Verwacht je een pakketje, maar wil je ook iets terugsturen? Geef je retour dan mee aan de pakketbezorger die bij je langskomt. Dat is niet alleen makkelijk, het scheelt je ook nog eens tijd. Hoef jij de deur niet meer uit!
Consumenten die pakketten willen terugsturen naar de afzender kunnen die vanaf nu direct aan de pakketbezorger van PostNL meegegeven. Het pakje direct meegeven aan een bezorger die toch al voor de deur staat, is niet alleen gemakkelijker, maar ook duurzaam, zegt het postbedrijf.
Wil je dat we je post, brievenbuspakjes en ook pakketten komen ophalen? Dat kan met onze haalservice. Je kunt een contract met vaste ophaaldagen afsluiten, maar ook een losse haalafspraak maken.
Wat kost retourneren? Of je betaalt om je pakket terug te sturen, hangt af van de verzender. Bij sommige verkopers kun je je bestellingen kosteloos retourneren. Is dat niet het geval, dan regel je de retourzending eenvoudig via DHL.
Met het DHL retourlabel dat de webshop je heeft bezorgd via e-mail of in de verpakking kan je je bestelling eenvoudig retour sturen. Plak het retourlabel op de verpakking, verwijder oude labels en breng je pakket binnen in een DHL ServicePoint in je buurt. Wij zorgen ervoor dat het netjes terug gaat naar de verzender.
Plakken en wegwezen. De meeste webshops maken het je graag gemakkelijk en voegen direct een retourlabel toe aan de verpakking. Hiermee kan je je pakket helemaal gratis terugsturen via één van onze DHL ServicePoints.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'. Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
Een CN22 of CN23 formulier is een verplicht douaneformulier dat moet worden toegevoegd aan pakketzendingen buiten de EU, die vervoerd worden met een postale vervoerder. De formulieren bevatten informatie over de goederen die getransporteerd worden.
In geval van retournering van een product zijn de retourkosten voor rekening van de koper, uit respect voor het milieu. Op die manier willen wij bewustzijn creëren voor de bezorgroutes die een pakket aflegt en zo het aantal retourzendingen tot een minimum beperken.
Je kunt je pakket op laten halen door de koeriers die via PickThisUp hun diensten aanbieden. Deze koeriers rijden toch al en hebben vaak een plekje over voor jouw pakket. Je kan zelf afspraken maken met de koerier over de datum en tijd, of je kan hem ook de afspraak laten maken met één of beide adressen.
Jazeker. We kunnen in het hele land pakketten voor je ophalen. Hoeveel je hiervoor betaalt hangt af van de hoeveelheid pakketten en het aantal keer dat we bij je langskomen om de pakketten op te halen.
Je klanten sturen kosteloos en eenvoudig pakketten naar je terug met behulp van een antwoordnummer. Zij geven de retourzendingen eenvoudig af op een bemand of onbemand PostNL-punt in de buurt. Wij leveren vervolgens alle geretourneerde zendingen weer bij je af.
Bij een pakketpunt van PostNL kun je uitsluitend pakketjes halen of brengen. Het pakketje in orde maken en betalen doe je online (thuis). DHL heeft alleen pakketpunten, het zogenaamde DHL Servicepoint. Je kunt hier alleen pakketjes halen en brengen.
Wij kunnen je pakket dan helaas niet meer onderscheppen. We raden je aan contact op te nemen met de afzender. Bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop waar je het pakket hebt besteld, die kan zorgen dat je pakket opnieuw wordt verstuurd.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Het herroepingsrecht, de wet kopen op afstand, de zichttermijn, de afkoelingsperiode. Het zijn allemaal benamingen voor hetzelfde. Namelijk het recht van de klant om te mogen retourneren bij een internet aankoop.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
Strafbaar is het niet, vertelde het Juridisch Loket eerder: 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is. ' Je mag wel de informatie uit de brief niet zomaar met anderen delen, want dat is in strijd met privacywetgeving.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Retour afzender
Vergeet niet om op de envelop aan te geven wat er niet klopt. Kruis het adres door en schrijf er bijvoorbeeld 'retour afzender' naast. PostNL zorgt er dan voor dat het alsnog op het juiste adres terecht komt.
Ik verpak mijn zending zelf en de koerier komt het ophalen wanneer ik het wil. De click tarieven zijn lager dan ooit!
Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.
Scherpe tarieven
Al vanaf €3,95 verstuur je een pakket binnen Nederland. En vanaf €9 gaat je zending de grens over. Voor klimaatneutrale verzending betaal je niets extra's. Bekijk al onze extra services, bezorgduur en tarieven per land.