In heel Europa rijden nog steeds tal van treinen waarmee de auto en de motor mee kan. Onder Nederlanders zijn de autoslaaptreinen vanuit Düsseldorf populair. Voor Noord-Nederland kunnen ook de autoslaaptreinen vanuit Hamburg interessant zijn. Ook elders in Europa rijden nog steeds autotreinen.
Voor het meenemen van de auto geldt doordeweeks een vast tarief van € 99. In het weekend (vr t/m zo) kost het 114 euro.
De autoslaaptrein rijdt nog steeds in Duitsland, Oostenrijk, Italië, Kroatië en Finland. Zelfs als je helemaal met de autotrein naar Turkije wil, is dat nog mogelijk. De beste optie vanuit Nederland of België is om in Düsseldorf te beginnen. De autoslaaptrein vanuit Den Bosch rijdt niet meer.
Natuurlijk was een rechtstreekse autotrein naar Frankrijk nog veel prettiger geweest, maar helaas zijn die er al enige tijd niet meer. In 2010 stopte de Nederlandse autoslaaptrein met de verbinding Den Bosch – Avignon. Ook DB Autozug is inmiddels (2015) met de trein Düsseldorf – Narbonne gestopt.
Vanuit Nederland of Duitsland rijdt er geen rechtstreekse autoslaaptrein naar Barcelona, maar wel naar Narbonne. Vanuit Narbonne moet u ongeveer nog 250 kilometer rijden om Barcelona te bereiken. Vanuit Düsseldorf rijdt de autoslaaptrein van DB Autozug naar Narbonne.
De TCDD (Turkse staatsspoorwegen) rijdt met passagierstreinen door het hele land. De trein is een zeer comfortabele manier van reizen tussen steden zoals Istanboel, Ankara en Izmir.
Het duurt gemiddeld 15u 53m om met de trein van Amsterdam naar Barcelona te reizen, over een afstand van ongeveer 1240 km. Er zijn normaal 6 treinen treinen per dag die van Amsterdam naar Barcelona reizen en tickets beginnen vanaf € 92,90.
Vanaf 13 december rijdt de Nightjet, zoals de nachttrein heet, elke dag van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. Tickets zijn beschikbaar vanaf 29 euro voor een zitplaats, vanaf 59 euro voor een slaapplaats en luxere bedden zijn er vanaf 89 euro.
Bij vertrek staat de trein met de achterzijde tegen het laadperron. Meestal mogen de reizigers zelf de auto op de trein rijden. Daarna is de trein gereed voor vertrek. Bij aankomst worden de autowagons afgekoppeld en tegen het laadperron gereden.
De autotrein gaat als het druk is iedere tien minuten, dus u hoeft bijna nooit te wachten. Kosten: rond de 30 euro, kijk hier voor meer informatie. Aan de zuidkant, in Goppenstein, rijdt u van de trein af en u bent in een half uur in Brig.
Vanaf 2021 rijden er gelukkig weer rechtstreekse nachttreinen vanuit Nederland naar Wenen, München, Innsbruck en Zürich. En vanaf de zomer 2022 verzorgt European Sleeper een nieuwe nachttrein naar Praag.
U reist al slapend naar uw bestemming vanaf EUR 29,90, U komt uitgerust en ontspannen aan - direct in het hart van de stad. Bij het boeken wordt er voor u een zitplaats gereserveerd. U kunt ook uw auto, motor of fiets meenemen.
De meest comfortabele reisoptie is met de "ÖBB nightjet" NJ40295 nachttrein. De prijs van het treinkaartje begint bij 29 EUR. De vertrektijd in München is 20:00 uur. De aankomsttijd in Milaan is 09:15.
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
Vanaf € 99,- per persoon boekt u treintickets voor de autotrein naar Verona en zijn de slaapplekken, stalling van uw voertuig, ontbijt en overige faciliteiten inbegrepen.
De bagageruimte in de nachttrein is beperkt. Per persoon mag u een koffer en een stuk handbagage meenemen. U moet uw bagage zelf kunnen dragen en opbergen in de bagagerekken in of boven de zit- en ligplaatsen. In enkele rijtuigen zijn grotere bagagerekken aan het begin van het rijtuig.
Luxere slaaprijtuigen bieden voor elke passagier een eigen, afgesloten coupé met een bed. Het principe van slaapgelegenheden in treinen bestaat al vrij lang. In 1839 begon Cumberland Valley Railroad al te experimenteren met de mogelijkheden van slaaprijtuigen.
Met de trein reizen in Spanje.
Reizen per trein door Spanje is een stuk goedkoper en comfortabeler dan in Nederland. Op het uitgebreide spoorwegnetwerk opereren een landelijke en enkele regionale treinmaatschappijen. De lange afstandstreinen in Spanje zijn snel, comfortabel en stipt maar ook duur.
Waar je vliegend binnen twee uur van Nederland in de Catalaanse hoofdstad bent, ben je met de bus al gauw zo'n 24 tot 26 uur onderweg. De meeste busmaatschappijen hebben tussen Nederland en Barcelona één overstap in Antwerpen, Brussel of Parijs.
Treinreis naar Madrid
☑️ Trein Barcelona v.a. 89 euro ☑️ InterCity, TGV en AVE ☑️ Vroegboeken = Voordelig reizen Zoek tickets Voordelig en duurzaam met de trein naar Madrid. Boek treinkaartjes online en reis ontspannen en comfortabel naar deze geweldige stad in Spanje.