Net als iedere andere auto is ook een elektrische of hybride auto geschikt voor de wasstraat. Hoewel elektrische apparaten en water normaal gesproken geen goede combinatie zijn, geldt dat niet voor een elektrische auto. De elektromotor en de accu zijn zo goed beschermd dat er geen water bij kan komen.
In het instructie boekje staat: Zet uw auto in de blijvende neutraalmodus wanneer u in een automatische wasstraat rijdt. Als u deze instructie niet opvolgt, kan dit voertuigschade veroorzaken die niet onder de voertuiggarantie valt.
Als u met de Model Y een wasstraat binnenrijdt, sluit Wasstraatmodus alle ramen, vergrendelt het de laadpoort en schakelt het ruitenwissers, Bewakingsmodus, wegloopvergrendeling en parkeersensorgeluiden uit.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
Tijdens het opladen is de laadstekker namelijk op de aansluiting van de auto vergrendeld. Regen komt er dus niet in. Zelfs als de stekker in de regen nat is geworden, loop je geen gevaar. Bij vocht in de verbinding wordt er namelijk niet geladen.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Wasstraten kunnen alleen personenauto's wassen. Dus caravans, campers en aanhangwagens kunnen niet door de wasstraat. En nee ook een zweefvliegtuig kan niet door de wasstraat (ja deze vraag is gesteld ð ).
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Adac, de Duitse evenknie van de ANWB, zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt, aldus de Adac.
De conclusie is duidelijk: was je auto niet met de borstel van de wasbox, dan kun je beter de wasstraat gebruiken. De borstel wordt namelijk meestal op de grond gezet, en zo wrijf je straatvuil in de lak. De beste methode is echter met de hand, maar dan wel op deze manier en niet zoals de prutsers in de video.
Bij Tesla raden ze het af om wasstraten te bezoeken met borstels. In plaats daarvan moet je 'contactloze' wasstraten bezoeken met je Tesla.
Uw auto gaat vanzelf door wasstraat
Houd de versnelling in neutraal, haal uw voet van de rem, motor aan en ruitenwissensor uit. Terwijl uw auto automatisch door de wasstraat wordt geleid, kunt u rustig in de auto blijven zitten.
Neutraal. In de stand N (Neutraal) kan de Model Y vrij rollen wanneer u het rempedaal loslaat: Als de auto in de parkeerstand staat, schakelt u naar neutraal door de rijgendel kort omhoog of omlaag naar de eerste stand te bewegen.
Kijk of je de ruitenwissers met een plastic hoes kunt afdekken. Uiteraard wel tegen de ruit laten. Ga je door een wasstraat waar je auto doorheen wordt gesleept? Zet de motor uit, de versnelling in neutraal, zet de auto uiteraard niet op de handrem en blijf gedurdende de wasbeurt van de rem en het stuur af.
Het wordt afgeraden om met een nieuwe auto of een auto die recentelijk is gelakt door de wasstraat te gaan, omdat lak een half jaar nodig heeft om volledig hard te worden. Je auto is minder goed schoon dan wanneer je het met de hand doet.
IS HET VERSTANDIG OM MIJN AUTO TE WASSEN ALS HET REGENT? Ja, als het regent of heeft geregend, wordt uw auto eigenlijk al ingeweekt. Daardoor laat het vuil beter los en wordt uw auto nog beter schoon.
Dan is een wekelijkse wasbeurt aanbevolen. Niet alleen om de auto schoon te houden, maar ook om schade aan de autolak te voorkomen. Het wekelijks autowassen wordt tevens aanbevolen door branchevereniging BOVAG. Tussen de wasbeurten door is het wel belangrijk dat je hardnekkig vuil zo snel mogelijk verwijdert.
Kies voor een wasstraat die met osmosewater werkt. Dat is water dat door hyperfiltratie is ontdaan van vuil, mineralen en bacteriën. Het wordt ook wel vlekvrij water genoemd. Eenmaal opgedroogd laat het niets achter op de lak en dat is bij kalkhoudend water wel anders.
Als je met je auto door de wasstraat gaat kun je zelf ook even in de relax-stand. Want je hoeft vooral dingen niét te doen, zoals niet remmen en niet sturen. Wat je wél moet doen is de motor aanlaten, de versnelling in zijn vrij zetten (of in het geval van een automaat, in neutraal zetten).
Was de Model S met een schone zachte doek en koud of handwarm water met daarin een milde autoshampoo van hoge kwaliteit. Let op! Sommige reinigingsmiddelen en autoshampoos bevatten chemicaliën die schade of verkleuring kunnen veroorzaken, met name aan kunststof bekledingsdelen, lampen of cameralenzen.
Ja, natuurlijk mag u Dreft gebruiken om uw auto te wassen, maar wij raden aan een autoshampoo hiervoor aan te schaffen. Waarom? Dreft is een afwasmiddel met citroenzuur. Dit is ideaal om vettige dingen te reinigen, maar daarom haalt het ook belangrijke oliën van uw lak.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Er zit geen vaste prijs aan het vervangen van de accu, maar deze prijzen vallen over het algemeen tussen de 12.000 en 20.000 euro. Zo zou een nieuwe Model 3 LR-accu inclusief inbouwen ongeveer 15.000 euro kosten. Voor een Model S-accu moet al meer worden neergelegd, namelijk rond de 18.000 euro.