Wat zijn de kosten voor het vervangen van de aandrijfas De prijzen voor het onderdeel zelf variëren voor dit model van € 71,70 tot € 112,89. De totale prijs van de aandrijfas, stofhoezen, bevestigingen en arbeidsloon voor de vervanging van de gemiddelde auto op beide assen bedraagt € 1000,- tot € 2000,-.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is. De trillingen zijn waarschijnlijk te wijten aan versleten bussen van de aandrijfas.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden. Een kapotte aandrijfas kan op den duur namelijk ook andere onderdelen beschadigen.
De kosten van een nieuw aandrijfas-steunlager zijn afhankelijk van verschillende factoren, maar de meeste die beschikbaar zijn op PartsGeek.com kosten ergens tussen de $ 50 en $ 250. Omdat het belangrijk is om het door de fabrikant aanbevolen onderdeel te gebruiken, moet u een lager vinden dat in uw specifieke voertuig past.
Een aandrijfas gaat normaal gesproken een gehele levensduur van de auto mee, zonder te hoeven worden vervangen. In de praktijk ziet het er vaak helaas ietsjes anders uit, omdat aandrijfassen ondanks hun robuuste ontwerp ook zwakke punten hebben.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de aandrijfas
De prijzen voor het onderdeel zelf variëren voor dit model van € 71,70 tot € 112,89. De totale prijs van de aandrijfas, stofhoezen, bevestigingen en arbeidsloon voor de vervanging van de gemiddelde auto op beide assen bedraagt € 1000,- tot € 2000,-.
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop. Dan hoor je vooral het tokkende geluid van de homokineet die inwendige slijtage heeft.
Oorzaken van defecten kapot aandrijfas
De hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
Reken op één tot vier uur. Bij een gemiddeld uurtarief van 80 euro betekent dit een loon van rond de 80 tot 320 euro. In totaal kost het vervangen van beide draagarmen aan één kant 220 tot 820 euro. Het vervangen van de draagarmbussen is met 100 tot 380 euro beduidend goedkoper.
Afhankelijk van het model van uw voertuig kan het vervangen van de aandrijfaskeerring beginnen bij ongeveer $ 200 en oplopen tot $ 500 en meer , afhankelijk van de hoeveelheid arbeid die ermee gemoeid is.
Moeilijkheden met draaien of sturen
Als de aandrijfas of de onderdelen ervan versleten of beschadigd zijn, kan dit de goede werking van het stuursysteem belemmeren. Het meest voorkomende teken van dit probleem is een merkbare weerstand bij het draaien van het stuurwiel, vergezeld van knarsende of klikkende geluiden.
De aandrijving van een auto is een samenspel van een aantal systemen. Na het motorblok komt de koppeling. Gevolgd door de versnellingsbak. Aan de bak zitten doorgaans twee aandrijfassen die de verbinding maken tussen de bak en de wielen.
Versleten en beschadigde aandrijfassen vervullen hun rol niet goed. Dit kan resulteren in overmatige speling in de aandrijfas en homokinetische koppelingen, wat schade kan veroorzaken aan de aandrijfas, het differentieel, de transmissie en de transaxlebehuizing . Het is niet veilig om te rijden met een versleten of beschadigde aandrijfas.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Het eerste symptoom is vaak dat je auto op een rechte weg zonder te sturen niet meer helemaal recht rijdt. Dit duidt op een probleem met de ophanging, en kan dus liggen aan slijtage van de draagarm. Een ander symptoom is gebonk of getik wanneer je op ongelijke wegen rijdt, of over drempels.
Krik hem op, houd de aandrijfas zo stevig mogelijk met één hand vast en draai het wiel heen en weer om te voelen of er speling is .
Symptomen van een defecte draagarm
De draagarmen rommelen, piepen, kraken of kloppen.
De gemiddelde kosten voor het vervangen van een Suspension Control Arm Bushings liggen tussen de $ 250 en $ 310. Arbeidskosten worden geschat tussen de $ 145 en $ 183, terwijl onderdelen tussen de $ 105 en $ 126 kosten. Dit bereik is exclusief belastingen en toeslagen en houdt geen rekening met uw unieke locatie. Gerelateerde reparaties kunnen ook nodig zijn.
Ook is het mogelijk dat de auto niet meer strak stuurt of naar één kant toe trekt. Het is dan ook niet veilig om door te blijven rijden met een draagarm die vervangen moet worden. Door de draagarm te vervangen vermijd je verdere schade, zoals wielen die scheef gaan staan en daardoor gaan slijten.
Rijden met een defecte aandrijfas kan leiden tot ernstige mechanische en veiligheidsproblemen . Ten eerste legt het extra druk op andere componenten van de aandrijflijn en ophangingssystemen, wat mogelijk kan leiden tot uitgebreidere reparaties als het oorspronkelijke probleem niet op tijd wordt verholpen.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen. Als deze namelijk iets verschillen door slijtage of een ander merk, is er een kans dat de as onder het rijden wordt kromgetrokken.
Een defecte aandrijfas is vaak merkbaar door ongewone geluiden tijdens het rijden. Deze omvatten een luid ratelend of krakend geluid bij het rijden door bochten. Soms zijn er ook trillingen in het voertuig of een schudden van het stuur, bijvoorbeeld bij het optrekken of bij veranderingen van lading.
Gebogen of beschadigde aandrijfas: Een gebogen of beschadigde aandrijfas kan trillingen en lawaai veroorzaken, vooral bij hoge snelheden . Versleten cardankoppelingen: De cardankoppelingen aan elk uiteinde van de aandrijfas kunnen na verloop van tijd verslijten, waardoor er een bonkend geluid ontstaat bij het accelereren of schakelen.
Een wiellager heeft een beperkte levensduur en kan na verloop van tijd slijten. Ook kan 'ie beschadigd raken, bijvoorbeeld als je een stoeprand raakt of als er vuil of water in komt. Tekenen van een versleten of kapotte wiellager zijn: Een brommend of zoemend geluid dat sterker wordt als je sneller rijdt.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.