Vooral beginnende automobilisten hebben de neiging om hun voeten te lang op het koppelingspedaal te laten staan. Velen zijn onzeker over het schakelen en houden hun voet voor de zekerheid op de koppeling voor het geval ze de verkeerde versnelling hebben gekozen. Helaas is dit gedrag erg slecht voor de koppeling.
Maar wanneer je verkeerd schakelt, kan onzichtbare schade zich op termijn opstapelen en je ketting, tandwielen en derailleurs in het algemeen flink beschadigen. Reden te meer dus om toch een paar foutjes te vermijden. Als je een ding wil onthouden uit dit artikel, dan is het dit: kruis nooit.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Het is soms verleidelijk om bij een handgeschakelde versnellingsbak een versnelling over te slaan. Met de soepele benzinemotoren van tegenwoordig kun je gemakkelijk van 3 naar 5.Maar doe dat vooral niet, want het kan je duur komen te staan. Steeds minder nieuwe auto's hebben een handgeschakelde versnellingsbak.
Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Door de motor te laten werken, komt deze op temperatuur. Rijd je vervolgens in een te lage versnelling op een te hoge snelheid, betekent dit dat je de auto extra laat werken. Dit resulteert in extra onderhoudskosten die makkelijk te voorkomen zijn. Het optimale toerental is gelinkt aan de snelheid die gereden wordt.
Van 5 naar 2 is nogal een grote stap met een te groot verschil in toerentallen. In extreme gevallen kan het maar dan loeit de motor wel even als je wat te vroeg naar 2de schakelt en de snelheid nog niet echt past bij 2de. vb: 90 km/u in 5de.
Je kan van 4de naar 2de versnelling terugschakelen , als je eerst genoeg afgeremd bent.
Om de vaart eruit te halen kunt u steeds een versnelling terugschakelen. Bij het afremmen op de motor verbruikt deze geen brandstof. In vrij zetten en laten uitrollen krijgt niet de voorkeur. Door de auto in de versnelling te houden kun je altijd meteen anticiperen op een actuele, soms ook gevaarlijke situatie.
In 50 km/h-zone max in 3e versnelling
Welke versnelling het meest geschikt is als je 50 km/h rijdt hangt af van de grootte van je motor, maar in veel auto's is het mogelijk om 50 km/h in de derde versnelling te rijden zonder te veel toeren te maken.
Schakel op tijd
In een auto zonder toerenteller kunt u ook naar de snelheid kijken. U kunt dan het beste schakelen bij 5, 25, 50 en 80 kilometer per uur. Bij 50 kilometer per uur is de vierde versnelling dus het zuinigst. Vanaf 80 kilometer per uur rijdt u het zuinigst in de vijfde versnelling.
Tips voor berg af
Rijd berg af in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen. Wie in een te hoge versnelling berg af gaat moet continu op de rem trappen. Hierdoor gaan de remmen stinken, worden ze roodgloeiend en kunnen ze hun remkracht verliezen.
Er zijn verschillende defecten die ervoor kunnen zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat: Versleten tandwielen. Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
CO2 - Koolstofdioxide. Bij verbranding van benzine, diesel of lpg (koolwaterstoffen) in de motor van je auto komt altijd CO2 vrij. In elke autobrandstof is een bepaalde hoeveelheid koolstof aanwezig, welke zich bij verbranding hecht aan zuurstof uit de lucht.
"Voor de auto's van tegenwoordig is het geen enkel probleem om met lage toerentallen te rijden. Bij benzine- en dieselauto's kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn.
Laat je voet nooit te lang op de koppeling rusten na het schakelen. Dit kan ervoor zorgen dat de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak niet helemaal tot stand komt, wat weer zorgt voor extra slijtage aan de koppeling. Na het schakelen kun je het beste de voet direct van de koppeling afhalen.
Schakel zomin mogelijk in een bocht je hoort dat voor de bocht te doen. In sommige situatie's moet je wel schakelen in een bocht. Bijvoorbeeld bij het links of rechts afslaan in een vloeiende bocht naar rechts of naar links kun je opschakelen naar de tweede versnelling.
Het onnodig of te vroeg ontkoppelen kan zorgen voor een langere remweg. Dit komt doordat er niet op de motor wordt afgeremd wanneer de koppeling is ingetrapt met als gevolg dat het remsysteem alles 'alleen' moet doen.
Als je in een te laag toerental blijft rijden krijg je een hoger brandstof verbruik de koppeling krijgt het zwaar te verduren en de motor vervuilt van binnen dit is zeer slecht voor de motor. Je kunt ook terugschakelen aan de hand van de gereden snelheid.
Toch zijn er nog meer risico's bij het overslaan van een versnelling. Een paar essentiële onderdelen van je auto lijden onder het overslaan: de synchromesh-ringen. Deze onderdelen stemmen de snelheid van de tandwielen op elkaar af. De ringen kunnen gemakkelijk slijten door het overslaan van een versnelling.
De 1ste versnelling gebruikt u enkel om te starten, de 2de tussen 20 en 30 km per uur, de 3de tussen 30 en 40 km per uur, de 4de tussen 40 en 50 km per uur, de 5de tussen 50 en 60 km per uur, en de 6de versnelling bij snelheden boven de 60 km per uur.
U zult ook moeten wennen aan andere versnellingen kiezen: derde voor 30, de vierde voor 50 en de vijfde voor 70 kilometer per uur. Heeft uw auto een zesde, dan die vanaf 90 kilometer per uur.
Of u nu van de 5e versnelling naar de 4e moet terugschakelen bij snelheden onder de 70 km/u, of van de 2e naar de 1e bij snelheden onder de 10 km/u, bij Rijleshulp.nl leggen we het u allemaal uit.
Schakelen is een lastige handeling tijdens het autorijden, aangezien je snel moet kunnen reageren en goed vooruit moet plannen. Dit combineren in het verkeer kan voor sommige mensen net te moeilijk zijn. Over het algemeen kunnen de meeste mensen het leren tijdens rijlessen.