De accu, display, en motor zijn allemaal watervast, waardoor een paar druppels water gaan kwaad kan.
Regen komt regelmatig voor in ons klimaat en het zal u hoe dan ook wel eens gebeuren dat u de dupe bent van een plotselinge wolkbreuk. Gelukkig kan dit niet zoveel kwaad. Een accu is normaliter bestand tegen deze neerslag.
Blus de batterij niet met water. De batterij kan daar heftig op reageren, waarbij niet alleen brandbare gassen vrij komen, maar ook gassen die schadelijk zijn voor de gezondheid.
Alle elektrische fietsen zijn spatwater dicht en dit zou dus altijd moeten kunnen. Displays, motoren en accu's kunnen dus prima tegen een paar druppels water.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Maar niet waterdicht. Je zou zeggen dat elektrische fietsen zo zijn ontworpen dat ze tegen een regenbui kunnen.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Gebruik nooit water, omdat lithium met het water kan reageren en brand kan veroorzaken. Als je het apparaat veilig kunt verplaatsen, plaats je het best in een brandveilige of goed geventileerde ruimte, zoals een ruimte met een betonnen vloer, en neem afstand tot de batterij afgekoeld is.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
De accu, motor, en display kunnen tegen een beetje water, maar de regen kan wel leiden tot roest en spoelt de belangrijke smeerolie weg.
De beste fietshoes van dit moment is de Travellife Fietshoes. Deze hoes dekt de fiets volledig af en is perfect voor wanneer je een fiets mee wilt nemen op de fietsendrager van je auto. Aan de onderkant van de hoes zit een elastiek: zo maak je de hoes vast aan de fietsendrager.
Ongetwijfeld de duurste elektrische fiets op de markt, de PG Bikes BT-01. Voor het luttele bedrag van € 59.500,- ( ja, echt bijna zestigduizend euro) bouwen ze er één voor je.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven. Dit hangt af van het gebruik.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen.
Sinds 1 januari 2003 hoef je geen bouwvergunning meer aan te vragen voor het plaatsen van een fietsenschuur in de achtertuin. In de Woningwet valt de fietsenberging evenals de – meer bekende – dakkapellen aan de achterkant van het huis in de categorie 'vergunningsvrij'.
Fietsenberging en het Besluit Omgevingsrecht
In de voortuin veel minder. Het moet bij bescheiden bouwwerkjes blijven. Uit het BOR blijkt dat een vergunning niet nodig is als je je netjes aan de volgende regels houdt: 'a. niet hoger dan 1 m, en b. de oppervlakte niet meer dan 2 m2.
Wanneer je slechts een enkele elektrische fiets in de berging wilt plaatsen, dan is een breedte van 125 centimeter voldoende. Wil je bijvoorbeeld drie fietsen in de berging kunnen plaatsen? Dan heb je een fietsenberging nodig met een breedte van minimaal 175 centimeter.