Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Afhaalpunten hebben vaak ruime openingstijden en zijn ook in het weekend open. Na betaling sturen we je bestelling naar het door jou gekozen afhaalpunt in een neutrale en discrete verpakking zodat niemand ziet waar en wat je hebt besteld.
Iedereen die op hetzelfde adres woont en toegang heeft tot je brievenbus kan je post zien. Wie Mijn Post wil gebruiken, moet eerst zijn woonplaats aan ons bevestigen. Wij sturen vervolgens per post een activatiecode naar dit adres.
Als u niet wilt dat uw pakket bij de buren wordt afgegeven, dan kan de afzender dit aangeven. Een particuliere afzender kan de tekst 'alleen huisadres' op het pakket schrijven en een bedrijf zal dit elektronisch aan ons doorgeven.
Niemand thuis bij het bezorgen van je pakket? Dan geven we het af bij de buren of bij een PostNL-punt. Met de track & trace-code zie je waar je het pakket kunt ophalen.
In de afgelopen jaren zijn er steeds meer mogelijkheden toegevoegd om ontvangers meer controle over de bezorging van hun pakket te bieden en ook webwinkels bieden regelmatig meer dan één bezorgoptie aan. Daardoor slaagt PostNL er inmiddels in om zo'n 95% van de pakketten al bij de eerste bezorgpoging af te leveren.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Zoals een droge plek in de tuin. Of bijvoorbeeld een schuur of een garage die toegankelijk is. De ontvanger van het pakket geeft toestemming in het PostNL-account dat de bezorger het pakket op deze afgesproken plek mag achterlaten als er niemand thuis is.
Met De Buren is er altijd een pakketpunt bij jou in de buurt. Wil je een pakket afhalen, verzenden of retourneren? Onze pakketwanden zijn in veel gevallen 24/7 geopend, waardoor je terecht kan wanneer het jou uitkomt.
Retour afzender
Vergeet niet om op de envelop aan te geven wat er niet klopt. Kruis het adres door en schrijf er bijvoorbeeld 'retour afzender' naast. PostNL zorgt er dan voor dat het alsnog op het juiste adres terecht komt.
Met de gratis PostNL-app bekijk je niet alleen post die naar je onderweg is. Een brief of pakket frankeren, kijken hoe laat jouw zending komt of een PostNL-punt zoeken? Het kan allemaal in de app.
'Mijn Post' is een handige nieuwe service in de PostNL-app. Via Mijn Post ontvang je elke ochtend voor 7.00 uur een bericht over de post die naar je onderweg is. Via die melding kun je ook direct in de app een foto van de poststukken zien.
Post die door onze medewerkers met de hand wordt gesorteerd (niet-machinaal) Post die meer dan 350 gram weegt. Post die door de afzender zelf is gesorteerd.
Goed nieuws! Als je gebruikmaakt van de dienst Verzenden via bol.com en verzendt met DHL, kunnen klanten in Nederland en België vanaf nu automatisch kiezen voor een DHL afhaalpunt als bezorgadres – en dat zonder extra kosten. Met deze veel gekozen bezorgoptie bied je je klanten nog meer gemak.
Hoe lang blijft een pakket op een PostNL-punt liggen? We bewaren je pakket 1 week voor je op het PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.
Bezorger DHL en aanbieder van onbemande pakketpunten De Buren hebben de bestaande samenwerking uitgebreid. Naast DHL Parcel worden nu ook pakketten van DHL Express bezorgd, verstuurd en geretourneerd via de pakketwanden van het bedrijf.
Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Het komt weleens voor dat we een brief of pakket niet kunnen bezorgen. Bijvoorbeeld omdat er geen adresgegevens op staan. In zo'n geval gaat de zending naar onze afdeling 'Onbestelbare stukken' in Den Haag. Daar openen we de brief of het pakket om erachter te komen wie de afzender en/of geadresseerde is.
Een barcode is een unieke code (beginnend met '3S' of 'CD') die je ontvangt zodra de afzender je pakket heeft verstuurd. Hiermee kunnen ontvanger én verzender de status van het pakket online volgen en zien wanneer het pakket wordt/is bezorgd.
Uit de metingen blijkt dat: Ruim 95% van de consumentenpost op tijd bezorgd wordt en 98% van de zakelijke post op tijd bezorgd wordt. 99,8% wordt bezorgd op het juiste adres. 88% van onze klanten (zeer) tevreden is.
Op basis van de Postwet 2009 en de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst aanvaardt PostNL alleen – een wettelijk beperkte – aansprakelijkheid voor schade aan brieven of pakketten als die met de services 'Aangetekend' of 'Verzekerservice' zijn verzonden.
Ook pakket duurder
De prijsverhoging is nodig, zegt PostNL, omdat de afgelopen jaren door inflatie de kosten nu eenmaal zijn gestegen. Ook moet er flink geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld sorteercentra, retailpunten en personeel, om de grote stroom aan pakketten op tijd op de juiste plek te krijgen.