De verbrandingswaarde van een kg hout bedraagt 5 kWh (Bovenwaarde). Per saldo legt een bos dus per hectare vast 5 x 6.510 = 32.550 kWh. Op jaarbasis is de instraling per hectare door de zon 10 miljoen kWh. Daarmee wordt door een bos 0,325 % van het zonlicht vastgelegd in de vorm van hout.
Bomen halen CO2 uit de lucht en vormen die via fotosynthese om tot zuurstof en plantmateriaal. Fotosynthese is het proces waarbij planten, onder invloed van zonlicht, water en koolstofdioxide omzetten in glucose (C6H12O6) en zuurstof. Bomen nemen het water op uit de bodem met hun wortels.
Dennen (zwart, wit, rood, Ponderosa en Hispaniola) slaan van alle naaldbomen de meeste CO2 op. [3] Daarnaast hebben naaldbomen weinig bladuitval, en dus geen rotte bladeren. Dat scheelt weer CO2 uitstoot.
31 tot 46 bomen nodig voor onze persoonlijke CO2-compensatie
Als samenvatting uit de diverse studies kunnen we concluderen dat de jaarlijkse CO2-compensatie varieert tussen 21,77 kg CO2/boom tot 31,5 kg CO2/boom. Om 1 ton CO2 te compenseren zijn er vervolgens 31 tot 46 bomen nodig.
Staan in de top 10: vlinderstruik (Buddleja davidii), gelderse roos (Viburnum opulus), haagbeuk (Carpinus betulus), steeneik (Quercus ilex), wollige sneeuwbal (Viburnum lantana), Japanse bottelroos (Rosa rugosa), meelbes (Sorbus aria), witte paardenkastanje (Aesculus hippocastanum), douglasspar (Pseudotsuga menziesii) ...
Volgens de onderzoekers blaast een gezonde Amerikaanse stadsloofboom met een stamdiameter van ongeveer 0,5 meter per dag grofweg 125 gram zuurstof de lucht in. Volgens dezelfde studie heb je gemiddeld dertig stadsbomen nodig om het jaarlijkse zuurstofverbruik van een volwassen mens te compenseren.
Per dag ademt een mens ongeveer 1 kg aan CO₂ uit. Met een bevolking van 7 miljard mensen komt dat neer op ongeveer 2,6 gigaton per jaar. Dat is zo'n 7 procent van de jaarlijkse CO₂-uitstoot door het gebruik van fossiele brandstoffen.
Een gemiddelde benzine personenauto die per jaar 15.000 kilometer rijdt heeft een CO2-uitstoot van ca. 3.360 kg per jaar.
Zolang bomen groeien, en dat doen ze hun hele leven, nemen ze koolstofdioxide op en geven ze zuurstof (O2) af. De koolstofdioxide die bomen voor hun groei nodig hebben is normaal gesproken voldoende beschikbaar in onze lucht, maar een hoger gehalte aan CO2 in de lucht kan de groei enigszins bevorderen.
“Een kuub hout slaat circa 1 ton CO2 op, tijdens productie van bijvoorbeeld CLT komt ongeveer 150 kilo CO2 vrij. Dat is inclusief drogen, transport en de 1 procent lijm die wordt gebruikt.
Door fotosynthese zetten planten licht om in chemische energie. Daarbij worden CO2 en water omgezet in suikers en komt er zuurstof vrij. De jaarlijkse opname van CO2 door planten wordt becijferd op 123 Gigaton.
De voorraad zuurstofatomen op aarde raakt dus nooit op. De atomen wisselen alleen steeds van plek. Soms zijn ze bijvoorbeeld onderdeel van gasmoleculen als CO2 of van een geoxideerd gesteente, op andere momenten zitten ze als O2 (het zuurstofgas dat we inademen) in de lucht.
De emissiefactor van grijze stroom is 0,649 kg CO2 per kWh. Als we dit vermenigvuldigen met een gemiddeld jaarverbruik van 2900 tot 3000 kWh stroom veroorzaakt dit een uitstoot van 1882 tot 1947 kg CO2 per jaar. De emissiefactor van grijs gas is 1,890 kg CO2 per m3.
Een boom neemt ongeveer 25 kg CO2 op per jaar
Maar eigenlijk neemt een boom gemiddeld tussen de 10 en 40 kg CO2 op per jaar, afhankelijk van een heleboel factoren. Al deze complexe variabelen zorgen ervoor dat het geen eenvoudige zaak is om te berekenen hoeveel CO2 een boom precies opneemt.
Bij de productie van een modern paneel komt een uitstoot van ca. 320 Kg CO2 vrij. (bron) Daarnaast komt er natuurlijk het transport bij van de fabriek naar de locatie.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Voor CO2 zit daar nogal een spreiding in. De goedkoopste manier om CO2 te maken is het verbranden van steenkool. Dat kost 50 euro per ton en levert 3 ton CO2 op. De kostprijs is dus maar 0,017 euro per kg.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Om aan te geven hoeveel 334 gram per koe per dag precies is, rekenen we het methaangas om naar kooldioxide equivalenten: 7014 gram per koe per dag . Een auto produceert bijvoor- beeld per kilometer 175 gram CO2-equiva- lenten.
Milieu Centraal rekent het je voor! Een gemiddeld huishouden stoot jaarlijks direct 8 ton CO2 uit door energie in huis en vervoer. Daarbovenop komt nog eens 13,5 ton aan indirecte CO2-uitstoot voor onder meer voeding, spullen en kleding.
Sinds 2005 is China de grootste uitstoter van broeikasgassen, direct na de Verenigde Staten. In 2019 waren ze verantwoordelijk voor respectievelijk 26,7% en 12,6% van de totale broeikasgasuitstoot. Ook India, Rusland, Indonesië, Brazilië en Japan stootten toen meer dan 2% van de wereldwijde uitstoot uit.
Deze lucht bestaat voor 23 procent uit zuurstof en hiervan halen we per ademteug één derde zuurstof uit, zodat je uiteindelijk jaarlijks op een verbruik zit van dik 700 kilo zuurstof. Een volwassen boom produceert in die tijd 100 kilo zuurstof dus heb je per persoon zeven à acht volwassen bomen nodig.
Spathiphyllum (Lepelplant)
Alle onderzochte chemische stoffen weet deze krachtpatser uit de lucht te filteren. Ook blijkt dat de Lepelplant (vanwege zijn 'lepelachtige' bladvorm) veel effectiever CO2 om kan zetten in zuurstof dan andere planten.