Bij gelijk gebruik slijten banden voor elektrische en hybride auto's niet sneller dan banden voor thermische auto's. Sommige bestuurders kunnen deze indruk hebben bij dynamisch rijden. Het gewicht van het voertuig en het hoge koppel dat beschikbaar is op elektrische auto's kunnen de rubberen banden zwaar belasten.
Het antwoord hangt af van verschillende factoren; de meeste hybride autobanden gaan echter 64.000 tot 113.000 kilometer mee .
5. Hoe vaak moet ik de banden van mijn elektrische auto wisselen? EV-banden slijten twee keer zo snel als traditionele banden. Verwacht de banden te wisselen na 20.000 tot 40.000 kilometer.
Hybride auto's onderhouden en repareren
Mensen denken vaak dat hybride auto's duurder zijn in onderhoud en reparatie dan reguliere auto's. Maar dit klopt niet helemaal. De kosten voor onderhoud en reparatie zijn vergelijkbaar.
Banden verslijten sneller tijdens lange ritten met hoge snelheden. Ook kunnen ze eenzijdig verslijten, bijvoorbeeld door een gewijzigd spoor. Ze kunnen zelfs verplaatst worden door contacten met een stoeprand.
B-merken en C-merken is uit te drukken in het feit dat A-merken autobanden langer meegaan. Daar staat weliswaar een iets hogere prijs tegenover. Wanneer je deze kosten terug rekent naar de kosten per kilometer dan zal je zien dat deze niet zoveel hoger liggen dan bij bewuste keus en budgetmerken autobanden.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat. Hoe lang een auto daadwerkelijk meegaat, hangt af van hoe je de auto gebruikt. Rijd je veel snelwegen, veel steden, veel file?
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Tesla raadt aan de banden om de 10.000 km te rouleren of wanneer het verschil in profieldiepte 1,5 mm of groter is, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Het rouleren van banden is een essentieel onderdeel van bandenonderhoud.
Elektrische auto's zijn zwaar door hun batterijen.Ze hebben dus banden nodig die het extra gewicht aankunnen. Hoewel de accu van een elektrische auto energie opslaat, is het de elektromotor die zorgt voor het onmiddellijke koppel (en geen geluid binnen in de auto!).
Gemiddeld slijten autobanden ongeveer 1 tot 1,5 mm per jaar, afhankelijk van de bovengenoemde factoren. Het is belangrijk om te weten dat deze slijtage niet alleen afhangt van de tijd, maar vooral van het aantal gereden kilometers. De gemiddelde levensduur van een band ligt tussen de 30.000 en 50.000 kilometer.
Een paar weken is geen probleem
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Volgens een onderzoek uitgevoerd door AutoInsuranceEZ, hebben hybride voertuigen een aanzienlijk hoger risico op brand dan zowel volledig elektrische auto's als benzineauto's.
Welke plug-in hybride heeft de grootste actieradius? In dit overzicht hebben de Volkswagen Golf GTE en de Toyota RAV4 de grootste actieradius, maar liefst 900 kilometer. Het uiteindelijke bereik is erg afhankelijk van je eigen rijstijl en laadgedrag.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
Minder onderhoudskosten dankzij minder frequente onderhoud
Met andere woorden, het onderhouden van een hybride auto is over het algemeen minder duur dan dat van een dieselvoertuig.
Deskundigen schatten echter dat het ongeveer acht jaar duurt voordat de batterijen hun capaciteit beginnen te verliezen. Zodra de gezondheid van een hybride batterij achteruitgaat, kunnen autobezitters hun brandstofverbruik zien toenemen of kunnen ze een waarschuwingslampje op hun dashboard zien .
Het extra gewicht van het accupakket kan zorgen voor snellere bandenslijtage . Bijna onmiddellijke acceleratie: in tegenstelling tot traditionele motoren hebben elektromotoren doorgaans geen "opwindtijd".
Ja, een hybride kan een goede tweedehands auto zijn, vooral als u op zoek bent naar een milieuvriendelijke en zuinige optie. Het kan echter duurder zijn dan een auto die enkel op brandstof rijdt, zowel in aanschaf als onderhoud.
Meer belasting in de schouders leidt tot snellere bandenslijtage aan de buitenranden. Een band die niet hard genoeg is opgepompt, buigt te veel door en wordt warmer. Hierdoor slijt het rubber sneller en wordt de rolweerstand hoger, waardoor uw voertuig meer brandstof verbruikt.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
Na de aankoop van een auto is het onvermijdelijk dat u uiteindelijk uw Original Equipment-banden (ook wel OEM-banden of OE-banden genoemd) moet vervangen. Soms gaan deze originele banden ongeveer 50.000 mijl mee. Vaker beginnen ze aanzienlijke slijtage te vertonen na 20.000 tot 30.000 mijl .