De Toyota Mirai pausmobiel is gebaseerd op de huidige generatie van de Japanse waterstof-auto. De auto heeft een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Waterstof wordt gemaakt uit water. Door het om te zetten in een zogeheten brandstofcel komt er stroom vrij.
Bij het productieproces van waterstof met elektriciteit (elektrolyse) gaat ongeveer 20 tot 40 procent van de energie verloren. Bij het gebruik van waterstof in een personenauto gaat ongeveer 50 procent van de energie verloren.
De jonge man heeft een doorbraak bereikt waarmee hij de mensheid minder afhankelijk van aardolie hoopt te maken. Hij heeft een auto ontwikkeld die op water kan rijden. Zijn auto is een hybridevoertuig dat zowel op benzine als op water rijdt. Met slechts 2 liter water kan hij tot 70 km rijden.
De motor op water is een motor die is ontworpen door Stanley Meyer (Grove City (Ohio), 24 augustus 1940 – Franklin County (Ohio), 21 maart 1998). Hij beweerde dat hierin water kon worden omgezet in waterstof en zuurstof, tegen minder energie dan vrijkomt bij de verbranding van die gassen.
Over het algemeen is de kans op aquaplaning groter op wegen waar regenwater niet snel genoeg wegloopt. Dit heeft meerdere oorzaken. Wanneer de weg het laagste punt in de omgeving is, is het logisch dat het water hiernaartoe loopt.
De prijs van waterstof zal gelijk zijn aan de huidige marktprijs en ligt rond de €10 per kg. Er gaat ongeveer 5 à 6 kilo in de tank van een waterstofauto. Op 1 kilo kun je gemiddeld 100 km rijden.
Aan de ene kant van het membraan vloeit waterstof door de gaskanalen en aan de andere kant zuurstof. Wanneer de twee gassen met elkaar reageren ontstaan stoom (water) en elektriciteit. Met de elektriciteit kan een elektromotor van een auto worden aangedreven. Een auto kan zo op waterstof rijden.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Waterstofauto gevaarlijk? Bij waterstofauto's is uiteraard veiligheid gewaarborgd. De tanks voor waterstof zijn zeer sterk en bestand tegen de impact van zeer zware crashes. De tank is vele malen sterker dan die van benzine, omdat die immers ook de hoge druk (tot 700 bar) van waterstof moet weerstaan.
Bij de productie van waterstof via elektrolyse , wordt elektriciteit gebruikt om water te splitsen. Die splitsing vindt plaats in een elektrochemische cel. Daarin wordt water met behulp van elektrische lading omgezet in waterstof en zuurstof. Er komt geen CO2 vrij bij dit proces.
In 2025 kan er in Nederland ongeveer 75.000 ton waterstof geproduceerd worden uit water. Hiervoor is een elektrolysecapaciteit van 500 megawatt nodig. Dat is bijvoorbeeld genoeg om 600.000 waterstofauto's een heel jaar te laten rijden. Het streven is om in 2025 ook 50 waterstoftankstations te hebben.
Heel simpel: dat zijn er welgeteld twee. Allereerst is er de Toyota Mirai, ten tweede de Hyundai Nexo. Beide modellen staan gewoon in de Nederlandse prijslijsten, voor respectievelijk 80 mille en 83 mille.
Waterstof wordt per kilo afgerekend en de gemiddelde prijs daarvoor is op dit moment zo'n 10 euro excl. BTW en 12,10 euro incl. BTW. Deze prijs kun je niet vergelijken met de literprijs van benzine of diesel.
De waterstofauto van de Japanners kost 65.995 euro, de Tesla Model S heeft een prijskaartje van net geen 80 mille. Je koopt met die Mirai bovendien een auto van een fabrikant die bekend staat om de hoogst mogelijke bouwkwaliteit en betrouwbaarheid en dat is iets wat je van Tesla niet kun zeggen.
Nadelen van een auto op waterstof
In een tank van een waterstofauto kan 5 à 6 kg waterstof, dus een volle tank kost 50 à 60 euro. Daarmee rijd je gemiddeld 500 km. Verder heeft waterstofgas een lage dichtheid en dus een groot volume, waardoor de waterstoftank in een auto behoorlijk wat plaats inneemt.
Een LPG-tank laten inbouwen kost natuurlijk geld. Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
Zo vraagt New Electric 12.500 tot 17.500 euro voor het elektrificeren van een auto tot 750 kg (zoals de Mini). Tenminste, als je een actieradius van 200 kilometer oké vindt. Je kunt al klaar zijn voor 10 à 15 mille, als je denkt dat je aan een bereik van 100 kilometer genoeg hebt.
Waterstof is oneindig beschikbaar
Waterstof in bruikbare vorm komt niet in de natuur voor, maar moet gemaakt worden. Het is dus geen energiebron, maar een energiedrager. Waterstof kunnen we op verschillende manieren maken, zoals met aardgas of groene elektriciteit.
Bij normale atmosferische druk kent waterstof zoals alle andere elementen drie fasen: gasvormig, vloeibaar en vast. Tot temperaturen van -240 °C is waterstof een gas, en daaronder condenseert hij tot een vloeistof. Bij temperaturen lager dan -259 °C bevriest de vloeistof tot waterstofijs.
Remeha heeft op de Bouwbeurs als eerste Nederlandse cv-ketelproducent een prototype gepresenteerd van een waterstofketel. Deze ketel kan straks je huis verwarmen, zonder de extra isolatiekosten die een warmtepomp nodig heeft.
Vrijwel altijd blijft je auto nog even drijven (15 seconden tot zelfs 10 minuten), waardoor de elektronica veelal nog werkt.
Dat gaat zo: sla met 1 van de 2 harde punten aan de kop van de noodhamer in de hoek van de zijruit. De zijruiten zijn het zwakste van alle ruiten in de auto, en de hoeken zijn altijd de zwakste plek van een ruit.
Aquaplaning ontstaat wanneer er zich een laag water vormt tussen de band en de weg. Dit voelt aan alsof u over water glijdt. De auto reageert niet meer op het stuurwiel en de aandrijving is weg. Een stuurloze auto kan onverwachte problemen veroorzaken.