Na de RDW keuring dien je vrijwel altijd een BPM aangifte in te dienen.Ook als de BPM 0,- euro is. Een uitzondering heirop zijn bestelauto's (grijs kenteken) met een eerste registratie van voor 1 Juli 2005.
Dit betekend dat de handelswaarde extreem laag is geweest tijdens de bpmaangifte bij de belastingdienst, een veel voorkomende manier is idd een (zware) schade bij import. Dit is volgens kenteken de eerste eigenaar dus deze zou een verklaring moeten hebben voor dit lage bedrag.
Na 5 jaar mag de auto BPM vrij door een ondernemer aan een particulier worden verkocht. Een bestelauto die voor 1 juli 2005 is aangeschaft wordt niet gevolgd voor de BPM. Wanneer deze wordt verkocht binnen vijf jaar na eerste toelating volgt geen naheffing BPM.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
Je hoeft geen BPM t betalen voor: Auto's met een lage C02 of geen Co2 uitstoot. (Tm 2016 waren de meeste plugin hybrides of auto's met een lage uitstoot nog vrijgesteld van BPM, vanaf 2017 is dit alleen nog zo voor volledig elektrische auto's) Auto's ouder dan 25 jaar.
Berekening afschrijvingspercentage
Van een personenauto is de datum 1e toelating 26 april 2021. De datum van goedkeuring door de RDW in Nederland is op 8 juli 2022. De periode tussen 26 april 2021 en 8 juli 2022 is ruim 14 maanden. Over de 1e 9 maanden is de afschrijving 28%.
De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Teruggaaf bpm – export Nederlands kenteken. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Ben je een zakelijke rijder dan kom je mogelijk in aanmerking voor BTW- en BPM-vrijstelling. Heb je recht op deze vrijstelling? Dan is het gebruikelijk de BPM en BTW te laten verrekenen op het moment dat je de (bestel)autoverzekering afsluit. Of je deze mogelijkheid hebt hangt af van je persoonlijke situatie.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
Het bruto BPM-bedrag staat vermeld onder het tabblad 'Fiscaal'. Als dit veel te laag is, is het een administratieve fout of betreft het een uit het buitenland geïmporteerde schadeauto die hier is gerepareerd. Ook aan de hand van buitenlandse apk-papieren, zoals hier het rapport van de Dekra, valt dit na te gaan.
Als u bpm moet betalen, wordt de hoogte van het bpm-bedrag: voor een personenauto bepaald door de CO2-uitstoot in gram/km. voor een bestelauto, kampeerauto en motor bepaald door de nettocatalogusprijs.
Het kan lastig zijn om te zien of een auto schade gehad heeft. Er is via het kenteken één status die iets daarvan kan vermelden. Dat is de zogenaamde WOK-status, Wacht op Keuring. Die status kan worden afgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), een schade-expert of de politie.
Hoe bereken je de BPM voor een motor
De basis BPM voor een motor is vrij eenvoudig te berekenen, het BPM bedrag voor een motor is namelijk exact 19.4% van de netto cataloguswaarde toen de motor nieuw geleverd werd.
Geen bpm en mrb betalen (vrijstelling)
Rijdt u maximaal 2 weken op de Nederlandse weg met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig dat in dat land aan u ter beschikking is gesteld? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. U hoeft dan geen bpm en mrb te betalen.
Je auto kostte je nieuw 32.000 euro. Na vijf jaar krijg je er nog 14.000 euro voor terug. Je afschrijving is dus 32.000 –14.000 euro is 18.000 euro. Per jaar is dat 3.600 euro.
Ha, die Pashands; In aanvulling op bovenstaand antwoord: nee, Duitschland kent geen BPM. Bij het invoeren van een voertuig uit een EU-land moet je aangifte doen en BPM betalen, invoerrechten gelden alleen bij import buiten de EU vandaan.
Als u uw bestelauto laat registreren in het Nederlandse kentekenregister, dan moet u aangifte bpm doen en bpm betalen. In de volgende gevallen hoeft u voor uw bestelauto geen bpm te betalen: De bestelauto is ouder dan 5 jaar. U gebruikt de bestelauto als ondernemer.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Bijtelling afkopen is alleen mogelijk als je een bestelauto hebt die door meerdere werknemers gebruikt wordt. Als je als zzp'er geen rittenregistratie wilt bijhouden, kun je overwegen een verklaring 'Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' in te vullen.
Let op: een bus met dubbele cabine moet wél aan een aantal harde eisen voldoen om als grijs kenteken geregistreerd te worden. Denk hierbij aan het beschikken over: een gesloten laadruimte of open laadbak. maximaal één extra rij zitplaatsen.