Ook wil je rekening houden met het type motorblok dat je in je scooter of brommer zit. Niet elke uitlaat past op elke scooter! In onze webshop vind je per uitlaat op welk type scooter of brommer hij past. In Nederland zijn de meeste standaard uitlaten begrensd.
Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel.
De kosten voor het vervangen van een scooter uitlaat zijn erg verschillend. In grote lijnen heeft dit te maken met het merk en model scooter dat je hebt. Een gemiddelde prijs is tussen de 50 en 150 euro voor het monteren / vervangen van de uitlaat.
Mense reageer niet zo stom... Een 2-takt moet het hebben van een expansievat ( grote dikke gedeelte op terugloper ) omdat je cilinder tegendruk nodig heeft om daadwerkelijk prestaties te leveren. Echter een 4-takt heeft dit ( tegendruk ) weinig tot niet nodig. Dáárom zijn er dus geen expansievat-uitlaten voor 4-takt.
De veel voorkomende prop die in een standaard uitlaat zit, is te vinden aan het begin van de uitlaat (waar de uitlaat op de cilinder zit). Je kan hem eruit halen door hem door te boren of als hij met een of twee kleine laspuntjes vast zit met een schroevendraaier los te wrikken.
Een originele uitlaat zal niet snel in zijn geheel vervangen hoeven te worden. De achterste demper is het meest gevoelig en zal gemiddeld ongeveer 5 jaar mee gaan. Toch komt het regelmatig voor dat na 10 jaar de gehele originele uitlaat nog onder een auto zit.
Vaak wordt er een prop in de uitlaat geplaatst als begrenzer. Deze prop bevindt zich aan het begin van de uitlaat waar de uitlaat aan de cilinder wordt bevestigd. Bij bijvoorbeeld Yasuni uitlaten wordt de uitlaat juist bij de demper begrenst. Wat ook vaak voorkomt is dat er een resonantiebuisje aanwezig is.
Bij race pijpjes kunnen de gassen in de uitlaat zeker wel 600 graden worden.
De 2-takt steunt op druk veranderingen in het uitlaatsysteem om lucht door de cilinder te zuigen – eerst de uitlaatgassen uit de cilinder te zuigen en het verse mengsel erin, en dan een fractie later al het ontsnapte brandstofmengsel terug te persen door de uitlaatpoort, net voor dat de zuiger deze sluit.
De pijp loopt van een voorconus via een cilindrisch gedeelte naar een tegenconus en een eindpijp of tailpipe, waardoor er een drukgolf ontstaat die voor extra tegendruk in de cilinder zorgt. Bij een tweetaktmotor is tegendruk onontbeerlijk. De juiste maten van de expansiepijp zorgen voor een flinke vermogenstoename.
Om deze knallen weg te krijgen kun je proberen om de kleppen te stellen en heel eventueel een kleine sproeier. Maar ik verwacht dat het met kleppenstellen al zo goed als weg is.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Tijdens een grote beurt voor je scooter zal de monteur bijvoorbeeld ook naar de lichten kijken, hij zal de kleppen stellen en de hele scooter nakijken op gebreken. Voor een grote beurt betaalt je gemiddeld €125 tot €225 dat ligt ook aan de grootte van de motor en het merk van de scooter.
De uitlaten worden veelal gecategoriseerd op de cilinderinhoud, welke met cc wordt aangegeven. Heb je een 50cc cilinder, dan hoort hier ook een 50cc uitlaat bij. Zo komt de uitlaat het best tot zijn recht. Je kunt bijvoorbeeld een 50cc uitlaat op een 70cc zetten, maar dan haal je niet het maximale vermogen.
Knutselsmurf schreef: Wat is een "terugloop uitlaat" ????? Dat is een stukje op het einde van de uitlaat die, zoals de naam het al zegt, terug loopt richting de motor. Zorgt er, helaas, meestal voor dat een scooter harder gaat dan de constructiesnelheid, oftewel de scooter wordt gepakt bij een scootercontrole.
Het Sloveense merk Akrapovič staat wereldwijd synoniem aan kwaliteit. Dit merk maakt hoogkwalitatieve uitlaatsystemen voor zowel auto's als motoren. Zowel op de weg als in de racerij is Akrapovič een geliefd merk. Dit komt mede door het lichte gewicht, sterke materiaal en hittebestendigheid.
Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren. Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig. Het voordeel van minder onderdelen is dat het minder onderhoudsgevoelig is en lichter is in gewicht. Eventuele storingen worden makkelijker en sneller verholpen.
Bij een 2-takt scooter heb je een apart oliereservoir en een oliepomp. De carburateur mengt de brandstof met zuurstof en net voordat dit in de cilinder terecht komt wordt daar nog een klein beetje olie aan toegevoegd door de oliepomp.
Omdat een tweetakt motor geen kleppen heeft moet deze gebruik maken van poorten. Deze zogenaamde poorten zorgen samen met de bewegende zuiger voor de aan- en afvoer van in- en uitlaatgassen.
Bij warm weer kan er vaak voorkomen dat de benzine verdampt is die in je vlotter zit. Dit zal niet zo snel het geval zijn maar sluit het niet uit. Hierdoor kan het namelijk langer duren voordat je scooter gestart is. Het kan ook zo zijn dat het een electronisch probleem is en dat er delen aangetast zijn door de warmte.
Om te voorkomen dat jouw scooter of brommer oververhit raakt en daardoor niet meer kan rijden, wordt de cilinder gekoeld. De cilinder van iedere scooter wordt gekoeld met behulp van een speciaal koelsysteem.
VHT Flameproof is een zeer hittebestendige uitlaatlak voor het spuiten van bijvoorbeeld uitlaten, spruitstukken en andere onderdelen die aan extreme hitte worden blootgesteld. Deze verf is hittebestendig tot 1093 graden en daardoor geschikt voor bijna alle toepassingen van remklauwen tot uitlaten en turbohuizen.
Reacties. Een snelheidsbegrenzer die men in en uit kan schakelen en snelheidsbegrenzers met afstandsbediening zijn verboden." Als bij controle de politie het gebruik van een dergelijke snelheidsbegrenzer aantreft dan kan men voor drie strafbare feiten een sanctie of een proces-verbaal krijgen.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.