Een band kan worden gerepareerd als: Er niet mee gereden is terwijl hij lek was. Enkel het loopvlak is beschadigd (schade aan de zijwand maakt een band onbruikbaar). Het gat niet groter is dan 6 mm.
De band is in de meeste gevallen te repareren. Tenzij het lek te groot is, is bandenreparatie meestal mogelijk. Het is echter belangrijk de band te demonter om er zeker van te zijn dat deze niet beschadigd is geraakt door het rijden met een lage bandenspanning.
Een lekke autoband mag NOOIT van buitenaf ''geplakt'' worden. Of een zogenaamde prop in de band schieten raden wij u ten strengste af! De echte bandenspecialist demonteert de band als eerste van de velg af om te beoordelen hoe groot de schade is die is ontstaan.
Autobanden repareren met een prop
De band wordt bij deze methode van buitenaf hersteld door het bestaande gat te reinigen en er vervolgens een rubberen “plakstrip” over aan te leggen. Door deze plakstrip vervolgens met een steekgereedschap in het lek te duwen, vandaar de term prop, wordt het lek gedicht.
Hoe veilig is een prop in je band? Met een vakkundige reparatie kun je vaak nog wel een tijdje blijven doorrijden. Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg.
Het wordt afgeraden om lange afstanden af te leggen of met hoge snelheid (meer dan 80 km/uur) te rijden met deze gerepareerde banden. Het risico bestaat dat de band is beschadigd tijdens het leeg berijden vóór dat het bandenafdichtingsmiddel het lek heeft gedicht en de band weer op spanning heeft gebracht.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Mogelijk zit de schroef niet volledig door de band en is er daarom geen sprake van lekkage. Maar je kunt hem er wel uiteindelijk inrijden. Dan is ingrijpen op korte termijn wel aan te raden. Mijn advies is om toch bij gelegenheid langs een bandenspecialist te rijden en de schroef aldaar te laten verwijderen.
Heb je schade veroorzaakt aan (de auto van) anderen doordat je een lekke band had? Dan is dit verzekerd op je autoverzekering. Het maakt hiervoor niet uit of je een WA, WA+ of All Risk dekking hebt.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
Een kapot gereden band wordt gezien als een niet verhaalbare schade. Helaas kun je als bestuurder niet alles wat er op het wegdek ligt zien en een scherp voorwerp zoals een spijker kan dan zo in je band schieten.
Reparatie lekke band door prop of manchet
Bij grotere lekkages van binnenuit met behulp van een manchet. De kosten hiervan liggen tussen de € 15,- en € 35,- inclusief btw.
5. Te oude banden onder de auto. Autobanden kunnen gemiddeld zo'n 35.000 – 50.000 km mee gaan voordat het profiel te ver afgesleten is. Afhankelijk van je rijstijl en het aantal kilometers wat je jaarlijks rijdt, moeten de banden dus regelmatig vervangen worden.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Heb je te lang doorgereden met een lekke band, dan moet hij worden vervangen. Te lang doorrijden is meestal te zien aan verkleuringen of afwijkingen aan de binnenkant van de band. Wanneer er bijvoorbeeld een schroef of spijker in je band zit, betekent dit ook vaak dat je band vervangen moet worden.
Ga, net als de overige inzittenden, zo snel mogelijk achter de vangrail staan, liefst met een veiligheidshesje aan. Bel vanaf die plek uw pechhulpverlener, zoals de Wegenwacht of een andere officiële hulpverlener. Bel 0800-8002 in geval van nood of een onveilige situatie.
De Wegenwacht zal samen met u kijken wat de beste oplossing is. Hij kan de band ter plekke repareren of het reservewiel plaatsen. Wanneer hij de band repareert is dit altijd een noodreparatie. Een definitieve reparatie is tenslotte altijd van binnenuit wat ter plekke niet mogelijk is.
Als je geen lid bent en wilt toch pechhulp van de ANWB dan betaal je een abonnement van € 104,50 en directe pechhulpkosten van € 90,-.
Rijd dan de eerste paar kilometers rustig en ga zo snel mogelijk naar een bandenspecialist of de garage om de lekke band te repareren. Let op dat je met een thuiskomer minder snel mag rijden, meestal maar 80 km/u!
Spuitbus geheel leegspuiten en ca 10 km rijden met een maximale snelheid van 40km per uur. Laat het drijfgas uit de band ontsnappen en breng de band op de juiste bandenspanning met normaal lucht. Laat de band zo snel mogelijk repareren en geef hierbij aan dat de band is gerepareerd met Tyre repair.
Een snelle oplossing is een zogenaamde 'prop' in uw autoband. Zo'n prop is een soort met lijm geïmpregneerde veter, van ongeveer een halve cm dik. Deze wordt met een naald door het gat in het loopvlak van de band gedrukt. Bij het terughalen van de naald wordt de veter in het gat doorgesneden.