Alleen als een organisatie al klant is, kunnen banken hen niet zomaar de deur wijzen en hun rekening blokkeren. Daar moet een goede reden voor zijn, bijvoorbeeld het overtreden van een wet.
Banken blokkeren de rekening van een klant wanneer ze zien dat er crimineel geld via die rekening wordt doorgesluisd. Vaak is dat omdat de rekeninghouder een oplichter heeft geholpen geld van een slachtoffer te innen. Die rekeninghouder is zich daarvan niet altijd bewust. De rekeninghouder is een 'geldezel' geworden.
In het geval van een bankblokkade kan je geen bankrekening, betaalrekening of hypotheek meer afsluiten bij financiële instellingen. Dit kan aanhouden voor een periode van maximaal acht jaar. Daarnaast mag de bank de klantrelatie opzeggen bij het vermoeden van vertrouwensbreuk door bijvoorbeeld fraude.
Rekeningen kunnen uit voorzorg (automatisch) geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld twijfels rijzen over je identiteit of als er verdachte transacties opgemerkt worden. Het is mogelijk dat je rekening geblokkeerd wordt als de geldigheidstermijn van het document dat je gebruikte voor je identificatie verstreken is.
Een geblokkeerde spaarrekening wil zeggen dat je het geld op de spaarrekening niet tussentijds mag opnemen. De meest bekende voorbeelden van geblokkeerde spaarrekeningen zijn de depositospaarrekening en de bankspaarrekening.
Stortingen op of overschrijvingen naar geblokkeerde rekeningen blijven mogelijk. Betalingen ingevoerd vóór het overlijden met uitvoering op een latere datum worden ook nog uitgevoerd. De betaalkaarten op naam van de overledene worden geschrapt. Die op naam van de langstlevende partner blijven bruikbaar.
Deblokkeren bij een geldautomaat
Om betalen veilig te houden, kunt u niet altijd online uw pas deblokkeren. Gelukkig kunt u dan gewoon naar een geldautomaat: door uw saldo te checken of geld op te nemen. Deblokkeer uw pas via een geldautomaat als: U 3 keer de verkeerde pincode heeft ingevoerd met een e.
Bij meerdere aangiftes kan de politie rekeninggegevens delen met banken. Die kunnen op hun beurt malafide bankrekeningen blokkeren. Het nieuwe convenant maakt het mogelijk dat het LMIO sneller actie kan ondernemen richting de banken.
De bank bevriest uw rekening en geeft uw saldo door
Maar u kunt er niets meer afhalen. Uw bank geeft binnen 2 weken informatie over uw banksaldo aan de deurwaarder. Dit heet een 'verklaring'. De deurwaarder stuurt u binnen 3 dagen een kopie van deze verklaring.
Ongebruikelijke transacties zijn bijvoorbeeld: een contante storting van een groot bedrag voor een creditcard. als er een groot bedrag aan contant geld wordt omgewisseld in een andere valuta of van kleine naar grote waardebiljetten (coupures) als uw klant grote bedragen opneemt of uitgeeft.
Banken werken samen met elkaar en de overheid om dit probleem aan te pakken. Ook toezichthouders AFM en DNB zitten er boven op. Door die verscherpte aanpak krijgen ook meer consumenten er mee te maken. In 2020 waren er 58% meer meldingen van ongebruikelijke transacties (245.000) dan in 2019.
Banken gebruiken persoonsgegevens vanwege de zorgplicht die zij hebben. Bijvoorbeeld: uw bank moet met uw gegevens (uw loonstroken bijvoorbeeld) nagaan of een hypotheek wel past bij uw financiële situatie. Ook gebruiken banken klantdata om fraude- en witwaspraktijken te bestrijden.
Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
Hoe lang duurt bankbeslag? Bankbeslag duurt minimaal 4 weken, dat is de wettelijk vastgelegde minimum duur. Na 4 weken maakt de bank het bedrag, waarvoor beslag gelegd is, over naar een deurwaarderskantoor.
De hoogte van de beslagvrije voet is wettelijk vastgelegd. Het bedrag hangt onder andere af van je gezinssamenstelling en je inkomen. De beslagvrije voet is minimaal 95 procent van de bijstandsnorm voor jouw situatie. Inclusief vakantiegeld.
Wanneer de deurwaarder constateert dat het geen zin heeft om beslag te leggen op uw uitkering of ander inkomen, bijvoorbeeld omdat er al beslag op ligt door een andere deurwaarder, of omdat uw inkomen te laag is voor beslaglegging, dan zal de deurwaarder overgaan tot het leggen van beslag op uw bankrekening.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
Politie kan straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens opvragen. De politie, het openbaar ministerie, de Belastingdienst en andere opsporingsdiensten kunnen straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens bij banken opvragen.
"De beste plek om geld te bewaren is de bank. Mocht je toch een flink bedrag thuis willen bewaren, doe het dan in een kluis." Ypma legt uit dat als er dan iets gebeurt, je er alles aan hebt gedaan om het geld zo goed mogelijk te beschermen tegen diefstal of brand.
Wat iemand wél met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het misbruiken voor het afsluiten van abonnementen en het aangaan van aankopen bij bedrijven die de mogelijkheid tot eenmalige machtiging hebben. Helaas voeren bedrijven nog erg weinig controle uit op dit soort fraude.
Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd voor het afrekenen van transacties. Na 24 uur is de blokkade automatisch weer opgeheven.
Heeft u 3 keer de verkeerde pincode van uw ABN AMRO betaalpas ingetoetst bij een betaalautomaat? Dan wordt uw pas automatisch geblokkeerd. Deblokkeer uw betaalpas in de ABN AMRO app of via Internet Bankieren. Ga naar een ABN AMRO geldautomaat of Geldmaat.
Hoe deblokkeer ik een geblokkeerde rekening? Neem contact op met je bankkantoor. Afhankelijk van de reden van de blokkering kunnen ze je rekening deblokkeren.