Doorvliegen mogelijk Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
4. Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen. Zeg nou eerlijk: jij zou toch ook helemaal in paniek raken als er een motor zou uitvallen? Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor.
Ik zat aan boord van Boeings's 707, 747, DC-8 en een driemotorige DC-10. Mocht er één motor tijdens de vlucht kapot gaan, dan kon de gezagvoerder op de ene vleugel een motor uitschakelen en op de andere vleugel de twee motoren op halve kracht wel doorvliegen. Dat houdt het vliegtuig mooi in balans.
5. Een vliegtuig heeft maar één motor nodig. Vliegtuigen zijn uitgerust met twee motoren, maar een vliegtuig kan prima vliegen met slechts eentje. Het is alleen wel minder zuinig qua brandstof en met één motor kan dus minder ver gevlogen worden.
Toen de motoren uitvielen moest er snel gereageerd worden. Op een hoogte van 41.000 voet (12,5 kilometer) kan je nog ongeveer 160 kilometer vliegen. Door het verlies van de motoren was er ook een verlies van de hydraulische aansturing. Daardoor wordt het besturen van het vliegtuig erg zwaar.
Een zweefvliegtuig kan dat wel. Dit is een vliegtuig zonder motor, die toch kan vliegen. Een zweefvliegtuig kan niet zelf opstijgen, daar heeft hij een ander vliegtuig óf een lier voor nodig. Maar eenmaal in de lucht, kan hij daar wel uren blijven zweven.
"Als de motor uitvalt, wordt jouw toestel als het ware een zweefvliegtuig", legt vliegenier Van den Brink uit. "Je stort dus niet neer, maar vliegt met constante snelheid naar beneden. Het is van belang dat je een minimumsnelheid handhaaft, dat is zo'n 75 knopen, 140 kilometer per uur.
Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken.Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Gemiddelde tankbeurten op Europese vluchten variëren tussen de 4.000 en 20.000 liter. Intercontinentale vluchten nemen een veelvoud van brandstof tot wel 160.000 liter Jetfuel mee. Deze Scania tankauto heeft een capaciteit van zo'n 77.000 liter. Dit betekent dat één keer tanken niet voldoende is.
Eén liter weegt 0,7 kilogram, dus betaalt u per kilogram het bedrag van 3,12 euro – bijna drie keer zoveel als voor kerosine. Dat verschil zijn de belastingen en accijnzen die u wél betaalt over uw tank benzine, maar die KLM niet betaalt over zijn tank kerosine.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Er kwamen steeds minder nieuwe bestellingen binnen en door de coronacrisis nemen veel vliegmaatschappijen versneld afscheid van het toestel. Er worden nog 15 toestellen gemaakt, allemaal vrachtvliegtuigen. De laatste order voor de passagiersversie van de 747 stamt uit 2017.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand.
Bijtanken in de lucht is de procedure waarbij een vliegtuig bijtankt in volle vlucht uit een tankvliegtuig. Dat betekent dat het vliegtuig langer in de lucht kan blijven en zo zijn vliegbereik vergroot, maar niet zijn actieradius. Zo kan een vliegtuig onbeperkt lang in de lucht blijven.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Brandstofprijzen (per liter)
De door ons gebruikte prijs voor fossiele kerosine is €0.46/ liter. Deze prijs is gekozen op basis van de IATA fuel monitor [4] (uitgaande van een kerosine prijs van USD 1.92/ gallon, een USD/Euro koers van 0.90 USD [5], en het feit dat een gallon overeenkomt met 3.785 liter).
Hoe hoog vliegt een vliegtuig? Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
Turbineschoepen in straalmotoren draaien met een toerental van maximaal 14.000 min-1 in een omgeving met een temperatuur van 1100 graden celcius.
Hoe sterk is een vliegtuigmotor? De kracht van een straalmotor staat gelijk aan die van 28 raceauto's.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Dankzij grondige inspecties en dagelijkse onderhoudsprocedures is de kans echter heel klein dat een vliegtuigmotor het begeeft – laat staan dat beide motoren het tegelijk zouden begeven. Je hebt meer kans op vier klapbanden met de auto dan dat beide motoren van een vliegtuig uitvallen tijdens de vlucht.”