Elke VvE heeft een bestuur. Het bestuur kan bestaan uit één of meer bestuurders. Een oneven aantal heeft de voorkeur: dat is handiger als er gestemd moet worden. Het bestuur vertegenwoordigt de VvE en voert de besluiten uit die de vergadering van eigenaars heeft genomen.
Het wettelijke uitgangspunt is dat het bestuur uit één persoon bestaat, tenzij de statuten (onderdeel van het (model)splitsingsreglement) bepalen dat het er twee of meer moeten zijn. De statuten verschillen per VvE, waardoor het aantal bestuurders ook per VvE kan verschillen.
Bestuur van de VvE
Bestaat het bestuur uit meerdere personen dan benoemen zij een voorzitter, secretaris en/of penningmeester. Het bestuur ontleent zijn bevoegdheden aan de wet, de splitsingsakte, het splitsingsreglement en de besluiten van de vergadering van eigenaars.
Wettelijk en reglementair kan een VvE niet zonder een bestuur. Wanneer het VvE bestuur wil opstappen, doet de vergadering van eigenaars er verstandig aan om geen ontslag te verlenen totdat er nieuwe bestuurders zijn benoemd.
De professionele VvE Beheerder doet de gangbare en veel voorkomende dagelijkse (administratieve) werkzaamheden, terwijl er ook zorg is voor de interne belangen door iemand intern die weet wat er speelt onder de leden en die de algehele controle kan uitoefenen.
Tenzij de statuten anders bepalen, moet een bestuur op grond van artikel 2:37 lid 7 BW minimaal uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester bestaan. Praktisch gezien is het wenselijk om in de statuten de aanstelling van deze drie bestuursleden specifiek te benoemen.
Het uitbesteden van het beheer aan REBO VvE Management kan, wanneer er gekozen wordt voor een basispakket, al mogelijk zijn vanaf €5,00 per appartement per maand. Echter, omdat er wordt gewerkt met een minimum tarief kan de prijs per appartement wel hoger uitvallen voor de kleinere complexen.
Nee, beheer en bestuur zijn twee verschillende rollen binnen een VvE. Het VvE bestuur wordt gevormd door één of meer personen.
De vergadering van eigenaars kan commissies benoemen voor bepaalde taken. Bijvoorbeeld een kascommissie die de jaarrekening controleert, een groencommissie die de tuin doet of een commissie die zich met het verduurzamen van uw VvE bezighoudt. Deze commissies mogen niet zomaar alleen beslissingen nemen voor de VvE.
Iedere VvE heeft een bestuur. Zijn er meerdere bestuursleden dan is er vaak een voorzitter, penningmeester en secretaris. Dit is niet verplicht, bij veel VvE's is het toegestaan als het bestuur uit 1 persoon bestaat. Als voorzitter van het bestuur voert u het woord tijdens de vergadering namens het bestuur.
Het bestuur vertegenwoordigt de VvE en voert de besluiten uit die de vergadering van eigenaars heeft genomen. Het bestuur kan worden samengesteld uit de appartementseigenaars zelf, maar er kan ook een externe bestuurder worden aangesteld.
Bij gevolgschade door de schending van een VvE-onderhoudsplicht volgt uit rechtspraak dat de betreffende eigenaar aansprakelijk is en daarmee verplicht is die schade te vergoeden. Dit geldt dan zowel voor schade in zijn eigen appartement als in de gemeenschappelijke delen van het gebouw.
Je hebt geen decharge nodig om te mogen opstappen als bestuurder/voorzitter. Je hebt gewoon het recht om op te stappen, het is niet zo dat andere leden je dat recht “tot de dood er op volgt” kunnen ontzeggen/onthouden.
U krijgt een vergoeding van maximaal € 2,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw inzet.
Een VvE is verplicht vanwege het belang van goed beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke eigendommen in appartementencomplexen. De regels en voorschriften voor appartementseigendommen zijn specifiek omschreven in het Burgerlijk Wetboek, Boek 5, Titel 9: Appartementsrechten.
De benoeming is voor onbepaalde tijd. Het bestuur kan wel altijd door de vergadering worden ontslagen. Een vrijwillige bestuurder kan ook zelf ontslag nemen. Daarnaast moet het VvE bestuur worden ingeschreven bij de KvK.
Als de zaken echt hoog oplopen, kan een VvE bestuur zelfs worden ontslagen. Echter heb je dan wel een meerderheid van de stemmen nodig. Lobby voorafgaand aan de ALV hoeveel leden jouw standpunt delen. Kritiek geven is makkelijk, maar draagt niet bij aan een eventuele oplossing.
Binnen de VvE kunnen eigenaars veranderingen wensen aan het pand. Zo kan een eigenaar een dakterras wensen of wil hij zijn zolderberging bij zijn woning betrekken. De overige eigenaars moeten met zulke veranderingen instemmen.Zij kunnen ook tegen deze verbouwplannen stemmen.
36-urige werkweek (flexibel in te delen); Afhankelijk van ervaring en opleiding een salaris variërend tussen € 3.716,00 en € 4.887,00 (conform generiek profiel Specialist VvE schaal I CAO Woondiensten 2023 exclusief verhoging 2024);
Je kan zelf jouw bestuursfunctie opzeggen.Dit doe je schriftelijk en stuur je naar de andere bestuurders. Tijdens de vergadering zal hier een besluit over worden genomen.
Vaak is niet expliciet vastgelegd hoeveel offertes de VvE moet opvragen, maar het is wel gebruikelijk om meerdere offertes aan te vragen. Dit om te voorkomen dat de leden onterecht voor te hoge kosten staan.
Een VvE kan per jaar minimaal 0,5% van de herbouwwaarde van het pand reserveren. Dit is vaak een fors bedrag. Die herbouwwaarde is vaak terug te vinden op het polisblad van de opstalverzekering van de VvE. Er kan een spaarplan worden opgesteld op basis van een MJOP (meerjarenonderhoudsplan).
Veel eigenaren hebben de afgelopen jaren hun maandelijkse bijdrage zien stijgen of worden in 2021 met deze stijging geconfronteerd. De reden is het verplichte reservefonds. Per 1 januari 2021 moeten alle VvE's sparen voor toekomstig onderhoud.
Bestuursvoorzitter. De voorzitter van het bestuur organiseert de vergaderingen en denkt – en tekent – mee als er uitgaven worden gedaan uit het reservefonds. De leden kunnen de bestuurder(s) machtigen om spoedeisende maatregelen te nemen. Dat kan nodig zijn als er bijvoorbeeld een noodlift moet worden geplaatst.