Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Colorblocking it is wat betreft de trends voor de zomer van 2022. Ruil je donkere kleren voor de herfst en winter maar in voor een flinke portie kleur in je kast. Van een knalroze jurk tot aan een powersuit in opvallend geel. Ook kun je bij deze trends meerdere kleuren en prints uit je kast combineren.
Populaire producten zijn onder andere actiefiguren, hobby- en knutselmateriaal, bouwpakketten, poppen, spelletjes en puzzels, speelgoed voor baby's en peuters, elektronica voor kinderen, pluchen knuffels, modelauto's en -voertuigen, educatief speelgoed en sportartikelen en speelgoed voor buiten.
Online shoppers van 12 jaar of ouder kochten in 2019 het vaakst kleding of sportartikelen (55 procent), reizen en vakanties (52 procent) en kaartjes voor evenementen (47 procent). Maaltijden bestellen bij een restaurant, fastfoodketen of een organisatie die maaltijden bezorgt, werd door 35 procent gedaan.
Fidget Slak
Na de Fidget Spinner en Pop It gaat dit de rage worden van het jaar 2022.
De functies assistent supermarktmanager, IC-verpleegkundige en fietskoerier komen met stip binnen op de jaarlijkse lijst van kansrijke beroepen van Randstad. Dit heeft deels te maken met de heersende pandemie. Door de vele bezorgmaaltijden is er bijvoorbeeld dringend behoefte aan meer pizzabakkers.
Techniek, ICT, zorg en onderwijs
Uit analyse van Randstad blijkt dat bijna ieder vakgebied kansrijk is in 2022. Toch is ook duidelijk te zien dat met name in de techniek, ICT, zorg en het onderwijs structureel de meeste vacatures openstaan.
Als je kijkt naar cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)Internetaankopen CBS: 2020 en 2021, dan is de categorie kleding- schoenen en accessoires de grootste als het aankomt op online aankopen. Namelijk rond de 59% van de ondervraagden geeft aan de afgelopen 3 maanden online kleding gekocht te hebben.
Met afstand staat op plaats 1 een product dat verder niet veel met tech te maken heeft: Coca-Cola. Wereldwijd worden er dagelijks bijna 1,8 miljard glazen Cola gedronken.
Van kantoorartikelen tot kinderspeelgoed, en van huishoudartikelen tot drank. Maar ook, banken, eenwielers en puzzels. Alles dus. Er zijn dus letterlijk duizenden artikelen die je kunt verkopen, maar als je zoveel opties hebt wordt het natuurlijk lastig kiezen.
Categorieën met de meest verkochte artikelen: Kettingen en hangers. Kleding - dames jurken. PC en console games.
De sleutel tot het vinden van trending-producten is uw onderzoek doen en proactief zijn bij het ontdekken. Je moet niet alleen een populair product spotten, maar je moet het ook vinden, voorraad, lijst het in uw winkel, en breng het dan op de markt voor het juiste publiek.