Nieuw geplaatste remblokken kunnen een piepend geluid veroorzaken. Dit komt doordat originele remschijven op hun plek blijven zitten. De nieuwe blokken moeten inslijten op de oude remschijven. Als de remschijven niet goed meer functioneren, raden we je aan om ook de remblokken te vervangen.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
De remklauw is niet gecentreerd: Je remschijf moet in het midden van de remklauw lopen. Als dit niet het geval is kun je dit gemakkelijk oplossen door de bouten waarmee de remklauw aan het frame of de voorvork gemonteerd is los te halen. Knijp vervolgens de remhendel in terwijl je de bouten weer vastdraait.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Het piepen van carbon keramische remschijven komt enkel in drie situaties voor: Wanneer ze niet goed zijn ingeremd. Er foute remblokken zijn gemonteerd. Wanneer er niet voldoende materiaal van de remblokken op de schijf is gelegd (in-bedden).
Koolstofkeramische remschijven zijn niet alleen heel licht en uiterst veilig; bij normaal gebruik zijn ze ook praktisch eeuwig houdbaar. Een werkingsduur van 350.000 km is voor deze elementen heel normaal.
Hoe lang gaan gereviseerde carbon keramische remschijven mee? Vanwege de verbeterde hardheid is de levensduur van onze gereviseerde carbon keramische remschijven gelijk, zo niet beter dan bij de originele remschijven (OEM). In het beste geval kunnen de gereviseerde remschijven tot meer dan 100.000 kilometer mee.
Goed inremmen. Goed inremmen voorkomt piepende remmen, als je het remsysteem niet goed warm hebt gemaakt zal alleen de eerste laag van de remvoering verglazen. Door flink in te remmen is het hele remblokje een keer goed heet geworden: dit voorkomt piepen. Ook de levensduur van de remmen zal langer zijn.
Dit doe je heel eenvoudig door te versnellen tot zo'n 30 km/u en daarna stevig te remmen tot je stapvoets rijdt. Herhaal dit 20 keer. Zo geef je de remblokken en –schijven goed de kans om naar elkaar te kunnen vormen en optimaal te kunnen remmen.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Blokjes die hard vastbijten, of blokjes die wat meer door kunnen slippen. Over het algemeen piepen de zachtere remblokken minder dan de hardere, duurzame blokken.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Wanneer de remblokken te versleten raken gaat er een rood of oranje op het dashboard branden. Dat is het echt tijd om de remblokken te vervangen. Zo'n slijtage indicator kan per merk en type auto verschillen.
Tijdens het inremmen nemen de blokken de vorm van de schijf aan waardoor een optimaal remoppervlak ontstaat. Hierdoor neemt de remkracht met c.a. 30% toe en wordt de kans op piepen aanmerkelijk verminderd. Een bijkomend voordeel is dat de levensduur van de remblokken wordt verlengd. Ontvet de remschijven altijd.
De aangegeven maat is 21,2 mm. Bij het voertuig waarvan de remschijf gemeten is, bedraagt de minimale remschijfdikte 22,0 mm. De gemeten waarde, 21,2 mm is dus lager dan de minimale waarde. De remschijven moeten daarom vervangen worden.
Conclusie. Je hebt gezien dat het heel makkelijk is om je schijfremblokjes zelf te vervangen. Het is wel belangrijk dat wanneer je een nieuwe remschijf gaat plaatsen, je ook altijd nieuwe remblokjes moet plaatsen. Als je dit niet doet dan zullen de oude schijfremblokjes geen film achterlaten op de nieuwe schijf.
Het op olie en mineralen gebaseerde vet bevat geen metalen en is niet geleidend. Daardoor kan het probleemloos worden toegepast op voertuigen met moderne abs-systemen. Het gebruik van kopervet is een van de meest gemaakte fouten bij het monteren van remschijven en remblokken.
Neem een doekje met wat remmenreiniger en je onderdelen zijn binnen een paar tellen weer volledig vetvrij. Remmenreiniger is zeer effectief bij het schoonmaken van je remschijven. Maak je remschijven altijd schoon wanneer je je blokken gaan vervangen.
Verwijder de remblokken en eventuele montageclips uit de remklauw. Maak de remklauw en bevestigingspunten netjes schoon. Monteer de nieuwe remblokken in de remklauw, vergeet niet in te vetten. Ontvet de remschijf met remmenreiniger en monteer de remklauw weer.
Sommige carbon keramische remschijven zijn voorzien van slijtindicatoren op het frictieoppervlak. Dit is vooral bij de CCB remschijven en meestal enkel bij de achteras waar te nemen. Dit zijn een soort stippen op het remoppervlak. Wanneer deze stippen grof zijn, weet je dat de remschijven aan vervanging toe zijn.
Remschijven zijn dus onderhevig aan slijtage door de constante druk die wordt uitgeoefend door de remblokken die er tegenaan gedrukt worden. Hierdoor werken remschijven en remblokken op elkaar in.
Als je veel in de file rijdt, kunnen je remschijven na 51000 kilometer al aan vervanging toe zijn. Ook zijn er andere factoren waardoor de remschijven mogelijk vervangen moeten worden.