeveel ze per weergave betalen. Hoeveel ze in totaal betalen wordt bepaald door het bedrijf. Sommige makers melden dat ze ongeveer 2-4 cent per duizend weergaven zouden kunnen verdienen. Het betekent dat je ongeveer 20 dollar per 1 miljoen views, per video kunt verdienen.
Influencen is een gewild beroep, wijst onderzoek uit. In de top 3 van populairste beroepen onder Britse jongeren staat social media influencer op de tweede plek, gevolgd door YouTuber.
Een snelle rekensom leert ons dat een video die een miljoen keer wordt bekeken, al snel 7.600 dollar kan opleveren. Dat is omgerekend zo'n 6.800 euro.
Nodig je vrienden en familie uit om je te volgen: je moet ergens beginnen! Ga voor authentieke, waardevolle content: foto's, video's, podcasts … Lok interactie uit bij je volgers en reageer op hun antwoorden. Probeer op regelmatige tijdstippen berichten te plaatsen, zodat je volgers ernaar uitkijken.
Mega influencers: online celebrities
Mega influencers zijn individuen met meer dan één miljoen volgers. Dit kunnen bekende mensen zijn, zoals zangers of sporters, maar ook 'gewone' mensen die bekend zijn geworden door hun activiteiten op social media.
Meso: deze influencers bevinden zich met 25k – 75k volgers in het midden. Macro: zij hebben tussen de 75K en 200k volgers. Deze groep houdt zich fulltime bezig met het creëren van content. Sommige macro-influencers werken met een creatief team, anderen werken individueel en houden zelf het contact met hun volgers.
Veel mensen denken bij influencers nog steeds aan de Kylie Jenner's en Anna Nooshin's van deze wereld, maar de 'the girl next door' kan ook een influencer zijn. Daarnaast worden influencers ook gecategoriseerd in onder andere YouTubers, Instagrammers, TikTok'ers, Twitchers, bloggers, vloggers, advocates en celebrities.
Kan ik zien wie mijn Instagram heeft bekeken? Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij.