Op last van de overheid moeten chloorhoudende koelmiddelen zoals R22 vanaf 1 januari 2015 zijn uitgefaseerd, met als doel om verdere aantasting van de ozonlaag te voorkomen.
Hoewel R22 efficiënt en effectief is als koelmiddel, heeft het een negatieve impact op het milieu. R22 is een HCFC, wat betekent dat het chloor bevat. Wanneer R22 vrijkomt in de atmosfeer, kan het chloor de ozonlaag aantasten, wat leidt tot een afname van de ozonconcentratie, beter bekend als het ozongat.
Vanaf 2027 mogen nieuwe split-unit airco's en warmtepompen geen koudemiddel meer bevatten met een GWP van meer dan 150. Veel koudemiddelen, waaronder ook R32, kunnen dan niet meer worden toegepast.
Verbod per 1 januari 2015
Vanaf 1 januari 2015 is het bijvullen van HCFK's verboden. Daarbij gaat het onder andere om het veelgebruikte koudemiddel R22. Ook mengsels waarin R22 is toegepast vallen onder dit verbod. Dit zijn bijvoorbeeld R402, R403, R408 en R409.
R22, R401A, R402A en R408
De koudemiddelen R401A, R402A en R408 zijn mengvormen die naast HFK's ook R22 bevatten. Het gebruik van R22 is sinds 1 januari 2015 verboden. Daarom zijn ook bovenstaande middelen verboden.
Het is een fluorkoolwaterstof (HFK) met een laag aardopwarmingsvermogen (GWP) en wordt beschouwd als een milieuvriendelijker alternatief voor oudere koudemiddelen zoals R22 of R410a. R32 heeft goede thermodynamische eigenschappen en is niet brandbaar, dus veilig in gebruik.
Let op: het R32-koelmiddel is geurloos. Installeer zo weinig mogelijk leidingen.
Kortom, R32 is een koelmiddel met een laag aardopwarmingsvermogen en een hoge energie-efficiëntie en wordt beschouwd als een veiliger alternatief voor R22 en R410A. De keuze van het koelmiddel hangt af van verschillende factoren, zoals efficiëntie, veiligheid, kosten en milieu-effect, en moet per geval worden bepaald.
R32 heeft een grote invloed op de HVAC-systemen; het is namelijk aanzienlijk minder belastend voor het milieu. Daarnaast heeft R32 een hoge energie-efficiëntie, omdat in vergelijking met R410A, 's werelds meest gebruikte koudemiddel, er slechts een kleine hoeveelheid R32 koudemiddel nodig is.
Wanneer alles in orde is, kan men uiteindelijk de airco bijvullen. Doe dat echter nooit zelf. Het bijvullen van een airco mag alleen uitgevoerd worden door erkende airco-installateurs. Wij raden daarom aan om het onderhoud en het bijvullen van je airco te combineren.
Ontvlambaarheid: R32 is minder ontvlambaar dan R22 en R410A, waardoor het een veiligere optie is voor airconditioningsystemen. Toxiciteit: R32 wordt als minder giftig beschouwd dan R22 en R410A, maar moet toch voorzichtig worden behandeld om mogelijke schade aan mens en milieu te voorkomen.
R134A, R407C, R407F en R410A
Synthetische koudemiddelen met een GWP-waarde onder 2.500, vallen onder een productiebeperking. Dit geldt voor de veel gebruikte koudemiddelen R134A, R407C, R407F en R410A. In 2030 mag nog maar 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen worden verkocht.
R32 INHOUD 1800GR = 1,8KG 79,99.
Koude lucht kan de slijmvliezen irriteren en ontstekingen in de luchtwegen verergeren. Grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten hebben hetzelfde gevolg; luchtwegklachten nemen toe. Een belangrijke tip is daarom de airco niet te koud af te stellen. De GGD raadt aan de airco in te stellen op 23-26 graden.
De Golf R32 kreeg een 3.2 VR6 voorin, hence het “32” gedeelte in de typeaanduiding. De “R” staat voor “Racing” overigens, mocht je je dat nog afvragen. Enfin, terug naar dat motorblok: deze was standaard gekoppeld aan 4Motion vierwielaandrijving en naar keuze een DSG of een handbak, beide met zes versnellingen.
Dat R1234yf bij brand het giftige waterstoffluoride vrijgeeft is al langer bekend. Dat is zo giftig dat een brandwonde ter grootte van een handpalm reeds kan leiden tot de dood. De toxine bindt zich aan calcium in het lichaam wat zonder gerichte tegenbehandeling tot hartfalen kan leiden.
Wat is nu het verschil tussen R32 en R290? Het belangrijkste voordeel van R290 is dat het een veel efficiënter en milieuvriendelijker gas is, aangezien het een lagere GWP-index (Global Warming Potential) heeft dan andere gassen zoals R32. De GWP-waarde van R290 koelgas is 3, terwijl R32 een GWP-waarde van 657 heeft.
Ja, R290 (propaan) kan in theorie R32 vervangen in bepaalde koel- en airconditioningsystemen, gezien beide koudemiddelen vergelijkbare thermodynamische eigenschappen hebben.
Klimaatimpact koudemiddel. Het koudemiddel in airco's zorgt ervoor dat het apparaat de lucht kan koelen. Vaak worden hiervoor fluorkoolwaterstoffen gebruikt, HFK's (bijvoorbeeld R410). Dat zijn sterke broeikasgassen met een grote klimaatimpact, tot wel 2.000 keer zoveel als CO2.
R32 heeft goede thermodynamische eigenschappen en is niet brandbaar, dus veilig in gebruik.
Vraag: Hoe lang mag de leiding van een airco zijn? Airconditioning systemen werken met koudemiddel leidingen. Wij adviseren het volgende: de minimale leidinglengte voor een airco is 3 meter en de maximale leidinglengte is 10 meter vanaf de binnenunit naar de buitenunit.
Met vaste buitenunits komt er vaak een vergunning om de hoek kijken. Heb je een verplaatsbare airco, dan is een omgevingsvergunning niet nodig. Om te weten wat jouw plaatselijke besluit over bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken (BBLB) zegt, kun je het best contact opnemen met je gemeente.
Een gemiddeld systeem bevat 500 tot 1.000 gram aan koudemiddel. Daarvan gaat via een natuurlijk proces ieder jaar 8 tot 15% verloren. Dat is goed voor een verliesvan 50 tot 100 gram per jaar, waardoor dit na verloop van tijd op kan raken. Met name auto's van 3 jaar en ouder krijgen daar last van.
Het is normaal dat de airco van de auto condensvocht lekt. Dit ontstaat wanneer het aircosysteem vocht onttrekt uit de lucht. Wanneer uw auto echter airco vloeistof verliest is dit wel gevaarlijk. Laat dan uw auto airco zo snel mogelijk repareren door een erkende vakgarage.
Bij Airco-DIY zijn alle toestellen voorzien van R32-gas. Dit gas werkt als koelvloeistof en vervangt het R410a-gas, dat vroeger werd gebruikt.