ANPR is automatische kentekenplaatherkenning. De afkorting ANPR staat voor de Engelse term Automatic Number Plate Recognition. Een speciale camera met ANPR-techniek leest kentekens van voorbijrijdende voertuigen.
Gevolgen ANPR
Overal waar u rijdt, kan uw kenteken worden geregistreerd, zodat precies kan worden vastgesteld waar u hebt gereden en hoe uw route is geweest. Automatische kentekenherkenning wordt daarbij toegepast om op een later tijdstip in de vastgelegde gegevens terug te kunnen zoeken.
ANPR werkt in twee stappen: het herkennen van het kenteken met behulp van optische leesapparatuur (optical character recognition of OCR) en het koppelen van die informatie aan lijsten met kentekens waarmee iets aan de hand is.
Camera's langs de vaarweg
Vanuit verkeersposten kunnen medewerkers sluizen en/of vaarwegen in de gaten houden en zo de doorstroming, veiligheid en bediening van beweegbare bruggen en sluizen voor het vaarwegverkeer regelen. De camera's langs de vaarwegen en bij beweegbare bruggen kunnen beelden opnemen.
ANPR-camera's staan vooral op snelwegen. De camera's kunnen langs de weg staan of boven de weg hangen. Politieagenten kunnen zo'n camera ook meenemen in de auto of plaatsen op een onopvallende plek langs de weg.
Een ANPR-camera valt, technisch gezien, vrijwel niet te omzeilen. Ze kunnen meerdere rijstroken tegelijk controleren, zijn ongevoelig voor sommige 'sprays' die zouden werken tegen flitscamera's, en zijn in staat om niet alleen een nummerplaat te lezen, maar ook gezichten te scannen.
Voor welke termijn kunnen de beelden bewaard worden? De beelden kunnen voor een maximale termijn van 1 jaar worden bewaard. Behalve wat betreft de technische gegevensbanken, bepaalt de WPA niet op welke gegevensdrager de beelden precies moeten opgeslagen worden.
De camera's hebben hun nut al bewezen in het kader van criminaliteitsbestrijding en hebben een preventief effect. En vanaf morgen - woensdag - kunnen er dus ook snelheidsovertredingen mee worden vastgesteld. Bij de trajectcontrole is het de gemiddelde snelheid tussen twee punten die telt.
Verzekeraar geeft echter aan dat camerabeelden alleen voor verkeersmonitoring zijn bedoeld en alleen in bijzondere situaties door de politie opgevraagd mogen worden.
Als burger kun je niet zomaar camerabeelden opvragen. Alleen de politie is bevoegd om beelden te 'vorderen' als je aangifte doet of als de politie een rechercheonderzoek start. Als burger kun je niet eisen om de beelden op te vragen.
Het beste antwoord. Hallo, zonder rijbewijs rijden mag natuurlijk niet, maar aan het kenteken kunnen ze niet zien wie er achter het stuur zit, of dat je een rijbewijs hebt. Natuurlijk zijn er wel manier om te weten of iemand achter het stuur zijn rijbewijs heeft gehaald.
Dat gebeurt met een camera die naar de contouren van een kentekenplaat zoekt. De camera maakt een foto en 'vertaalt' dat dit naar een bepaald kenteken. Als het kenteken wordt herkend in de database, is er een zogenoemde 'hit'.
De politie kan een aantal dingen zien: Tenaamgestelde Verzekerd (ja of nee, en ook waar) Gekeurd (wanneer) Wanneer op naam gesteld Relevante registraties op voertuig (en tennaamgestelde) etcetera.
De politie mag dus uw kenteken scannen als u langs een ANPR-camera rijdt. Maar het bewaren van de kentekens van iedereen op deze route mag niet.
Op de website van de RDW. Of vraag uw eigen kentekengegevens online of schriftelijk op. Wilt u een uitgebreider overzicht van uw eigen voertuig(en)? Dit kan u bekijken met de dienst Mijn voertuigen.
De nieuwe camera's zijn een aanvulling op de bestaande verkeersinformatievoorziening. Er hangen onder meer camera's op het Oostplein, aan beide kanten van de Erasmusbrug en op de Coolsingel. In de toekomst wil de stad het aantal camera's uitbreiden, ook naar de ringwegen van Rotterdam.
4) Wie mogen camerabeelden bekijken? Volgens de wet mogen alleen medewerkers die vanuit 'de noodzaak van hun functie' camerabeelden bekijken.
Camerabeelden zijn ondersteunend bewijs. De politie maakt gebruik van camerabeelden als dat mogelijk is, namelijk in opsporingsonderzoeken. Er is een speciaal team binnen de politie die camerabeelden uitkijkt.
De gemeente mag camera's ophangen om toezicht te houden op openbare plaatsen ter handhaving van de openbare orde. De politie mag de beelden van de camera's bekijken om te controleren of alles rustig en veilig verloopt op de plekken waar de camera's staan of hangen.
Deze camera's, ook wel slimme camera's genoemd, kunnen naast het meten van de snelheid (trajectcontrole), ook nummerplaten herkennen van bijvoorbeeld geseinde of gestolen wagens. Via een vast ANPR-netwerk wil de politiezone Voorkempen haar ganse grondgebied in verschillende fasen uitbreiden met deze slimme camera's.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Verkeerscamera's flitsen voortaan op alle Vlaamse snelwegen vanaf 129 km/u: check hier waar je een snelheidsboete riskeert. Na een proefproject werken alle verkeerscamera's op Vlaamse snelwegen altijd: wie 129 kilometer per uur of meer rijdt, zal dus altijd een boete krijgen.
Camera's langs (snel)wegen registreren kentekens van passerende voertuigen. De politie gebruikt deze kentekens voor automatische kentekenherkenning, ook wel automatic numberplate recognition (ANPR) genoemd.
De dertien automatische camera's die autonummerplaten herkennen die de stad aan het op- en afrittencomplex aan de E40 in Aalst zal plaatsen, kosten in totaal 210.000 euro.
Verspreid door Nederland hangen zo'n 300 ANPR-camera's. Of Automatic Number Plate Recognition, als je soms even forget how je that woord zegt in het Nederlands. De camera's scannen kentekens op snelwegen en provinciale wegen.