Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-. Om de verdamper te vervangen moet het (afhankelijk van merk en type auto) dashboard gedemonteerd worden.
Door werktijd en nieuw koudemiddel kunnen de kosten voor het vervangen van een condensor oplopen tot zo'n 250 à 400 euro.
De verdamper heeft de taak om de passerende buitenlucht die op weg is naar het interieur af te koelen. De lucht wordt door de ijskoude verdamper heengeblazen waardoor deze afkoelt. Het koudemiddel komt gasvormig de verdamper binnen. Dat is te danken aan het expansieventiel, dat vlak voor de verdamper gemonteerd zit.
Wat zijn kosten voor vervangen van aircopomp? Het hangt enigszins van de auto op zich af, maar de gemiddelde kosten voor het vervangen van alleen een aircopomp ligt om en nabij de €500,00 exclusief arbeidskosten. Zoals gezegd zijn deze kosten uiteraard merk en type afhankelijk.
Het geratel zou heel goed uit de pomp kunnen komen. Motorschade zal dat niet opleveren want de pomp wordt aangedreven door de multiriem. Schade aan de multiriem kan wel ontstaan en kan een pechsituatie opleveren omdat de dynamo dan ook niet meer wordt aangedreven.
Een defecte airco compressor kan als volgt worden herkend: Lekkage. Geluidsontwikkeling. Onvoldoende koeling.
Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-. Om de verdamper te vervangen moet het (afhankelijk van merk en type auto) dashboard gedemonteerd worden.
De koelmachine heeft een verdamper waarmee het warmte haalt uit het te koelen medium of de te koelen ruimte.Met een condensor staat de koelmachine de opgenomen warmte af (meestal aan de buitenlucht).
Wat is een verdamper? De aircoverdamper is een onderdeel dat vloeibaar koudemiddel omzet naar gas. Het onderdeel zit diep achter het dashboard verstopt.
Nee, het is niet aan te raden om door te rijden met een kapotte airco. Rijden met een kapotte airco kan er namelijk voor zorgen dat de multiriem van uw auto beschadigt. Het is daarom verstandig om een kapotte auto airco te (laten) repareren.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%.
U herkent een kapotte condensor vaak wanneer uw aircosysteem druk verliest zodra deze wordt ingeschakeld. De airco condensor gaat in dat geval door de hoge druk lekken. Als uw airco condensor het begeeft zet dit uw gehele aircosysteem buiten werking.
Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten. Tenzij er voor een buitensporig defect een externe oorzaak voor valt aan te wijzen. Een lekke condensor kan ontstaan door een beschadiging van buitenaf zoals bijvoorbeeld een steentje.
Algemeen: De condensor ziet er een beetje het zelfde uit als de radiateur en zit aan de voorkant van de auto (voor de radiateur) gemonteerd. Vaak is de condensor een stuk kleiner als de radiateur.
De verdamper onttrekt warmte uit de omgeving (restwarmte, lucht, water of bodem) en verwarmt daarmee de ammoniak die verdampt. Het ammoniakgas komt terecht in de absorber en wordt geabsorbeerd door het afgescheiden water. De warmte die hierdoor ontstaat wordt nogmaals overgezet op de verwarmingsinstallatie.
Aanvriezen van de verdamper treedt op als de oppervlaktetemperatuur van de verdamper lager is dan 0 C en de lucht die door de verdamper wordt getrokken het dauwpunt bereikt. Waterdamp uit de lucht wordt dan afgezet als rijp op de verdamper. Dit treedt vooral op bij temperaturen juist boven het vriespunt.
Slecht geïsoleerde ruimtes zoals garages of zolders krijgen vermenigvuldigingsfactor 50. In het geval van een ruimte van 150m3 met een goede isolatie, wordt de berekening dus als volgt: 150m3 x 30 = 4500 Watt (of 4,5 kW). Voor deze ruimte heb je dus een airco nodig van 5 kW.
Airco versus CV
In het grootste gedeelte van het stookseizoen is een airco als verwarming veel goedkoper dan de traditionele gasgestookte hr cv ketel. Dat komt omdat het rendement ver boven de 400% stijgt terwijl een cv ketel niet verder kan komen dan 96% (werkelijk maximaal rendement).
De airco is bijna altijd goedkoper dan de CV ketel, op één uitzondering na. Als de temperatuur buiten zakt tot onder de 15 graden, is de CV ketel goedkoper. Je kunt naast je huis ook andere objecten verwarmen met een airconditioning, namelijk de boot, loods, caravan, schuur of chalet.
Wat kosten betreft staat er zo'n 2,5 uur voor om de pomp te de- en monteren. Dan zal het systeem nog verder met koudemiddel afgevuld moeten worden en verder op functioneren gecontroleerd.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
U heeft een vraag over de gevolgen voor een vastgelopen aircopomp. De aandrijving van de pomp zou achterwegen gelaten kunnen worden door een andere riem te plaatsen. Dat heeft verder geen gevolgen. U rijdt dan feitelijk met een auto zonder werkende airco maar is voor het rijden geen probleem.