Geschiedenis. ABS werd in 1929 ontwikkeld door Gabriel Voisin voor gebruik op vliegtuigen. In 1958 werden de eerste proeven uitgevoerd met een ABS dat was gemonteerd op een motorfiets. In de jaren zestig werden de eerste mechanische ABS toegepast in auto's.
Het eerste elektronische ABS systeem dat in personenauto's werd toegepast kreeg de naam ABS 2 en was ontwikkeld door Mercedes-Benz en Bosch. De Mercedes S-klasse had de primeur. Het systeem bestond uit sensoren op ieder wiel, aangesloten op een elektronische regelunit, die de snelheid van ieder wiel in de gaten houden.
ABS - Anti Blokkeer Systeem. ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft.
ABS, opgebouwd uit de stoffen acrylonitrile butdiene en styreen, is een stevig en hard plastic. Het is moeilijk te verbuigen. Wel is ABS door middel van hitte te vervormen. ABS is namelijk een thermoplast.
Zonder toevoegingen zijn ABS profielen brandbaar en branden met roetende vlam zonder te druipen.
ABS valt onder de veilige kunststof soorten. Wat wel belangrijk is om in de gaten te houden, is dat het materiaal niet gecombineerd kan worden met ieder ander materiaal. Dan zou het namelijk voor kunnen komen dat het als schadelijk kan worden gezien.
De voordelen van PC/ABS
PC/ABS bezit een uitstekende taaiheid bij lage temperaturen, een hoge slagvastheid en is hittebestendig.
ABS bestaat voor een groot deel uit styreen. Het is te lijmen met alle lijmsoorten die ook voor polystyreen worden gebruikt.
Iedere auto is tegenwoordig uitgerust met een ABS-systeem dat via de remmen de veiligheid vergroot, zeker op gladde wegen.
In 1958 werden de eerste proeven uitgevoerd met een ABS dat was gemonteerd op een motorfiets. In de jaren zestig werden de eerste mechanische ABS toegepast in auto's. Het eerste moderne ABS voor auto's werd in 1978 door Robert Bosch GmbH op de markt gebracht.
ABS wielsensoren
Het is mogelijk dat de wielsnelheidssensor beschadigd is of bedekt is met vuil van de weg. Dit moet daarom eerst worden gecontroleerd, want als de sensor een slecht signaal naar het ABS-systeem stuurt, kan het waarschuwingslampje gaan branden terwijl het systeem niet noodzakelijk defect is.
ABS - Acrylonitril Butadieen Styreen
Acrylonitril-butadieen-styreen (ABS) is een amorf polymeer gevormd door emulsie of massapolymerisatie van acrylonitril en styreen in aanwezigheid van polybutadieen. De belangrijkste eigenschappen van ABS zijn de slagvastheid en taaiheid.
Voor het laten vervangen van een ABS-sensor liggen de kosten rond de € 90 en de € 200. Hierin zijn de prijs voor een nieuw onderdeel en het arbeidsloon inbegrepen.
Het grootste voordeel van ABS is uit het voorgaande verhaal duidelijk. Dit systeem zorgt ervoor dat de wielen niet of nauwelijks zullen blokkeren op het moment dat je een noodstop moet maken. Deze extra veiligheid zorgt er uiteindelijk voor dat de je de auto beter onder controle kan houden.
De 3 belangrijkste oorzaken van een defecte ABS-unit
Denk bijvoorbeeld aan trillingen en temperatuurschommelingen. Delicate elektronica kan zeer slecht tegen deze wisselende omstandigheden. Het komt daardoor vaak voor dat er componenten van de printplaat losraken.
ABS is een copolymeer kunststof die hoofdzakelijk bestaat uit styreen en butadieen. De thermovormende kwaliteit van deze kunststof is zonder meer uniek te noemen.
ABS kanten zijn optisch nauwelijks van kantenband van PVC te onderscheiden. Het materiaal ABS kan in alle gewenste uni-kleuren homogeen doorgekleurd worden. Indien de kant gelakt wordt is er nog meer keuze mogelijk in glansgraden: van supermat tot hoogglans.
Fysieke eigenschappen van ABS
Pure ABS is niet UV-en weerbestendig. ABS-platen met een eenzijdig ASA-oppervlak zijn echter verkrijgbaar via onze online winkel, waarvan het speciale oppervlak Uv-bestendig is en daarom ook geschikt voor buitentoepassingen.
PLA filament is wel iets duurder, kan minder goed tegen hoge temperaturen en zal wat brosser zijn dan ABS filament. ABS filament daarentegen is moeilijker te 3D printen. Het is gevoelig voor omgevingstemperatuur en kan het beste 3D geprint worden in een dichte 3D printer, iets wat niet iedereen beschikbaar heeft.
ABS (Acrylonitryl Butadieen Styreen) is een copolymeer bestaande uit circa 50% styreen en 5 tot 30% butadieenrubber. ABS behoudt zijn hoge sterkte, slagvastheid en krasbestendigheid binnen een temperatuurbereik van -40 tot +80 °C.
Een auto zonder ABS zou op een gladde of natte weg sneller stil staan maar dan is er dus wel een risico dat de auto onbestuurbaar wordt. Ook op een weg met een losse ondergrond zorgt het ABS voor een langere remweg.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Het voordeel van ABS ten opzichte van vroeger
Zoals de naam ABS (antiblokkeersysteem) al doet vermoeden, zorgt de ABS ervoor dat de wielen van een auto niet kunnen blokkeren. Vooral als er op slechte wegen of bij slecht weer wordt geremd, wordt de kans op een blokkerend wiel vergroot dankzij de verminderde grip.