Je hebt je eigen rijbewijs en een tijdelijk Chinees rijbewijs nodig om in China te mogen autorijden. Kijk voor meer informatie op anwb.nl/vakantie/china/reisvoorbereiding/reisdocumenten.
Uitgebreide route-informatie
De kortste afstand (vogelvlucht) tussen Nederland en Volksrepubliek-China is 7.572,93 km. De kortste route tussen Nederland en Volksrepubliek-China is 9.358,37 km volgens de routeplanner. De rijtijd is ongeveer 112h 18min.
De kortste route tussen China en Nederland is 9.017,20 km volgens de routeplanner. De rijtijd is ongeveer 111h 39min.
Je moet rechts rijden en links inhalen.
Volgens de laatste cijfers van het Chinese statistiekbureau National Bureau of Statistics (NBS) ligt het gemiddeld jaarsalaris in China op ¥ 79.854 (Chinese yuan). Dit is omgerekend zo'n € 846,- per maand. Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) ligt het gemiddelde maandsalaris in Nederland op € 2.692,-.
Maar dát is nooit met onderzoek aangetoond. Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV): ,,Voor zover wij weten maakt het voor de veiligheid niet uit of er links of rechts wordt gereden.
Een reis van 23.832 kilometer, zonder airco en zonder kennis van autotechniek, over getergd Russisch asfalt, Mongolische woestijnwegen en Kazachse steppe-highways naar Vladivostok, van waaruit de veerboot naar Japan vertrekt.
Geen stuk asfalt waar je zo hard mag rijden als je wilt, maar op de Abu Dhabi-Al Ain-snelweg en de Sheikh Khalifa-snelweg mag je wel 160 km/u rijden. Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo.
Nederlandse automobilisten scoren samen een 7,9 op een schaal van 10. Volgens het onderzoek doen we het in Nederland onder meer zo goed dankzij de vele voorlichting rondom verkeersveiligheid en de uitgebreide aandacht voor fietsers. Letland en de Verenigde Staten completeren de top drie van beste chauffeurs.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Internationaal toegangsnummer: 86. Vanuit Nederland naar China: 00 - 86 - netnummer zonder nul - abonneenummer. Vanuit China naar Nederland: 00 - 31 - netnummer zonder nul - abonneenummer.
Uitgebreide route-informatie
De kortste afstand (vogelvlucht) tussen België en Volksrepubliek-China is 7.731,35 km. De kortste route tussen België en Volksrepubliek-China is 9.544,76 km volgens de routeplanner. De rijtijd is ongeveer 114h 5min.
De kortste route tussen Peking en Amsterdam is 9.751,19 km volgens de routeplanner. De rijtijd is ongeveer 119h 28min.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung voegt Duitsland zich daarmee in een illuster rijtje met landen als Afghanistan, Noord-Korea en Somalië.
De verkeersregels in de staten kunnen enigszins verschillen, maar in algemene zin gelden de volgende snelheidszones: Binnen de bebouwde kom: 25-40 mph (40-64 km/u)Schoolzones: 15-20 mph (24-32 km/u)Buiten de bebouwde kom: 40-70 mph (64-112 km/u)
Het antwoord is simpel: het is heel lang geleden afgeschaft en daarna nooit meer ingevoerd. In 1952 schafte de West-Duitse regering alle federale snelheidslimieten op autosnelwegen in Duitsland af.
Het Nederlandse rijbewijs is zonder IRB (internationaal rijbewijs) niet geldig in Japan. IRB model 1949 wordt geaccepteerd. Een IRB is (alleen voor Nederlands ingezetenen) verkrijgbaar bij iedere ANWB-winkel, ook voor niet-leden en moet persoonlijk afgehaald worden.
Om Japan op uw eigen tempo en met onbeperkte vrijheid te verkennen, adviseren wij onze reizigers een Japan Railway Pass. U reist onbeperkt door Japan op het gehele nationale JR-netwerk inclusief de hogesnelheidstreinen. U kunt gebruik maken van de Japan Railway Pass wanneer u reist voor 7, 14 of 21 dagen.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Deze oorspronkelijk ongeschreven gewoonte dateert uit de Edoperiode (1603-1868), maar werd pas in 1872 min of meer officieel toen de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise.
Op 3 september 1967 om 5 uur 's morgens veranderden de Zweden massaal van kant op de baan. Tot dan reden ze aan de linkerzijde zoals in Engeland, om vervolgens de rechterkant te kiezen.
Autorijden met slippers in Nederland
Autorijden met slippers is in Nederland niet wettelijk verboden. Je kunt hier geen boete voor krijgen. Bovendien staat in geen enkele verzekering iets vastgelegd over het rijden met slippers.
Links rijden was een privilege van de Franse aristocratie, maar door de Revolutie werd iedereen gelijk en dat betekende dat Napoleon besloot dat rechts, ofwel de kant van het volk, verplicht werd. Zo ontstond het rechts rijden. Overigens in eerste instantie alleen in die landen die Napoleon veroverde.