ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Wanneer je een remmanoeuvre uitvoert met ABS zal je remweg wel langer zijn dan zonder, want het systeem vermindert de remkracht om je wiel draaiend te houden. Toch rijd je op asfalt best steeds met je ABS ingeschakeld, want de iets langere remweg weegt niet op tegen de verhoogde veiligheid.
Een auto zonder ABS zou op een gladde of natte weg sneller stil staan maar dan is er dus wel een risico dat de auto onbestuurbaar wordt. Ook op een weg met een losse ondergrond zorgt het ABS voor een langere remweg.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
U moet per direct stoppen wanneer het ABS lampje brand, en het lampje van het remsysteem brand. In deze situatie kunt u niet, of minder makkelijk, remmen grote gevolgen zal hebben. Zet uw auto veilig langs de kant van de weg, en bel direct de TOP Merkspecialist in de buurt.
Voor het laten vervangen van een ABS-sensor liggen de kosten rond de € 90 en de € 200. Hierin zijn de prijs voor een nieuw onderdeel en het arbeidsloon inbegrepen. Verschillen doen zich voor in de tijd die de monteur nodig heeft, aangezien de hoeveelheid werk varieert al naar gelang het automodel.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Mogelijke tekenen van een defecte ABS-pomp zijn dat het ABS-waarschuwingslampje gaat branden. In moderne voertuigen wordt ook een foutcode opgeslagen in het foutgeheugen, die het falen van de hydraulische ABS-pomp aangeeft. Soms vertoont een storing in de ABS-pomp ook ongewoon remgedrag van de auto.
Hoe lang gaat een ABS-sensor mee? Een ABS-sensor kan oneindig lang mee gaan.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant. Neem daarom snel contact op met Multimerk.
Op je wielen zit een ronde krans met gaatjes, die door een sensor in de gaten gehouden worden. Als je met ABS voluit remt, signaleert het systeem het moment dat je wielen blokkeren. Dan wordt de remdruk kort weggenomen en weer opgevoerd. Dat herhaalt zich tot je stilstaat of stopt met remmen.
Waar ABS ervoor zorgt dat de wielen tijdens het afremmen niet blokkeren, zorgt ESP ervoor dat de auto ook daadwerkelijk de richting ingaat die de bestuurder wil. Wanneer de auto onderstuur of overstuur dreigt te krijgen, remt de ESP-functionaliteit één of meerdere wielen af, zodat de auto recht op de weg blijft.
Voordelen van ABS
Betere controle: ABS voorkomt het blokkeren van de wielen en stelt je in staat om te blijven sturen terwijl je hard remt, wat cruciaal is om obstakels te vermijden in noodsituaties.
De gemiddelde kosten voor vervanging van een ABS pomp bedragen zo'n 1700 – 2200 euro. Wie de pech heeft een heel duur ABS systeem aan boord te hebben terwijl de gehele module gerepareerd dient te worden, moet rekening houden met kosten die kunnen oplopen tot 5000 euro of meer.
Iedere auto is tegenwoordig uitgerust met een ABS-systeem dat via de remmen de veiligheid vergroot, zeker op gladde wegen.
Op elke moderne auto zit ABS.
Rijden met storingslampje
Het is niet zo dat met een brandend storingslampje de auto onveilig is. Maar het is wel aan te raden de storing op kort termijn te laten opsporen en herstellen.
Doorgaans liggen de kosten voor een enkele sensor tussen de € 15 en € 100.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
Geel of oranje waarschuwingslampje: doorrijden. Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
In de meeste gevallen heb je nog ongeveer vijf liter brandstof over in je reservetank. De meeste auto's kunnen daar nog ongeveer 50 kilometer op rijden. Om te voorkomen dat je plotseling stilstaat met alle gevolgen van dien, kun je dus beter op tijd gaan tanken.
ABS-sensoren zijn cruciaal voor de werking van het ABS-systeem, dat voorkomt dat de wielen blokkeren bij het remmen in gevaarlijke situaties. Zo behoudt de bestuurder de controle over de auto. De sensor bestaat uit een getande ring en een magneet. Elk wiel van de auto is voorzien van een sensor.