Het snelladen kost dus nog wat extra. Je betaalt tussen de 25 en 79 cent per kWh, maar het gangbare tarief is 60 cent. Daarmee kom je uit op 0,12 cent per kilometer. In sommige gevallen is het mogelijk een abonnement af te sluiten om het snelladen wat goedkoper te maken.
26 augustus 2022 In circa negen maanden tijd is het laadtarief bij de Tesla Supercharger verdubbeld. Betaalde je als Tesla-rijder in 2021 gemiddeld nog € 0,28 per kWh*, in augustus van dit jaar was dat gemiddeld € 0,57. Niet-Tesla-rijders die er zonder abonnement laden, betalen € 0,66 tot € 0,70 per kWh.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Tesla Model 3 Laadkosten
De Tesla Model 3 kan volledig worden opgeladen voor €12. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder), Lees meer over kosten van EV's en publiek laden.
Ben je een Tesla-rijder van het eerste uur, dan heb je recht op onbeperkt gratis superchargen. Dit onbeperkt gratis superchargen geldt totdat de auto van eigenaar wisselt, daarna moet er betaald worden.
Kleine lettertjes. En het is nu weer tijd voor een verandering, want Tesla laat kopers van de Model S en X weer gratis aan de Superchargers laden. Natuurlijk staan er wel wat kleine lettertjes bij. Het gratis laden geldt namelijk alleen voor de eerste eigenaar.
Wanneer je nu een nieuwe Tesla Model S of Model X bestelt, kun je weer gratis laden bij de Tesla Superchargers.
Met Superchargers kan in slechts 15 minuten voor 275 kilometer aan bereik worden bijgeladen. Omdat voor meer dan 80% opladen zelden nodig is, is een korte stop meestal voldoende.
Met de Tesla Supercharger V3 laad je nu tot 25 kilometer per minuut. In vijf minuten heb je dus 125 kilometer geladen! Oké...nog verre weg van de 800 kilometer die je tankt in vijf minuten. Met de Supercharger V3 zou je zo'n 32 minuten moeten laden om ook op 800 kilometer te zitten.
Thuis laden goedkoopste
Daar kun je rekenen met een prijs tussen de 0,20 en 0,25 euro per kWh. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 12,50 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
Opladen van een elektrische auto is bij een snellaadstation zo langzamerhand duurder dan de tank volgooien met diesel of benzine, tenminste als de prijs per kilometer wordt berekend. Alle aanbieders van snelladers hebben hun tarieven de afgelopen maanden en jaren fors verhoogd.
Eigenaren van een oudere Model S of Model X kunnen levenslang gratis superchargen. Dit geldt ook voor toekomstige eigenaren, zolang voertuigen niet worden doorverkocht door Tesla.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Tesla stelde afgelopen november op tien locaties als pilot haar Superchargers beschikbaar voor elektrische voertuigen van andere fabrikanten.
De kosten per kWh verschillen per laadpaalaanbieder en vaak ook per locatie, maar ze liggen meestal tussen 0,24 en 0,30 euro per kWh.
Tesla Model 3 laadtijd
De Tesla Model 3 kan volledig worden geladen in 5 uur 45 min. De laadtijd is geschat door de capaciteit van de batterij te delen door de laadsnelheid van het laadpunt.
Als een Supercharger-laadpaal is voorzien van twee kabels, kunnen auto's van andere merken dan Tesla alleen worden opgeladen via de CCS-stekker. Als de stekker niet past op uw auto, geef dit dan door aan de Klantondersteuning van Tesla.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Kan ik een normaal stopcontact gebruiken voor het opladen? Ja. Bij elke nieuwe Tesla wordt standaard een Type C/F-adapter (220 – 240 V) meegeleverd. Afhankelijk van uw auto kunt u hiermee per uur opladen het bereik met ongeveer drie tot vijf kilometer vergroten.
Als de accu opzwelt, slijt deze sneller en verliest de accu (op lange termijn) meer capaciteit. Dit heet degradatie. Iedere accu krijgt te maken met degradatie, maar dit proces kan versnellen als je regelmatig jouw Tesla tot 100% oplaadt.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.