Het voordeel van klepoverlap is dat de snelheid van de binnenstromende lucht verhoogd wordt bij het openen van de inlaatklep, wat resulteert in een hogere vullingsgraad.
Als de klepspeling te groot is, resulteert dit in het niet volledig benutten van de tijd en afstand welke dat de klep open hoort te gaan. Hierdoor kan de cilinder zich niet maximaal vullen en legen. Dit resulteert doorgaans in vermogensverlies en mogelijk in een tikkend geluid van de motor.
De klepoverlap is de periode, waarbij de uitlaatklep nog niet gesloten is terwijl de inlaatklep al open staat. Bij een goed functionerende motor worden de verbrandingsgassen na afloop van de uitlaatslag door de 'verse' stroom brandstofluchtmengsel als het ware uit de verbrandingsruimte weggeduwd.
Een klepveer is een veer die wordt gebruikt om een klep van een verbrandingsmotor te sluiten.
Er moet goed gelet worden op het punt wanneer de kleppen op “tuimelen” staan. Tuimelen wil zeggen dat de nokkenas de uitlaatkleppen net gesloten heeft en op het punt staat om de inlaatkleppen te openen. Op het moment dat cilinder 1 op tuimelen staat, betekent dat dat deze aan het begin van de inlaatslag staat.
Meestal is een monteur een a twee uur bezig. Een monteur kost 55 tot 125 euro per uur. Ga je naar de dealer om de kleppen te stellen dan kun je rekenen op 150 tot 175 euro per uur.
Kleppen stellen is voor een kenner denk 5 minuutjes werk.
De hydraulische kleppen worden namelijk door de oliedruk aangestuurd. Wanneer hydraulische kleppen beginnen te tikken wordt geadviseerd om allereerst het oliepeil te controleren. Is dit in orde, kan het probleem in (vervuiling van) de klepstoters zitten. Vaak is vervangen dan de oplossing, maar dat is vrij kostbaar.
De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling. Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.
De motor van een auto 'ademt' via de cilinders. Vroeger beschikten motoren over twee kleppen per cilinder: één inlaatklep en één uitlaatklep. Om voor een betere toevoer van brandstof en een betere afvoer van uitlaatgassen te zorgen, beschikken de meeste motoren tegenwoordig over vier kleppen per cilinder.
De kleppen van een dieselmotor moet doorgaan vaker worden gecontroleerd en gesteld worden dan kleppen van een benzinemotor. Wanneer moeten de kleppen gesteld worden. Het is het beste om bij een dieselmotor zeker eens per jaar de klepspeling te controleren en indien nodig deze af te stellen.
Een gebroken nokkenas wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebroken drijfstang (of andere onderdelen). Als dit gebeurt dan breekt de nokkenas van in meer dan twee stukken. Het kan ook voorkomen dat een nokkenas breekt valk na montage.
Er wordt een klep gemonteerd in de uitlaat die elektronisch verbonden is met een afstandsbediening. Wanneer u op de knop drukt roteert de klep en verandert de richting van de luchtstroom en het geluid naar een cut out of een bypass. Hierdoor wordt de uitlaat aanzienlijk luider met een druk op de knop.
De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Kleppen in een verbrandingsmotor zorgen voor het inlaten van het brandstof/luchtmengsel, of de lucht (bij dieselmotoren) en het afvoeren van verbrandingsgassen uit de cilinders.
De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
Zwevend' betekent: in de lucht hangend. Wat doet het? - een stelsel van twee tegengesteld gewonden klepveren. Als er sprake is van zwevende kleppen, staan er kleppen halfopen als ze gesloten zouden moeten zijn.
Als de scooter een tikkend geluid maakt, of wanneer de scooter sist, ploft of knalt moet u mogelijk de scooter kleppen laten nakijken. Ook het moeilijk starten van de scooter, of vermogensverlies kan een gevolg zijn van problemen met de kleppen.
Kosten voor een hydraulische klepstoter
Een nieuwe hydraulische klepstoter van een merkfabrikant zoals FEBI BILSTEIN kost zelfs voor een dure auto zoals Mercedes-Benz slechts 10 euro. Ook bij een grote motor met zes of acht cilinders heeft u minder dan honderd euro aan kosten voor alle vervangingsonderdelen.
Tik in de motor
Vaak wordt dit veroorzaakt door de inlaatkleppen en/of uitlaatkleppen. Slijtage of inwendige vervuiling van de motor kunnen leiden tot een tikkende motor. Klepstoters kunnen op den duur verslijten of vast gaan zitten door vuil. Overmatige klepspeling kan ook leiden tot een tikkende motor.
Wanneer bij een auto achter de typenaam 8V, 12V, 16V of 24V staat, wil dat zeggen dat de motor over achtereenvolgens 8, 12, 16 of 24 kleppen beschikt. De 'V' staat in deze afkorting voor 'valve' en dat betekent in het Nederlanders 'klep'. De kleppen van een motor zijn onder te verdelen in in- en uitlaatkleppen.
Draai de motor een hele omwenteling verder (360º) op de krukas en stel dan de kleppen van die cylinder, en gebruik dezelfde techniek voor de overige. Het kan sneller maar deze methode geeft je de zekerheid dat bijde kleppen van die cylinder niet open kunnen staan.
Hydraulische klepstoters drukken door de aanwezige oliedruk de klepstoters zonder tussenkomst van andere onderdelen direct op de kleppen. Door de doorlaat van de kleppen wisselt deze druk waardoor de afstand bij het openen van de in en uitlaatkleppen aangepast word.
De klepspeling voor dit GY6 50 cc motorblok hoort volgens de fabrikant op een klepspeling te staan van 0,08 voor de inlaat klep en 0,08 voor de uitlaat klep, echter houden wij voor beide kleppen 0,10 aan. We plaatsen de voelermaat tussen de klep en de instelschroef, je trekt de juiste voelermaat er tussen door.