Kan een import auto een NAP-rapport hebben? Ja, dat kan zeker. Elke auto op Nederlands kenteken beschikt over een NAP-rapport.
Duitsland heeft geen Nationale Auto Pas
Ook de NAP blijkt namelijk niet waterdicht. De bovenstaande tips kun je dus ook prima toepassen bij het kopen van een auto in Nederland.
Kan ik NAP aanvragen voor een import auto? Ja dat kan. Het zegt alleen niet zoveel over de kilometerstand van de auto. Want op het NAP-rapport vind je alleen de tellerstanden die in Nederland geregistreerd zijn.
Wat is een NAP/RDW check? De NAP/RDW controle op KentekenCheck.nl controleert de KM stand van het voertuig. Als je zeker wil weten dat er niet is gefraudeerd met de tellerstanden, is het raadzaam om de KM stand te controleren via KentekenCheck.nl.
In het buitenland heb je echter niets aan de NAP. Tellerstanden zijn met een normale kentekencheck in geval van een importauto niet terug te vinden. Dit komt ten doordat een auto bij import een nieuw kenteken krijgt en de informatie over het autoverleden niet wordt overgedragen.
Het is in Duitsland, net als in Nederland, mogelijk om een auto bij een particulier te kopen of bij een gerenommeerd autobedrijf. Wij raden u aan om altijd voor de laatste optie te gaan.Omdat u daarmee simpelweg meer zekerheid heeft dat het een goede auto is die gecontroleerd is voor de verkoop.
Elke auto op Nederlands kenteken beschikt over een NAP-rapport. Het zegt alleen niets over de betrouwbaarheid van de tellerstand. Een NAP-rapport is niets meer dan een overzicht van de geregistreerde tellerstanden. Bij import auto's staan hier alleen de in Nederland geregistreerde standen op.
Bij een import auto kun je de kilometerstand alleen controleren aan de hand van het chassisnummer. Je kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool. Je hebt er alleen het chassisnummer voor nodig.
De kosten voor deelname aan de NAP-regeling zijn per 1 januari 2025 € 1,80 per maand aan vaste kosten en 2,5% voor toekomstige kosten.
Dit kun je doen. Neem contact op met de garage waar je de auto hebt gekocht of je laatste onderhoud hebt laten doen. Zij kunnen een vervangend onderhoudsboekje regelen of je onderhoudshistorie opzoeken. Dit is belangrijk voor de garantie en waarde van je auto.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad of de kilometerteller is teruggedraaid. Dit risico maak je onschadelijk door het chassisnummer te checken. Het vin- of chassinummer staat meestal in de deur of onder de voorruit van de auto.
Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Normalnull. Normalnull (NN) was van 1879 tot 1992 het referentiepunt voor hoogtemetingen in Duitsland. Duitsland neemt de zeespiegel van de Noordzee bij Amsterdam als nulpunt van de schaal en heeft het Normalnull gelijkgesteld met het NAP.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling)89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram.
Bij het kopen van een auto in Duitsland heb je de volgende documenten nodig: een geldig legitimatiebewijs, het kentekenbewijs of vrijwaringsbewijs van de auto, het koopcontract, het afleverbewijs of de factuur van de verkoper.
Kilometerstanden. De NAP controleerde de kilometerstand van een auto. De kilometerstand werd daarvoor op afgesproke momenten bijgehouden, bijvoorbeeld als een auto voor onderhoud naar een garage moest of bij een APK. Tegenwoordig gebeurt dat nog steeds, maar dan onder toezicht van de RDW.
Je kunt de NAP check gratis uitvoeren via de website van de RDW. Ontvang na de kilometerstand controle het Nationale Autopas certificaat gratis. De NAP check vind je onder 'tellerstand controleren'. Het aanvragen van het tellerrapport is geheel kosteloos.
Een technisch paspoort is er alleen voor om te bevestigen dat de auto ten tijde van de inspectie voldeed aan de eisen om in FIA historische evenementen mee te mogen doen.
NAP check bij een Kentekenloket
Kentekenloket met de database van de RDW waarin alle kilometerstanden bijgehouden worden. Met ruim 750 loketten in Nederland zit er altijd wel een bij je in de buurt. Naast een NAP check is het bij een tweedehands auto ook interessant om een aankoopkeuring uit te voeren.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Het manipuleren van kilometertellerstanden is strafbaar. Een auto waarvan de teller is teruggedraaid, kan namelijk onveilig zijn en is duurder in de aanschaf en in het onderhoud.
Dan krijg je met Jongerenvoordeel hoge korting op Wegenwacht. En je hebt gewoon 4x per jaar recht op pechhulp in twee verschillende auto's.
Zoeken is eenvoudig, via bekende sites als mobile.de of autoscout24.de. Let alleen wel op, in Duitsland bestaat niet zoiets als de Nationale Auto Pas (NAP), waarin je kunt zien of de kilometerstand van een gebruikte auto logisch is.
Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.