Oldtimers die op diesel rijden en ouder zijn dan 40 jaar, mogen een milieuzone in. Deze auto's hebben automatisch een vrijstelling. Auto's die op andere brandstoffen rijden en elektrische auto's, mogen de milieuzone sowieso inrijden. De leeftijd van deze auto's maakt daarbij niet uit.
De auto mag enkel privé gebruikt worden en moet ingeschreven staan op naam van een persoon. Zodra de wagen bedrijfsmatig gebruikt wordt of binnen het kader van een bedrijf wordt ingeschreven, geldt de vrijstelling niet.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Vanaf 1 januari 2023 moet een voertuig de leeftijd van 30 jaar bereikt hebben om de titel van oldtimer en een "O"-kentekenplaat te krijgen. Nu is dat nog 25 jaar.
Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto's en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd. Uitsluitend als jij voorziet dat je de komende jaren slechts steden zult aandoen met een gele milieuzone, kun je met een gerust hart nog een dieselauto bestellen waarvan het bouwjaar tussen 2000 en 2004 ligt.
Er worden geen nieuwe parkeervergunningen meer gegeven aan dieselauto's die gebouwd zijn voor 1 januari 2005, of benzineauto's van voor 1 juli 1992. Alleen dieselauto's met een emissieklasse 4 of hoger mogen de milieuzone van Amsterdam in (van 2005 en jonger). Dit geldt voor het gebied binnen de ring A10.
Mag ik met mijn oldtimer naar of in het buitenland rijden? U mag met uw oldtimer over de Belgische grens, zolang uw voertuig voldoet aan de periodiciteit van de Vlaamse oldtimerkeuring.
In dit artikel leggen we uit waarom dat “meestal” geen goed idee is. In de koudere maanden van het jaar is het niet verstandig om met uw oldtimer de weg op te gaan. De winterse weersomstandigheden kunnen namelijk fragiele onderdelen van uw oldtimer beschadigen, waardoor ook de kans op ongelukken toeneemt.
Oldtimers moeten voortaan 30 jaar oud zijn. Er is nieuws uit de kleine wereld van de oldtimers en youngtimers. Vanaf 1 januari 2023 zal een voertuig 30 jaar oud moeten zijn om bij de DIV op een O-plaat te worden ingeschreven, en niet 25 zoals tot nu toe het geval was.
Voertuigen die als oldtimer zijn erkend, zijn vrijgesteld van de beperkingen en hoeven zelfs geen milieusticker te hebben. Dat geldt ook voor oldtimers met een buitenlands kenteken.
In Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht geldt de milieuzone ook voor personen- en bestelauto's die rijden op diesel. Daarnaast geldt de milieuzone van Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht ook voor diesel autobussen.
Met een oldtimer kun je besparen op je wegenbelasting en verzekering, maar lang niet elke auto van veertig jaar is probleemloos (dagelijks) te rijden. Bovendien zijn oldtimers in aanschaf vaak prijzig. Voor de zzp'er die zakelijk rijdt, is er echter nog een aantrekkelijke optie: de youngtimer.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder. Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen.
Is een oldtimer per definitie een goede investering? Niet noodzakelijk. Een oude auto heeft vaak mankementjes, waardoor de kosten hoog kunnen oplopen. Kies daarom voor een auto in goede staat, waarvan je zeker bent dat hij op z'n minst zijn waarde behoudt.
Een ritje in de regen kan best hoor maar rijden met pekel of regelmatig in de regen staan komt de auto niet ten goede. Een oldtimer staat het beste gestald in een droge overdekte ruimte.
Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Je hoeft zelf geen vrijstelling aan te vragen. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling.
"Vanaf 2030 worden er in Nederland geen fossiele auto's meer verkocht. De laatste benzineauto wordt dus in 2029 verkocht. Als je dan uitrekent dat de gemiddelde levensduur van een auto elf jaar is en de maximale levensduur twintig jaar, dan rijdt in 2049 nog de laatste benzineauto rond."
Dekkingen oldtimerverzekering
Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een gewone autoverzekering. Wel is het zo dat je bij een oldtimer verzekering geen schadevrije jaren kan opbouwen. Je krijgt dus geen korting op je maandelijkse premie als je een jaar geen schade hebt gereden met je oldtimer.
Een oldtimer met een O-nummerplaat mag je ook nu niet gebruiken voor commercieel en professioneel gebruik. Je mag er al evenmin woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer mee doen.
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken. Hoelang u precies in het buitenland mag rijden, verschilt per land.
Je riskeert een boete van €68 als je een verplichte milieuzone in Frankrijk zonder vignet binnenrijdt of er parkeert. Op dagen van extreme vervuiling zijn er soms ook politieblokkades rond de grote steden, waarbij alleen de schoonste auto's (hoogste categorieën) mogen doorrijden.
Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
Sancties (boetes)
Met de verandering in het Duitse boetestelsel op 09.11.2021 werd vastgelegd dat het rijden binnen een milieuzone zonder geldige milieusticker of het stilstaan of parkeren in een milieuzone zonder geldige milieusticker met een boete van 100 euro wordt bestraft.