Roest op achter schijven is een redelijk bekend verschijnsel en is vervangen de enige remedie omdat de corrosie vaak te diep in het materiaal zit. Het proces kunt u niet beinvloeden met andere blokken.
De roest ontstaat omdat een remschijf gietijzer is zonder een laklaag of een coating. En dat roest nu eenmaal snel. Het is bijna onmogelijk om het metaal van remschijven te coaten, want een laagje zou er met remmen toch weer afgaan.
Door WD-40 Specialist Motor Remmenreiniger te gebruiken help je de levensduur van je remschijven en remblokken te verlengen. Het vermindert piepen van de remmen en slippen van de koppeling waardoor je kan genieten van een soepelere rit.
Je kunt een speciale remschijfontvetter gebruiken om je remschijven schoon te maken. Het is een goede gewoonte om je schoonmaak routine af te sluiten door je discs te reinigen met Brake Cleaner! Gebruik je liever een plantaardig alternatief? Gebruik dan de plantaardige Brake Cleaner.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Vaak zie je dat de kosten voor twee remschijven aan de voor- óf achterzijde ongeveer uitkomen op een 40 tot 200 euro. Dit bedrag hangt erg af om wat voor een auto het gaat en welke kwaliteitsgraad je koopt. Ook zie je dat remschijven voor de achterkant vaak wat goedkoper zijn dan de voorkant.
Men zegt dat remschijven gemiddeld genomen ongeveer 100.000 kilometer mee zullen gaan. Ook is het zo dat remschijven ongeveer 2 tot 3 setjes remblokken meegaan. Aangezien remblokken gemiddeld ongeveer 60.000 kilometer meegaan zal het vaker 2 setjes dan 3 zijn.
Een remmenreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter die vuil, vet, olie en remvloeistof adequaat en snel verwijdert van veel onderdelen. Het is - zoals de naam al zegt - met name bedoeld voor de reiniging van remonderdelen, maar je kunt er nog veel meer mee.
Wanneer de remschijf versleten is meten we met een minimale dikte. Gemiddeld genomen kan er bij een massieve remschijf 1.0 mm afgesleten worden.Bij een geventileerde remschijf is dit ongeveer 1,5 mm.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld.Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
WD-40 kan ook worden gebruikt om rubber en plastic onderdelen te revitaliseren en te behouden. Al met al is WD-40 een veelzijdig hulpmiddel dat kan worden gebruikt om allerlei problemen op te lossen en het onderhoud van huis, auto en andere voorwerpen te vergemakkelijken.
Remschijven trekken met name krom door oververhitting. Wanneer remschijven erg heet worden kunnen ze vervormen. De meest voorkomende oorzaken zijn: Niet goed werkende remklauw.
Hoe kun je kromme remschijven voorkomen? In elk geval is het erg belangrijk dat je je voet van het rempedaal haalt als je stilstaat. Dit geldt zeker als je net een paar keer flink hebt moeten remmen. Als je je rempedaal ingedrukt houdt, dan kan de warmte achter de remblokken geen kant op.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Remschijven zijn zo samengesteld dat ze zeer langzaam slijten. Gemiddeld gaan remschijven zo'n 80.000 km mee. Veel, lang en hard remmen zorgt voor een versnelde slijtage van de remschijven.
De APK geeft geen minimale dikte van de remschijven. Men moet echter een voertuig afkeuren wanneer de remschijf zo versleten is, dat de kans op breuk onvermijdelijk is. In geval van twijfel vermeldt de keurmeester het als adviespunt (AC5).
Met een speciale remschijfdikte schuifmaat kan de dikte van de remschijven worden bepaald. Het meten van de remschijfdikte kan niet met een normale schuifmaat uitgevoerd worden, omdat de normale schuifmaat vlakke meetbekken heeft en daarom de dikte van de (roest)randen op de remschijf meet.
De krachtige WD-40 remreiniger verlengt de levensduur en verwijdert effectief vet, olie en vuil van rem(schijven), koppelingsbak en versnellingsbak. De spray droogt op in enkele minuten op oppervlakken zoals lak, rubber, kunststof en aluminium.
Dasty Ontvetter Classic is een schoonmaakmiddel voor harde oppervlakken met een krachtige ontvettende werking. Heeft als voordeel dat het voor vele toepassingen gebruikt kan worden. Het bekende schoonmaak middel! Dasty Ontvetter Classic bevat een speciale grondstof waarvan Dasty een Europese exclusiviteit heeft.
Als je een vet gemakkelijk wilt verwijderen dan heb je daarbij een ontvetter nodig, ook wel een alkalisch middel genoemd. Gebruik altijd het juiste middel voor de klus die je uit moet voeren. Schoonmaakazijn is een zuur, met een zuur verwijder je kalk en roest.Het is dus niet bedoeld voor het verwijderen van vet.
Rijd niet door met versleten remmen
Naast dat slechtwerkende remmen levensgevaarlijk zijn, leidt doorrijden met versleten remmen ook tot onnodig dure reparaties. Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen aan andere onderdelen zorgen.
Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.