Bij een diepte-interview wordt er een gesprek gevoerd tussen een interviewer en een respondent. Het één-op-één gesprek maakt het mogelijk om de achterliggende meningen te achterhalen. Vandaar de term: diepte.
Een diepte interview duurt meestal tussen de 60 en 120 minuten. Afhankelijk van het onderwerp is het in de vorm van een één op één (face-to-face) gesprek of een groepsgesprek.
Als je voornamelijk open vragen stelt of om meningen vraagt en bijvoorbeeld een half uur tot een uur de tijd hebt, kun je als richtlijn aanhouden om in een semigestructureerd interview ongeveer 10 tot 20 open vragen te stellen inclusief doorvraag-vragen.
Zorg ervoor dat je gesprekspartner(s) zich op hun gemak voelen. Zorg voor een prettige ruimte, iets te drinken. Zorg voor anonimiteit als dat nodig is. Wees beleefd en heb respect voor je gesprekspartner.
De interviews hebben meestal een beperkte duur van ongeveer 20 tot 25 minuten, omdat respondenten vaak niet langer willen bellen. Je kunt maar een beperkt aantal vragen stellen, omdat een respondent anders verveeld raakt en de vragen niet (serieus) invult.
Het diepteonderzoek van SWOV geeft inzicht in de factoren en omstandigheden die een rol spelen bij het ontstaan van bepaalde typen verkeersongevallen en de letsels die daaruit voortkomen.
Voor de betrouwbaarheid moet je de vragenlijst op consistente wijze afnemen en willekeurige fouten voorkomen bij de data-analyse. Voor de validiteit is het van belang dat je begrippen correct zijn geoperationaliseerd, zodat je meet wat je daadwerkelijk beoogt te meten.
Een diepte-interview kan je vergelijken met een gewoon sollicitatiegesprek. Hier legt de recruiter echter meer de nadruk op jouw persoonlijkheid. Hij of zij heeft als doel om jouw motivatie, werkervaring en vaardigheden af te toetsen. Zo kan de werkgever zien of er een match is tussen jou en de functie.
Er is sprake van triangulatie als je verschillende bronnen, theorieën, onderzoeksmethoden of data-analysemethoden gebruikt om iets te onderzoeken. Hierdoor bekijk je je onderzoeksvraag vanuit verschillende richtingen. Triangulatie verhoogt de betrouwbaarheid en validiteit van je resultaten.
Voordelen: Diverse hulpmiddelen zijn eenvoudig te gebruiken. Mogelijkheid tot registratie van non-verbale reacties. Enquêteur kan helpen als de respondent iets niet begrijpt.
De beste start maak je met wat makkelijke vragen. Informeer bijvoorbeeld naar iemands functie of de achtergrond van het bedrijf. Veel mensen kunnen hier makkelijk over vertellen. Het voordeel van beginnen met deze vragen, is dat je geïnterviewde alvast in de praat-modus komt.
Het gaat eigenlijk niet om de vragen die je stelt, maar om de antwoorden die je krijgt. De vragen zijn het middel en de antwoorden zijn het doel. Soms is het gegeven antwoord in eerste instantie niet echt het antwoord wat je zoekt.
Ga er bij het schrijven van een introductie vanuit dat respondenten niets of weinig weten over het onderwerp van uw enquête. Gebruik eenvoudige en heldere taal. Leg kort het onderwerp en het doel van de enquête uit. Uw introductie hoeft niet langer te zijn dan drie of vier zinnen of enkele korte alinea's.
De eerste stap om tot een juiste onderzoeksvraag te komen is het beantwoorden van de vraag 'waarom ga je onderzoeken, evalueren of monitoren? ' Het beantwoorden van deze vraag geeft je een beeld van het soort onderzoeksvraag dat je gaat stellen, welke informatie je nodig hebt en welke antwoorden je nodig hebt.
“Ga je morgen beginnen?” “Wil je hier eigenlijk wel werken?” “Moet je niet even met Jan gaan praten?” De ander moet eerst “ja” of “nee” antwoorden. Daarna kan hij gewoon zijn mond houden. Wat de vragensteller wil of vindt, is al in de vraag verpakt. Dit soort vragen is dus suggestief.