Vooral in de winter is de kans op een kapotte/lege accu groot. Onder het vriespunt levert de vriendelijke spanningsbron nog maar tweederde van zijn capaciteit. Met deze tips geef je de accu een goede oude dag. Voorkomen is beter dan genezen, controleer je accu dan ook regelmatig.
Bevriezing. Een geladen accu kan nooit bevriezen! Een lood-zwavelzuur accu heeft eigenlijk een ingebouwde bescherming tegen elektrolytbevriezing, het SG van de elektrolyt is in ontladen toestand namelijk hoger dan het vriespunt.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Alles hangt af van de gebruikte laadpaal en de capaciteit van de batterijen van uw elektrische wagen. In de praktijk varieert de laadtijd van elektrische wagens van 10 uur tot een half uur.
Zuurspatten op de huid en kleding onmiddellijk met soda of zeepsop neutraliseren en met veel water naspoelen. Heb je accuzuur ingeslikt, spoel dan direct je mond, eventueel een kleine hoeveelheid water drinken (maximaal 1 glas) en raadpleeg onmiddellijk een arts.
Zo herken je een lekkende batterij
Je ruikt een chemische geur wanneer je het apparaat openmaakt en de batterijen blootlegt. Een onbeschadigde batterij heeft geen geur, dus van zodra je iets ruikt, weet je dat je te maken hebt met een lekkende batterij. Je ziet een vloeistof of een opgedroogde witte brei.
Loodaccu's bevatten accuzuur (elektrolyt), accuzuur is een corrosief product. Dit is een gevaarlijke stof en kan bij huidcontact of inslikken brandwonden veroorzaken. Als het op je kleren komt brand het er doorheen.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Wij raden echter aan om altijd te beginnen met het controleren van de auto accu. De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter.
Een auto accu kunt u opladen met een acculader. Met een acculader zet u vast aan de accu van de auto. Vervolgens laadt deze de accu rustig op. Wilt u een lege accu snel laden zodat u direct weer kunt autorijden, dan kunt u gebruik maken van startkabels of een accubooster.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Wanneer je accu leeg is of je startmotor de geest gegeven heeft dan kun je een motor aanduwen.
De accu kan gaan smelten of zelfs exploderen, waarbij de hitte en het accuzuur veel schade aan de directe omgeving veroorzaken. Vonken: koppelt u een accu los van de lader terwijl er stroom op staat? Dan kunnen er vonken ontstaan. Als er op dat moment knalgas aanwezig is, kan dat door die vonken ontploffen.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.