Terugstorten via de bankU kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Als je een bedrijf hebt gemachtigd om automatisch geld van je rekening af te schrijven, dan kun je deze machtiging wijzigen of stopzetten door bij dat bedrijf een schriftelijk verzoek in te dienen. Neem contact op met het bedrijf om af te stemmen hoe je dit het beste kunt regelen.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Particulieren, ondernemers, intermediairs en medewerkers van organisaties kunnen een registratie van een machtiging op elk moment intrekken.
Je boekt de geplande betaling terug, dit heet storneren.Dat kan binnen 8 weken na afschrijving. Nadat je een betaling hebt tegengehouden of teruggeboekt, is het mogelijk dat je toch nog een rekening moet betalen. Dat is afhankelijk van je afspraken met dat bedrijf.
Ben je het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kun je binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kun je niet terugboeken. Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven.
Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken? Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
Het is eenvoudig om een geplande betaling in te stellen vanaf uw ING-rekening, het is net zo eenvoudig – en snel – om deze te bewerken of te annuleren via de ING-app of Online Bankieren . Let op, het kan tot 2 werkdagen duren voordat de wijziging van kracht wordt. U kunt ook geen wijzigingen aanbrengen op dezelfde dag dat een geplande betaling verschuldigd is.
Indien u de betaling wenst terug te draaien, dient u hiervoor contact op te nemen met de partij aan wie u de betaling heeft gedaan.
Incasso terugboeken (storneren)
Dit wordt ook wel 'storneren' genoemd. Bij de meeste banken kunt u dit via internetbankieren regelen. Heeft u geen internetbankieren neem dan contact op met uw bank. De termijn van terugboeking is acht weken (56 dagen) nadat het bedrag van uw bankrekening is afgeschreven.
Als de incasso de status 'in behandeling' heeft, zullen wij de incasso van je rekening afschrijven zodra het saldo op je rekening weer voldoende is. Dit moet dan wel gebeuren binnen uiterlijk 4 werkdagen (bij SEPA Incasso Algemeen) of 1 werkdag (bij SEPA Incasso Bedrijven) na de oorspronkelijke dag van verwerking.
Verschillen tussen doorlopende en eenmalige incasso
Een doorlopende incasso kun je zelf weigeren, terugboeken, wijzigen stopzetten en blokkeren. Een eenmalige incasso kun je weigeren, terugboeken en blokkeren. Een eenmalig incasso zelf wijzigen en stopzetten kan niet.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Als je niet wilt dat een organisatie geld van je rekening incasseert, dan stel je een selectieve incassoblokkade in. Incasso's van deze organisatie worden dan geblokkeerd.
Nieuwe regels betekenen nu dat de meeste slachtoffers van bankoverschrijvingsfraude – ook bekend als “Geautoriseerde Push Betaling”-fraude – nu binnen vijf werkdagen hun geld terugkrijgen van hun bank of betalingsaanbieder .
Het proces is een beetje lastig, maar hij/zij moet accepteren dat er een verkeerde transactie is gedaan op zijn/haar rekening. Dan moet u contact opnemen met uw bank en de kwestie gedetailleerd communiceren . U moet mogelijk ook een identiteitsbewijs, adres en andere details verstrekken die door de bank worden gevraagd. Communiceer de kwestie gedetailleerd via de post.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Bent u het niet eens met de incassokosten die u volgens de aanmaning moet betalen? Stuur dan een brief via e-mail en eventueel ook per post naar het incassobureau. In deze brief legt u uit waarom u niet betaalt. Het incassobureau bespreekt dit met de schuldeiser.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Als u een bedrijf of goed doel heeft gemachtigd om automatisch geld van uw rekening af te schrijven, dan kunt u deze machtiging stopzetten door bij dat bedrijf of goede doel een schriftelijk verzoek in te dienen.
Als u van mening bent dat een bedrag ten onrechte van uw rekening is afgeschreven, omdat u geen machtiging via digitaal Incassomachtigen, via iDIN Ondertekenen of op papier heeft afgegeven, dan kunt u tot 13 maanden na de afschrijvingsdatum een verzoek indienen bij uw bank om dit te corrigeren.
Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.