Een grotere downpipe biedt meer ruimte om uitlaatgassen weg te stuwen voor het motorblok. Dus: des te groter de downpipe, des te hoger de paardenkracht (PK) die de motor produceert. Let er wel op dat de paardenkracht niet enorm kan toenemen bij een aanpassing van het uitlaatsysteem.
Verbeterd paardenvermogen
Een prestatie-uitlaatsysteem zorgt voor een betere luchtstroom, waardoor de motor bij elke cyclus meer lucht kan aanzuigen. Deze verhoogde luchtinlaat leidt tot een opmerkelijke toename van het motorvermogen. Afhankelijk van het model voertuig kunnen de meeste uitlaatupgrades alleen al een aanzienlijke toename van het vermogen en koppel opleveren .
Echter, het koppel wordt minder naarmate je verder van het meest efficiënte punt af gaat. Om meer Pk's te krijgen dient het koppel zo lang mogelijk zo hoog mogelijk te blijven. Hierdoor wordt er meer lucht en brandstof de motor ingepompt, waardoor het aantal Pk's blijft groeien.
De uitlaat veroorzaakt een tegendruk in de luchtstroom. Deze weerstand kost vermogen van de motor. Om dus meer vermogen uit de motor te krijgen moet u dus een uitlaat hebben met minder weerstand.
Chiptuning is een populaire methode om het vermogen en de prestaties van een auto te verbeteren. Het kan het aantal PK's van een auto verhogen met een gemiddelde toename van 20% tot 40%, afhankelijk van het merk en model van de auto en de staat van de motor.
Supercharger of turbolader
Ook bekend als geforceerde inductieonderdelen, beide componenten dwingen lucht in de motor van uw auto, wat het vermogen en koppel verbetert. Een turbolader werkt met het uitlaatsysteem en kan u potentieel winst van 70-150 pk opleveren.
Een auto die standaard 100 pk levert, kan dus tot 119 pk worden getuned zonder dat er bepaalde eisen tegenover staan. Is die auto echter 121 pk sterk, dan is een ritje naar de RDW verplicht.
Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers). Daarnaast voldoen auto's met een straight pipe uitlaat vaak niet meer aan de geluidsnormering.
Volgens ExhaustVideo.com is de maximale winst in pk's twee tot vijf procent .
Mijn auto heeft geen turbo, kan ik deze dan wel laten chippen? Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd. Het kan echter ook dat het vermogen af-fabriek is gereduceerd, en dan kan het wel lonen.
Veel mensen denken dat na de chiptuning van een auto er meer schadelijke stoffen worden uitgestoten. Dit klopt echter niet. Na het chiptunen is er niks veranderd aan de stoffen en de hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomen bij uitstoot. Hierdoor kunnen er dus geen extra schadelijke stoffen ontstaan.
De 120 pk is van 0-100 in 10,5 seconden, de 160 pk in 8,6 seconden.
Het aantal pk's is belangrijk voor een verzekeraar!
Veel mensen weten dit niet, maar het aantal pk's is heel belangrijk voor jouw verzekeraar, het risico wordt een deel hierdoor bepaald. Dus een tweedehandsauto met veel vermogen, heeft ook meer kans op een ongeluk.
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal.
Een uitlaatmodificatie kan de prestaties verbeteren door de luchtstroom naar uw motor te vergroten . Een uitlaat van een lichter metaal zoals titanium kan ook de prestaties verbeteren door het gewicht te verlagen.
De primaire rol van een demper is om geluid te verminderen, maar het kan ook een rol spelen in de algehele prestaties van uw auto. Een motor kan meer vermogen genereren, sneller, als het in staat is om alle uitlaatgassen die het produceert snel af te voeren .
Omdat het twee uitlaatpijpen heeft in plaats van één, zorgt een dubbel uitlaatsysteem ervoor dat verbrande uitlaatgassen van de motor sneller en gemakkelijker de verbrandingskamer verlaten . Het motorvermogen wordt hierdoor vergroot, waardoor het krachtiger is dan een enkel uitlaatpijpsysteem.
Het gaat niet alleen om het uiterlijk
Als u dubbele uitlaatpijpen op een enkele uitlaat hebt, ziet uw voertuig er geweldig uit, maar het doet niets om het vermogen te vergroten. Dubbele uitlaat zal u een aanzienlijke vermogenstoename geven vanwege het vermogen van de motor om beter te ademen .
Door gebruik te maken van twee uitlaatpijpen verwijdert een dubbel uitlaatsysteem deze gassen efficiënter , waardoor de motor gemakkelijker kan ademen. Dit kan potentieel het vermogen, koppel en brandstofefficiëntie verhogen, waardoor het dubbele uitlaatsysteem een voorkeurskeuze is voor krachtige auto's en grote voertuigen.
Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden.
Tuners geven soms de voorkeur aan een downpipe zonder katalysator. Dit is echter niet langer legaal, aangezien auto's met een bouwjaar vanaf 1992 van een kat voorzien moeten zijn. Tegenwoordig worden downpipes met sportkatalysatoren geleverd.
Is een kleppensysteem legaal? Het hebben van een kleppensysteem is niet verboden.
Gemiddeld kunt u na een professionele dyno-afstelling winst van 10% tot 20% in pk verwachten. Het antwoord is echter afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het merk en model van uw auto, de huidige staat ervan en eventuele bestaande aanpassingen.
Chiptuning kan de betrouwbaarheid van je voertuig aantasten. Wanneer de software wordt aangepast, kunnen er inconsistenties in de motorprestaties optreden, wat kan leiden tot onbetrouwbaarheid en mogelijk vaker pech onderweg. Het is belangrijk dat u de software laat maken door een professional.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.