Trekkracht. De crossovers van Mazda bieden trekkracht vanaf 1.200 kg. Dat is op de Mazda CX-3. De Mazda CX-30 mag 1.300 kg trekken en de Mazda CX-5 tot wel 2.100 kg, afhankelijk van de motorisatie.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
Uw Mazda CX-3 mag maximaa 1.200 kg trekken.
De Mazda CX-3 is de meest compacte crossover, maar is wel voorzien van luxe en verfijning in het interieur. De Mazda CX-30 is ontworpen met een coupé-achtige vorm. Dat zie je vooral aan de bovenkant van de auto. De kunststof panelen op de Mazda CX-30 accentueren dit én maken het een echte crossover.
De CX-5 is ook een ijzersterk trekpaard. Handgeschakelde varianten trekken (geremd) minimaal 1.800 kg, terwijl de versie met automaat zelfs start bij 2.000 kg. De versie met Skyactiv-D 184 dieselmotor en vierwielaandrijving is helemaal compleet met een trekgewicht van 2.100 kg.
De Mazda CX-5 is met zijn trekkracht (minimaal 1.800, tot 2.100 kg) de ideale caravanstrekker. Daarnaast is de CX-5 op meerdere fronten hoog: hij heeft een hoge instap, hoge trekkracht dus en een hoog afwerkingsniveau. Maar het zijn de rijeigenschappen die hem écht naar grote hoogte brengen.
Belangrijk is dat de kogeldruk, welke door de trekhaakfabrikant wordt bepaald en wordt aangegeven als S-waarde, nooit te hoog mag zijn. De maximale verticale kogeldruk verschilt per auto maar ook per trekhaak fabrikant. Meestal ligt de S-waarde tussen de 32 en 100 kilogram.
Trekhaak Mazda Cx 5 monteren kosten ✔️ Prijs v.a. € 425.
De Mazda CX-3 is een compacte auto met een hogere zit, die in de categorie compacte crossover-SUV's valt. Bij deze auto staan design en rijgedrag voorop, voor een acceptabele prijs.
In het prille begin produceerde Mazda de CX-3 alleen in Hiroshima, maar sinds oktober vorig jaar rolt Mazda's compacte cross-over ook in Thailand van de band. Nu voegt Mazda Mazda daar een derde productielocatie aan toe. Vanaf heden ziet de CX-3 ook in Mazda's Hofu-fabriek in het Japanse Yamaguchi het levenslicht.
Wat jij met je auto mag trekken, staat op je kentekenbewijs. Tenzij je een bedrijfsauto hebt, dan vind je het trekgewicht op het conformiteitsbewijs. Heb je een papieren kentekenbewijs, dan staan de trekgewichten vermeld als 'maximum massa (on)geremd'.
Conclusie. De Mazda CX-3 is niet de meest verkochte onder de middenklasse-SUV's. Hij verdient meer waardering, door zijn geslaagde uiterlijk –OK, kwestie van smaak-, maar vooral door zijn prima rijeigenschappen, zeer fijne motor karakter en uitmuntende kwaliteit.
Wettelijk is de Caravan van 900 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mazda 2 SkyActiv-G 90.
Uw Mazda CX30 is dus ontwikkeld op basis van E10 brandstof. Daarbij geeft Mazda ook aan dat alle modellen vanaf bouwjaar 2002 geschikt zijn voor gebruik van E10.
In de basis is het een conventionele automaat met koppelomvormer maar het is Mazda gelukt om de schakelmomenten bijna DSG-achtig (met dubbele koppeling) aan te laten voelen. Qua karakteristiek doet-ie ook weer een beetje denken aan een CVT met z'n kenmerkende 'geloei' en vloeiende 'gangwissels'.
De GT-M Line is gebaseerd op het middelste uitrustingsniveau, de TS of TS+ en zit net onder de topversies, de GT-M, maar beschikt standaard over een aantal interessante opties van deze meest luxe uitvoering.
De prijs van de Mazda CX-3 start bij 22.490 euro voor de Skyactiv-G 121 pk Skydrive met manuele zesbak en voorwielaandrijving. De duurste uitvoering is de Skyactiv-G 121 pk Skycruise Takumi met 6-traps automaat en voorwielaandrijving, een benzineversie met een prijskaartje van 28.790 euro.
Voor het monteren van een trekhaak kun je bij de dealer terecht, maar er zijn ook diverse gespecialiseerde bedrijven. De montage duurt ongeveer twee tot tweeënhalf uur (€ 160 tot € 200). Een vaste trekhaak koop je voor € 150. De bijbehorende kabelset kost ongeveer hetzelfde.
Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag.