Een bougie draai je altijd linksom los. Denk aan het losdraaien van de dop van bijvoorbeeld een colafles. In het begin moet je wat kracht uitoefenen omdat de bougie vast kan zitten.
11.1 SCHADE AAN DE BOUGIE Een dikke ouderwetse bougie zet je met zo'n 25 à 35 Nm vast, maar als je dat bij een moderne bougie zal doen, dan heb je grote kans dat het keramisch gedeelte onder de kraag gaat scheuren. Dat zie je niet aan de buitenkant, want de kraag zit achter het metalen gedeelte.
Elke bougiekabel loopt naar een cilinder en in elke cilinder vindt u minimaal 1 bougie. Deze bougiekabels zult u nu los moeten halen. De bougie zal achterblijven op de cilinder, aangezien deze op de cilinder geschroefd is. Trek bij het loshalen niet aan de kabel, maar aan de stekker op de bougie.
Een bougiesleutel lijkt vaak erg op een pijpsleutel, maar het verschil is dat de bougiesleutel de bougie meteen meeneemt als deze los is en je de bougiesleutel verwijderd. Een bougiesleutel heeft namelijk een rubberen ring, waartussen de bougie blijft hangen.
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Een bougiesleutel is een speciale dopsleutel die wordt gebruikt om bougies te verwijderen en te installeren in het motorblok. De bougiesleutel heeft meerdere sleutelwijdtes, 21 millimeter is voor auto's het meest voorkomende. Een bougiesleutel is vaak voorzien van een T-greep.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking!
Met het juiste gereedschap is de vervanging van bougies ook voor doe-het-zelvers meestal geen probleem. Treden er toch problemen op, kan men zich eventueel met de vuistregels behelpen, maar let er wel op dat dit geen optimale oplossing is.
Voor het vervangen van een bobine moet daarom altijd eerst de accu worden losgekoppeld. Als de motor een overkapping heeft, zal de monteur deze losmaken om toegang te kunnen krijgen tot de bobine. Vervolgens wordt de defecte bobine losgeschroefd en wordt een nieuwe gemonteerd.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan.
Waarom een bougie vervangen? Een bougie van uw auto is een slijt-onderdeel. Als de bougie niet vroegtijdig wordt vervangen dan kan uw auto slecht gaan starten en/of lopen. Dit komt omdat de bougie dan geen goede vonk meer afgeeft, met als gevolg dat er geen juiste verbranding in de motor ontstaat.
Een kleine beurt kost gemiddeld tussen de €100,- en €150,-. Wat een kleine beurt voor je auto uiteindelijk in totaal kost kan nog wel oplopen. Het heeft alles te maken met de onderdelen die uiteindelijk teveel slijtage hebben en vervangen moeten worden.
Meestal ben je in totaal honderd a tweehonderd euro kwijt. Kies je ervoor om je bougiekabels en bougies zelf te vervangen dan ben je veel goedkoper uit. Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf 1,50 euro per stuk, maar wil je echt goede bougies dan kan dat oplopen tot 15 euro per stuk. De bougiekabels kosten 40 tot 60 euro.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
De meeste auto's hebben vier bougies. Dit heeft te maken met het aantal cilinders.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
In tegenstelling tot bougies kunnen bobines ook afzonderlijk worden vervangen.
Zet de multimeter aan, stel de multimeter in op weerstand meten en laat de twee pinnen contact maken met de buitenste contacten. Schrijf de meting op - dit is de weerstand van de primaire spoel. Bij sommige nieuwere bobines zijn de contactpunten anders geplaatst.