De hybrides van Toyota zijn uitgerust met technologie om de batterij tijdens het rijden automatisch op te laden*. Omdat extern opladen niet nodig is, hoef je je geen zorgen te maken over je actieradius en hoeft je auto ook niet aan de stekker.
Ja, er zijn ook nadelen. In tegenstelling tot plug-in hybrides, kunnen hybride auto's zonder stekker maar korte afstanden volledig elektrisch rijden. Hierdoor is het brandstofverbruik hoger. Verder is een hybride auto over het algemeen zwaarder dan een traditionele brandstofauto.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
De Yaris Cross is de beste keuze als je op zoek bent naar een compacte hybride crossover/SUV zonder stekker.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Ja, een hybride kan een goede tweedehands auto zijn, vooral als u op zoek bent naar een milieuvriendelijke en zuinige optie. Het kan echter duurder zijn dan een auto die enkel op brandstof rijdt, zowel in aanschaf als onderhoud.
De hybride met stekker (plug-in hybride of PHEV genaamd) laad je op aan een laadpaal, terwijl de hybride zonder stekker stroom haalt uit de elektromotor. Die laadt zichzelf op tijdens het rijden. Relatief nieuw is de mild-hybrid (MHEV): een hybride zonder stekker met een 48 voltsysteem.
Hoe werkt een hybride zonder stekker? Een hybride zonder stekker noemen we ook wel een zelf opladende hybride. Want dat is precies wat de auto doet.
Maar wat gebeurt er als een plug-in hybride niet wordt aangesloten? TL, DR: Niets. Meer specifiek, hij blijft gewoon werken als een gewone hybride . De grotere batterij maakt hem zwaarder dan een vergelijkbare hybride, maar hij biedt mogelijk ook wat meer elektrische assistentie en snellere acceleratie als compromis.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
Traditionele hybrides, zoals de populaire Toyota Prius , hoeven niet te worden aangesloten om hun accu op te laden. Sterker nog, ze kunnen niet worden aangesloten.
De mild hybride beschikt over een 48-volt startdynamo die de verbrandingsmotor ondersteunt. Die elektromotor kan de auto niet in zijn eentje aandrijven. Met andere woorden: een stuk puur elektrisch rijden is niet mogelijk. Bij een full hybrid kan de elektromotor dat wél.
Gemiddelde kosten: De kosten voor het vervangen van een hybride accu kunnen variëren van $ 2.000 tot $ 8.000 , afhankelijk van het merk en model van het voertuig. Het is belangrijk om op te merken dat dit geschatte kosten zijn en we raden u aan contact op te nemen met onze serviceafdeling voor een nauwkeurige offerte op basis van uw specifieke voertuig.
Je hebt meer ruimte nodig voor zowel de batterijen als de motor, waardoor je wat ruimte in de auto verliest. Als je een hybride auto hebt die je moet opladen, ben je altijd gebonden aan je actieradius die flink kleiner is dan die van een brandstofauto.
Deskundigen schatten echter dat het ongeveer acht jaar duurt voordat de batterijen hun capaciteit beginnen te verliezen. Zodra de gezondheid van een hybride batterij achteruitgaat, kunnen autobezitters hun brandstofverbruik zien toenemen of kunnen ze een waarschuwingslampje op hun dashboard zien .
Geen zorgen: hybride wagens zijn nog steeds een interessante optie. In 2025 zullen deze wagens nog voor 75% fiscaal aftrekbaar zijn. Maar hoewel de aftrekbaarheid van hybride wagens in 2025 nog voordelig is, zal dit vanaf volgend jaar afnemen voor alle voertuigen die sinds 1 juli 2023 zijn verworven.
Als er geen andere laadopties zijn, kan de auto via een stopcontact worden geladen.
Nadelen plug-in hybride
Een PHEV is in feite namelijk een compromis. Een plug-in hybride is zwaar. Een verbrandingsmotor plus een elektromotor is leuk, maar dit betekent wel dat de auto behoorlijk zwaar kan worden. Vooral omdat plug-in hybrides een grotere accu hebben dan een reguliere hybride.
Een van de grootste voordelen van een plug-in hybride auto is de mogelijkheid om langere afstanden volledig elektrisch te rijden. Dit is vooral nuttig voor dagelijkse woon-werkverkeer, aangezien je vaak volledig elektrisch kunt rijden zonder brandstof te verbruiken.
Of je een laadpaal nodig hebt voor een hybride auto, hangt van het type af. Een plug-in hybride auto heeft een stekkeraansluiting. Je hebt dan een laadpaal, of stopcontact, nodig om op te laden. Er zijn ook hybride auto's die zichzelf opladen tijdens het rijden.