En water in je motor kan grote gevolgen hebben. De motor 'perst' normaal de opgezogen lucht ook samen, maar het water kan hij niet verwerken. Daarmee kan de motor behoorlijk beschadigd raken. En ook de stuurbekrachtiging en de dynamo kunnen uitvallen.
1. Het weer. Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen.
Bij het motorrijden in de regen, moet je het remmen en acceleren zo “smooth” mogelijk doen. Wegrijden met een minder snelle acceleratie dan je met met droog weer doet, zodat de band niet gaat slippen/spinnen. Voor remmen geldt, remmen met een mindere vertraging dan je normaal zou doen, zodat de band niet blokkeert.
Motorrijders zijn één grote familie. De gedeelde passie voor de motor verbindt mensen. Overal ter wereld begroeten motorrijders elkaar en zoeken ze elkaar op. Of je nu staat te tanken, ergens parkeert of voor een stoplicht stilstaat, motorrijders lachen elkaar altijd toe.
In een studie, gefinancierd door Harley-Davidson, is de Amerikaanse UCLA universiteit tot de conclusie gekomen dat motorrijden gezond en stressverlagend is. Dat concludeerde de universiteit door EEG's en nieuwe manieren van meten en monitoren van de hersenactiviteit tijdens het motorrijden.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Het motorblok of cilinderblok is het huis van de motor. Hierin zijn de cilinder, zuigers, drijfstangen, krukas en soms ook het kleppenmechanisme aangebracht. Het motorblok is gemaakt van gietijzer of lichtmetaal (een aluminiumlegering). Er zijn twee soorten motoren: luchtgekoelde- en vloeistof gekoelde motoren.
Waar gaat u uw motor in de winter stallen? Als u zuinig bent op uw motor en deze 's winters graag veilig binnen wilt zetten is een opslagruimte bij Eurobox een goede en goedkope oplossing. Uw motor staat bij Eurobox in een geconditioneerde en beveiligde ruimte waar alleen u toegang toe heeft.
Motoren mogen niet worden geparkeerd op een trottoir overeenkomstig het RVV 1990. Parkeren kan plaats vinden op dezelfde plaatsen als auto's." "Dit is niet toegestaan. Artikel 10 van het RVV 1990 geeft aan dat bestuurders van motorvoertuigen geen gebruik mogen maken van het trottoir, ook niet voor parkeren.
Je mag je motor parkeren waar de wet dat voorschrijft, bijvoorbeeld op de rijbaan of in een parkeervak voor motoren. In bepaalde gemeenten gebieden mag je de motor niet meer op de stoep parkeren, maar moet dat betaald.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Een van de belangrijkste dingen tijdens het rijden op een motor is misschien wel het schakelen. Dit lijkt voor veel mensen vaak lastig, maar dit is het totaal niet. Er zijn eigenlijk twee manieren waarop je kunt schakelen. Zo kun je schakelen door middel van de koppelingshendel en schakelen op een halfautomaat.
In Nederland ben je verplicht, als je 18 bent, te starten op 125cc (A1-rijbewijs). Ben je 20 jaar oud, dan mag je direct gaan voor het A2-rijbewijs en mag je op motoren rijden met maximaal 35 kilowatt vermogen. Dit zijn motoren met een kleine motorinhoud of motoren die begrensd zijn.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Aanschaf motor
De meeste mensen geven gemiddeld rond € 10.000,- uit aan een nieuwe motor. Een nieuwe motor van een populair merk begint rond € 7.000,- voor een mooi instapmodel en kan oplopen tot € 30.000,- voor de meest luxe motoren met álle toeters en bellen.
Iedereen kan (leren) motorrijden. Desalniettemin, zo'n 200 kilogram op twee wielen tussen de benen is en voelt compleet anders dan rijden op vier wielen. Motorrijden is veel meer dan autorijden je één voelen met de machine.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
Motor theorie moeilijker dan auto? Je motortheorie is niet echt lastiger dan dat van de auto. Het is wat uitgebreider omdat er een hoop zaken zijn waar je op moet letten op de motor die in de auto helemaal niets uitmaken.
Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk! Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.
Die auto mag er net zo lang staan als de eigenaar dat wil.
Als de aanhanger achter een motor met zijspan zit, dan moet het wiel van de zijspan geremd zijn. En: de maximale snelheid is 90 km p/u.