Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Maersk is echter nog steeds de leidende transportonderneming als het gaat om het aantal containerschepen dat zij bezit. De vloot van Maersk bestaat per 16 maart 2022 uit 738 containerschepen (zij bezitten 335 schepen en charteren meer dan 400 andere schepen).
De Ever Ace en Ever Alot zijn allebei 400 meter lang en 61,5 meter breed. Beide schepen behoren tot de A-klasse van Evergreen. Binnen deze klasse vallen twaalf schepen. Van de zeven opgeleverde schepen hebben er zes een capaciteit van 23.992 TEU.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De schepen worden 400 meter lang en 61,60 meter breed. Duurzame technieken aan boord moeten ervoor zorgen dat deze serie ongeveer 7% zuiniger gaat varen. De schepen kosten ruim 150 miljoen euro per stuk.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Het duurt wel twee dagen om een groot containerschip te lossen. Vrachtschepen zijn vaak lang onderweg met hun lading.
Het schip van haar plaats krijgen is geen kwestie van even hard trekken, ook niet met een dozijn van de sterkste sleepboten; de Ever Given is een van de grootste containerschepen die de wereldzeeën bevaren. Ze is 400 meter lang, bijna 60 meter breed, weegt meer dan 200 duizend ton en steekt bijna 16 meter diep.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
15 miljoenste
Het Havenbedrijf heeft – op basis van gemiddelde volumes per dag - berekend dat de jubilerende container vandaag zal arriveren. Veel exacter is het niet te bepalen. Er liggen tien tot vijftien containerschepen tegelijk te laden of lossen.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
Bleef de capaciteit van de 'Ever Ace' met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de 'Ever Alot' gaat er overheen: 24.004 teu. De Chinese scheepsbouwer bouwt ook nog de 'Ever Apex' en de 'Ever Atop' die dezelfde capaciteit krijgen.
Dit type schip heeft een lengte van 134,16 meter, is 16,9 meter breed en gaat 3,52 meter diep. Als alle ruimen volstaan en de containers 5 hoog zijn opgestapeld nemen ze 398 teu per schip mee. Op 10 december 2009 werd het nieuwste containerschip voor de binnenvaart opgeleverd, dat een nieuwe revolutie betekende.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Het lossen van een megaschip met containers duurt wel dertig uur: 'Al die tijd kan er geen ander schip bij'
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
Nu is het 's werelds grootste container rederij en oceaan carrier geworden. De Maersk Line vloot omvat bijna 550 schepen en 2,2 miljoen containers. Het grootste schip is de Maersk Mc-Kinney Møller.
De Ever Ace (400 x 61 meter) van Evergreen wordt het grootste containerschip van de wereld. Het schip, de eerste van een serie van 10, heeft een capaciteit van 23.992 teu en verslaat de schepen van HHM met 28 teu verschil.