Let ten eerste bij het kopen van een hele jonge tweedehands auto in Duitsland goed op de leeftijd en de kilometerstand. Dit kan namelijk implicaties hebben voor de BPM en/of de BTW. In de regel is het om BPM voordeel te behalen van belang auto's met minimaal 2.000 km.uit te zoeken en een eerste buitenlandse toelating.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Als je in Nederland een auto wil kopen, ben je in Nederland behoorlijk duur uit. Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Dit kan gedurende een periode van maximum één maand. In dat geval moet u in de wagen een schriftelijke toelating van de buitenlandse eigenaar bewaren. De eigenaar moet in dit document verklaren dat hij het voertuig gratis ter beschikking stelt, voor een vastgestelde periode, met einddatum.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa. Voor wie zelf een auto wil importeren uit het buitenland, is het boek Zelf Een Auto Importeren 2012 onmisbaar.
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
Bruto of netto kopen in Duitsland
Als particulier koop je altijd een auto voor de bruto prijs in Duitsland. Dit is dus incl de Duitse 19% BTW. Een zakelijke klant kan onder bepaalde voorwaarden een auto netto kopen.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur) Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
Over nieuwe en bijna nieuwe vervoermiddelen die u in een ander EU-land koopt en naar Nederland brengt of laat brengen betaalt u altijd btw in Nederland. Naast de btw betaalt u bij sommige (nieuwe) vervoermiddelen ook bpm.
BTW aftrekbaar bij zakelijke import van een auto
Koop je zakelijk een auto in het buitenland en betreft het een BTW auto dan kun je deze ex BTW aanschaffen. Vervolgens kun je de auto bij import in Nederland opgeven bij de Belastingdienst. Dit noemen we ook wel intracommunautaire verwerving.
Bruto - Netto
Hiermee wordt bedoeld exclusief BTW. Deze prijs is alleen van belang voor handelaren en voor export buiten de EU. Bij export naar bijvoorbeeld Nederland door particulieren, moet er gewoon BTW in Duitsland betaald worden.
Elk land anders. Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland.
De meeste auto's die wij importeren komen uit Duitsland of België maar ook de rest van Europa of zelfs Amerika kan interessant zijn. De aanschafprijs van een auto is in het buitenland vaak een stuk lager dan in Nederland. Uiteraard krijg je bij import nog wel met de BPM te maken en in sommige gevallen met de BTW.
Als u in Nederland woont en ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen dan moet u uw auto bij de RDW laten registreren. Dit betekent dat u het kenteken laat overzetten naar een Nederlands kenteken. Ook moet u belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Om uw auto naar Duitsland mee te nemen zijn twee manieren: de kentekenregistratie in Nederland beëindigen bij het RDW, een uitvoerkenteken aanvragen, de auto naar Duitsland rijden en binnen 14 dagen uw auto in Duitsland laten registreren.