Als het je helemaal niet meer lukt om in te loggen met je DigiD kan dit komen door de volgende oorzaken: • Je gebruikt de verkeerde inloggegevens. Controleer of je de juiste gebruikt, denk aan hoofdletters en kleine letters. Je DigiD is geblokkeerd.
Geblokkeerd: uw DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade is opgeheven en probeer het opnieuw (na 15 minuten). Verlopen: uw DigiD is verlopen omdat deze drie jaar niet is gebruikt. Vraag dan opnieuw uw DigiD aan.
Wanneer het niet lukt om in te loggen met DigiD of eHerkenning kan dat meerdere oorzaken hebben: u bent uw inloggegevens vergeten. er is een storing bij AIM. er is een storing bij DigiD of uw eHerkenningsleverancier.
3 keer verkeerde code ingevuld
Heeft u 3 keer een verkeerde code ingevuld? Dan wordt uw aanvraag stopgezet vanwege veiligheid. Oplossing: vraag een nieuwe DigiD aan. Wacht met activatie tot u een nieuwe brief met activatiecode ontvangt.
Klik onder de knop 'Inloggen' op Wachtwoord vergeten. Vul uw burgerservicenummer en DigiD-gebruikersnaam in en klik op Volgende. Kies bij de volgende stap voor de optie Ik wil mijn wachtwoord herstellen via een e-mail én sms en klik op Volgende. Volg de stappen in beeld en de instructies die u via de mail ontvangt.
Bel dan de DigiD-helpdesk via 088 123 65 55. Controleer of iemand anders met uw DigiD heeft ingelogd. Dit kunt u zien in de gebruiksgeschiedenis van uw DigiD.
U kunt iemand anders toestemming geven om uw online zaken te regelen.Dat kan via DigiD-machtigen. Zo kunt u bijvoorbeeld een familielid of sociaal werker DigiD-machtigen.
Met de app voor DigiD scan je een unieke QR-code waarmee je veilig inlogt. De Nederlandse overheid heeft een app uitgebracht voor inlogsysteem DigiD. De app gebruik je als extra stap om veilig bij websites van de overheid in te loggen.
De DigiD helpdesk is op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur te bereiken op 088 123 65 55. De helpdesk is ook via het contactformulier of via Twitter (@digidwebcare) te bereiken.
DigiD niet verplicht
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Het is wel zo dat steeds meer overheidsorganisaties DigiD gebruiken voor de toegang tot hun online dienstverlening. Zonder DigiD kunt u dus veel dingen niet via internet regelen.
Wilt u iemand machtigen? Of wilt u zelf gemachtigd worden? Dan kunt u dit regelen via DigiD Machtigen. U kunt meerdere mensen toegang geven tot uw Berichtenbox, bijvoorbeeld uw kinderen.
Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid.Dat moet u wel activeren.
U kunt de DigiD app op maximaal 5 verschillende apparaten activeren. Heeft u de DigiD app al op 5 apparaten geactiveerd? Dan moet u de app op 1 van deze apparaten deactiveren.
De gebruiker kan op maximaal 5 apparaten de DigiD app activeren (elke app heeft een eigen pincode).
Ga naar de website machtigen.digid.nl en selecteer 'gemachtigd worden'. Kies wat u voor iemand anders gaat regelen en log in met uw eigen DigiD of gebruik eHerkenning als u als ondernemer wilt inloggen. Vul daarna het bsn en de geboortedatum in van degene voor wie u de zaken gaat regelen.
Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen zonder te betalen.
Ben je benieuwd of jouw gegevens ooit gelekt werden en terecht zijn gekomen op het 'darkweb'? Je kan dat zelf nakijken via websites zoals Haveibeenpwned of Firefox Monitor. Je kan je e-mailadres ingeven en dan vertelt de tool of je gegevens voorkomen in een gegevenslek.
Check of de persoon/webwinkel betrouwbaar is voordat je tot betaling overgaat. Op politie.nl kun je controleren of er meldingen gedaan zijn over de verkoper. Als dat zo is, weet je dat de verkoper waarschijnlijk niet te vertrouwen is.
DigiD-app activeren op meerdere apparaten
De DigiD-app is op maximaal vijf apparaten tegelijk in te stellen.
Wat gebeurt er als een app wordt verwijderd van Google Play? De app kan niet meer worden gedownload van Google Play. Als je de app op je apparaat hebt geïnstalleerd, kun je de app blijven gebruiken, maar niet updaten.
Hoewel verwijderen en wissen vrijwel hetzelfde klinken, moeten deze twee termen niet door elkaar gehaald worden. Verwijderde gegevens kunnen nog worden teruggehaald, terwijl het wissen van gegevens permanent is.