Schilderen op papier kan met aquarel, met gouache of met acrylverf. Met olieverf wordt meestal niet op papier gewerkt, maar het kan wel, op goed voorbehandeld papier, net als bij acryl.
Ook op papier kun je schilderen met olieverf! Superhandig als je je papieren graag mee op pad neemt of je je schilderij in een wissellijst wil inlijsten, maar olieverfpapier biedt ook nog een groot ander scala aan voordelen!
Voor het schilderen met olieverf heb je speciaal olieverfpapier nodig. Het is namelijk belangrijk dat de verf zich hecht aan het papier. 'Gewoon' papier zou de olie uit de verf zuigen, waardoor er na verloop van tijd alleen pigmentpoeder overblijft.
Met een paletmes of schildersmes kunt u mooi reliëf aanbrengen. Een drager om uw acrylverf op te schilderen. Dit kan speciaal acryl papier zijn of aquarelpapier, karton, stukken hout, of een canvasdoek of ander materiaal.
Zowel olie- als acrylverf drogen watervast op. Dat wil zeggen: na droging kun je de verf niet meer met water tot leven wekken (iets wat bijvoorbeeld bij Gouache wél kan).
Aquarel lost weer op met een nieuwe laag waterverf. Een leuke tussen vorm qua eigenschappen is waterverdunbare olieverf, zoals Cobra of Cobra study, dit is echte olieverf maar door een speciaal proces kan je de verf verdunnen met water.
Voordelen olieverf:
Kleuren blijven hetzelfde bij droging. Makkelijker om overgangen te maken en te blenden. Langer de tijd om correcties aan te brengen. Kleuren op palet kunnen ingevroren worden en/of kun je een dagje laten staan.
Gesso van Royal Talens
Het zorgt voor een absorberend oppervlak na het drogen, waardoor het de perfecte basis is voor niet alleen acrylverf, maar ook voor olieverf. Gesso kan worden verdund met water en in dunne lagen of in één dikke laag worden aangebracht om meer textuur te creëren.
Vaak wordt acrylverf voor de onderschildering bij olieverf gebruikt. Olieverf hecht op acryl.Andersom kan echter niet, de olie stoot het water in de acryl af.
Je kan deze zijde herkennen aan het watermerk in het papier. Houdt het aquarelpapier tegen het licht en zorg ervoor dat het watermerk met de juiste zijde naar je toe is gericht.
Hoewel de olie het linnen of de katoenen stof van het canvas kan aantasten, mengt olieverf goed en maakt gemakkelijke overgangen tussen kleuren. De kleur van de verf blijft hetzelfde wanneer het droogt, maar zal na verloop van tijd vergelen (vanwege het oxideren van de olie).
Het verschil met de 'traditionele' olieverf, is dat er aan de waterverdunbare variant een extra hulpmiddel is toegevoegd die ervoor zorgt dat de verf te mengen is met water; Daadwerkelijk olieverf dus: met dezelfde pigmenten en olie, maar met een extra ingrediënt.
De meeste olieverf is tussen een paar dagen en 2 week voldoende droog om geen stof meer aan te pakken. Een nieuwe laag olieverf kan het beste pas worden aangebracht als de laag er onder 2 week stof droog is. 2 weken drogen is een goede termijn om een schilderij weg te geven, het is dan droog genoeg.
Acrylverf hecht bijna overal wel op, ook op papier. Toch is niet elke papiersoort geschikt om op te schilderen. Gebruik papier van minimaal 300 gram. Dunner papier gaat bobbelen door de wateropname.
Het antwoord op de vraag: “Kan ik watergedragenverf over terpentine verf heen schilderen?” is, ja dit kan. Acrylverf over alkydverf is geen probleem. Zorg er wel voor dat je het te schilderen oppervlakte goed ontvet, reinigt en schuurt voor een goede hechting.
Wanneer je acrylverf vergelijkt met olieverf dan heeft de eerste toch ook een aantal voordelen. Eén daarvan is de korte drogingstijd. Hierdoor kan de kunstenaar sneller werken. Bovendien zijn er geen giftige oplosmiddelen nodig en kun je de kwasten gewoon met water schoonmaken.
Kun je de waterverdunbare olieverf dan mengen met traditionele olieverf? Zeker, geen probleem!De kleuren zijn exact hetzelfde en mengen prima met elkaar. Het enige verschil is dat je met water kunt werken in plaats van terpentine.
Bij olieverf is het eigenlijk niet eens juist om te spreken over droogtijd, want officieel gezien droogt olie niet. Olie is het bindmiddel en dat verdampt niet, het hardt na verloop van tijd uit. Dat proces duurt erg lang. Hoe groter het aandeel olie in de verf, hoe langer de droogtijd.
Linnen is de lievelingsondergrond van olieverfschilders. Linnen kan ook de lange droogtijd van olieverf goed verdragen. De structuur van dit doek is mooi, klassiek, niet te fijntjes maar juist met een beetje karakter. Omdat dit doek zwaarder en sterker is kan het ook strakker worden gespannen dan een katoenen doek.
Gesso is Italiaans voor gips. Door het aanbrengen van enkele lagen gesso, gevolgd door fijn schuren, wordt de ondergrond glad en egaal wit gemaakt. Een bijkomend voordeel is dat de volgende verflaag niet in het doek zelf trekt maar er in een dunne film bovenop ligt.
Een romige en glanzende verf die gemakkelijk uitstrijkt. De verf laat zich met met schoon water perfect afwassen van de handen en is in de wasmachine op 30 graden uitwasbaar uit stoffen.
Olieverf Van Gogh is bijzonder prettig in het gebruik omdat het gemakkelijk te mengen en te verwerken is. Talens Van Gogh kleuren zijn bijzonder levendige kleuren. Alle kleuren in het assortiment van Van Gogh olieverf hebben vrijwel dezelfde glansgraad, dikte en droogtijd.
De penselen die voor olieverf worden gebruikt bestaan over het algemeen uit de haren, een metalen stuk (bus) en een steel. Het meest ideale materiaal voor de steel is hardhout van een bladverliezende boomsoort. Bijvoorbeeld een steel van een beuk, omdat deze een zeer lage wateropname heeft.