Communicatie van vrachtwagenchauffeurs in het verkeer Niet mondeling natuurlijk, want iedere chauffeur bevindt zich in zijn eigen geluiddichte ruimte. Daarom gebruiken zij hun wagen om te communiceren. Zo knipperen ze met de koplampen bij wijze van groet en gebruiken ze hun richtingaanwijzers om een ander te bedanken.
Het zenden en ontvangen gebeurt met een zogenaamde CB radio, ook wel bakkie of mobilofoon genoemd. CB radio werkt op 40 gedeelde kanalen. Hoewel alle vrachtwagenchauffeurs worden aangemoedigd om deze vorm van communicatie te gebruiken, zijn er enkele bepalingen.
Vrachtwagenchauffeurs gebruiken CB-radio's voornamelijk voor informele communicatie over een korte afstand. De meeste mobiele CB-radio's kunnen afstanden tot 24 kilometer bereiken, afhankelijk van de eenheid en het terrein, terwijl basisstations doorgaans afstanden van 16 kilometer bereiken tussen het station en een mobiele eenheid.
Diverse vrachtwagenchauffeurs slang
Breaker, breaker: Een manier om een gesprek te beginnen op de CB-radio, vaak gebruikt als een speelse begroeting, vergelijkbaar met "hallo" of "goedemorgen". Breaker 1-9: Een verzoek om een gesprek te beginnen op kanaal 19, het meest gebruikte kanaal onder vrachtwagenchauffeurs.
Rubber Duck: Een rubber duck is een vrachtwagenchauffeur, vaak een beginneling, die nog moet leren hoe het werkt . Bear: Een andere term voor een politieagent. Chicken Coop: Een weegstation waar vrachtwagens moeten stoppen en gewogen moeten worden. Hammer down: Zo snel mogelijk rijden.
“Goed maatje” – Dit is een vriendelijke term die gebruikt wordt om iemand op de CB aan te spreken . “Go juice/motion lotion” – Dieselbrandstof. “Negatief” – Dit betekent “nee” of “negatief.” “Over” – Dit wordt gebruikt om aan te geven dat je klaar bent met praten en wacht op een reactie.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Het korte antwoord is dat vrachtwagenchauffeurs nog steeds gebruikmaken van CB-radio's voor communicatie.
Zelfs vrachtwagenchauffeurs gebruiken wat 'CB-slang' wordt genoemd om bepaalde berichten door te geven . Vrachtwagenchauffeurs noemen beginnende politieagenten 'Baby Bear', een snelheidscontrole 'Bear Trap' en een weegstation 'Chicken Coop'. Je vrachtwagenvrienden zijn maar één kanaal verwijderd.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Communiceren met andere weggebruikers
Gebruik je richtingaanwijzers om te laten weten waar je naartoe gaat en laat je lichten aan wanneer dat nodig is om beter zichtbaar te zijn. Gebruik je toeter alleen als het echt nodig is om gevaar te voorkomen, en niet uit frustratie.
Seinen is niet alleen een vorm van communicatie, maar draagt ook bij aan de verkeersveiligheid. Door andere weggebruikers tijdig te informeren over gevaren of hen te bedanken, wordt de samenwerking op de weg gestimuleerd.
De vijf stappen (ook wel componenten of elementen genoemd) van het communicatieproces zijn ideevorming, codering, kanaalselectie, decodering en feedback .
Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media.
Giraffentaal of jakhalstaal
De Giraf spreekt in ik-taal, vanuit de pure waarneming, luistert, voelt vanuit zijn behoefte en verdiept in de ander. De Jakhals spreek in jij-taal, beschuldigt en verwijt, zonder invoelend vermogen, niet voor zichzelf en niet voor de ander.
In voorgaande jaren heb ik vier soorten communicatie beschreven, maar ik geloof dat er eigenlijk vijf soorten communicatie zijn: verbaal, non-verbaal, schriftelijk, luisterend en visueel .
Luister actief: geef volledige aandacht aan de ander. Wees duidelijk: gebruik heldere taal om je boodschap over te brengen. Gebruik non-verbale signalen: let op lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Stel vragen: verifieer of je de ander goed begrepen hebt.
Stel in het gesprek open en belangstellende vragen, zodat u te weten komt waar het signaal vandaan komt. Vraag de cliënt bijvoorbeeld wat hij of zij ermee bedoelt. Of hij/ zij nadere uitleg kan geven. En hoe anderen in de omgeving op zijn of haar uitspraak reageren.
Communicatie van vrachtwagenchauffeurs in het verkeer
Niet alleen ontmoeten ze elkaar in wegrestaurants en pompstations, maar ook óp de weg wordt er flink wat afgepraat. Niet mondeling natuurlijk, want iedere chauffeur bevindt zich in zijn eigen geluiddichte ruimte. Daarom gebruiken zij hun wagen om te communiceren.
Hoe reageer je op 10-4? Als je überhaupt reageert, reageer dan op hun andere opmerkingen . 10-4 is slechts een signaal om aan te geven dat iemand je begrijpt. Je hoeft niet te reageren op de 10-4, maar als er iets anders bij het bericht staat, kun je daar 100% op reageren.