De Dacia Duster is niet meer zo goedkoop als vroeger. Hij biedt nu meer kwaliteit en veel waar voor je geld, maar blijft technisch op sommige punten achter. Veel ruimte en goed veercomfort maken hem tot ideale gezinsauto. Echt armoedig is de Duster allang niet meer.
Dacia, het Roemeense budgetmerk dat ooit in Nederland werd uitgeroepen tot 'vrekkenauto', eindigt net achter de Lexus met een betrouwbaarheidsscore van 97,3 procent. Daarmee bewijst het merk dat goedkoop niet altijd duurkoop hoeft te zijn.
Wanneer het verkeer op de snelweg weer op gang komt is het motorblok erg zuinig. Een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km of 1 op 18.2 bij een snelheid van 100 km/u zijn nette scores voor een hoge auto.
Naast de mogelijkheid voor een fietsendrager, heeft de Dacia Duster ook dakdragers. Aan bagageruimte geen gebrek dus. Daarnaast heeft de avontuurlijke Dacia Duster een maximaal geremd aanhanggewicht van 1.500 kg. Een caravan trekken is een koud kunstje.
Wat is de prijs van de Dacia Duster? De prijs van de Dacia Duster start bij 13.990 euro voor de TCe 90 pk Access met manuele zesbak en voorwielaandrijving. De duurste uitvoering is de TCe 150 pk Prestige met manuele zesbak en vierwielaandrijving, een benzineversie met een prijskaartje van 23.390 euro.
automaat Dacia Duster. De Duster is nu ook als automatische EDC-6-versnellingsbak met dubbele koppeling verkrijgbaar. Dat betekent nog meer comfort en extra rijplezier. De Prestige TCe150 EDC automaat trekt vlot op, en schakelt vloeiend op en terug.
De personenauto heeft een topsnelheid van 165 km per uur en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 11,5 seconden. Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 7,10 liter per 100 km en hij weegt 1135 kg. De APK is geldig tot 29-11-2022 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 128,83 per kwartaal.
Dankzij een krachtige turbo en 100 pk rijd je met de Bi-Fuel-motor voordelig én lekker. De nieuwe Dacia Duster is uitgerust met een benzinemotor en voldoet aan de geldende Euro6-normen. Zo biedt hij niet alleen comfort maar is hij ook beter voor het milieu. Dankzij de distributieriem kun je besparen op onderhoud.
Dacia spreekt van een gemiddeld verbruik van 4,9-6,4 l/100 km. De benzinetank heeft een inhoud van 50 liter, terwijl de lpg-tank een capaciteit heeft van 34 liter.
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot 'Auto van het jaar'. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën.
De Duster heeft een ruim en comfortabel interieur. Er passen vijf volwassenen in die 475 liter bagageruimte (afhankelijk van de versie) ter beschikking hebben om al hun bagage en vrijetijdspullen te vervoeren. Als de achterbank is neergeklapt, is er zelfs 1.636 liter aan bagageruimte beschikbaar.
De modellen van Dacia hebben nauwelijks moderne rijhulp- en veiligheidssysteem aan boord, zijn niet hybride of elektrisch en ook een automaat is beperkt beschikbaar. Kortom, alles wat een moderne auto anno 2019 volgens de marketingmachines moet hebben, ontbreekt.
De Dacia stond ooit bekend als 'vrekkenauto', omdat deze vooral geschikt zou zijn voor mensen die zo weinig mogelijk autokosten willen betalen.
We beginnen in Roemenië, het land waar Duster wordt gebouwd, met enkele cijfers over zijn productie in de fabriek van Pitesti (Mioveni).
De Duster was de eerste SUV van het merk en wordt, net als de andere Dacia-modellen, aangedreven door motoren van Renault.
Dacia vervangt de atmosferische SCe van 115 pk door een TCe van 100 pk voor de Duster. De 1.0 3-cilinder turbo is een motor van de nieuwste generatie die al onder de kap zit van de nieuwe Clio.
De nieuwe 1.0 benzinemotor kost in Frankrijk EUR 12.490,- en bij ons 6000,- meer, dus 18490,-.
LPG is bij uitstek geschikt voor het rijden van veel kilometers. Het is een prima brandstof als je meer dan 6.000 kilometers per jaar maakt. LPG is ongeveer 1 euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je lekker snel tanken.
Volgens Dacia kan de Duster 16,1 kilometer rijden op één liter benzine. Er wordt 15.000 kilometer per jaar met de auto gereden. Het kostenplaatje wat betreft het brandstof komt uit op: 15000 / 16,1 = 931,68 liter benzine x € 1,70 per liter = € 1583,86 Per maand komen de kosten uit op: € 1583,86 / 12 = € 131,99.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
De 150 pk sterke 1.3 TCe is ook met een automaat met dubbele koppeling te krijgen, al moet je het dan zonder vierwielaandrijving doen. Die versie, alleen leverbaar als Prestige, kost €27.090.
Dacia Jogger Hybrid
De hybridetechnologie van de Dacia Jogger omvat een 1,6-liter benzinemotor, twee elektromotoren (een 'e-engine' en een hoogvoltage starter-generator) met een zogenoemde 'dog box' – een ongescynchroniseerde overbrenging met diverse modi.
Met als voorbeeld deze hybride Dacia Duster. Toeleverancier ZF is vooral gespecialiseerd in versnellingsbakken, maar heeft ook een hybride aandrijflijn ontwikkeld: eAMT, “electrified Automated Manual Transmission”. Dat bouwde het in een budgetvriendelijke auto in: de Dacia Duster.