En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
Strategie is een positie - specifiek een manier om een organisatie in een "omgeving" te plaatsen . Volgens deze definitie wordt strategie de bemiddelende kracht, of "match", tussen organisatie en omgeving, dat wil zeggen, tussen de interne en de externe context.
Volgens Mintzberg zijn organisaties uit vijf structuur-elementen/bouwstenen op te bouwen. Deze zijn: operationele kern, strategische top, lijnmanagement en technische staf aan de ene en de dienstverlenende staf aan de andere kant.
Strategie is de manier waarop (en het geheel van middelen waarmee) voorafgestelde doelen bereikt kunnen worden.
Het generieke organisatiemodel van Mintzberg illustreert ook een belangrijk principe van organisatiestructuur: de scheiding van directie en management , waarbij de mensen die de missie en de algemene richting van de organisatie bepalen, verschillen (behalve in een heel kleine organisatie) van degenen die de ...
Mintzberg helpt u op weg door zeven verschillende organisatiestructuren te beschrijven. Voor elke organisatiestructuur beschrijft hij hoe u de strategie kunt bepalen. In een innovatieve organisatie (bijvoorbeeld een marketingbureau) kan de beste methode bijvoorbeeld 'van onderaf' zijn.
Strategie omvat over het algemeen het stellen van doelen en prioriteiten, het bepalen van acties om de doelen te bereiken en het mobiliseren van middelen om de acties uit te voeren . Een strategie beschrijft hoe de doelen (doelen) bereikt zullen worden met de middelen (middelen).
Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
De essentie van een strategie is gericht denken en doelbewust handelen.
Mintzbergs managementtheorie is gebaseerd op het idee dat managers betrokken zijn bij tien rollen, verdeeld in drie hoofdclusters: interpersoonlijk, informatief en beslissingsgericht . Verder definieert Henry Mintzberg de operationele inspanning van managers in elke rol.
Strategievorming, zoals gepresenteerd door Mintzberg, is: afgeleid van synthese . informeel en visionair, in plaats van geprogrammeerd en geformaliseerd . vertrouwt op divergent denken, intuïtie en het gebruiken van het onderbewustzijn . Dit leidt tot uitbarstingen van creativiteit naarmate er nieuwe ontdekkingen worden gedaan.
Strategie is de manier waarop een organisatie op lange termijn (langer dan één jaar) haar doelstellingen realiseert. Strategie is in feite de weg die een organisatie bewandelt, een koers die het bedrijf heeft uitgezet, om daarmee de gestelde doelen te bereiken.
De 5 P's van Mintzberg bieden een krachtig raamwerk voor het analyseren en ontwikkelen van strategie. Door elk aspect te overwegen - plan, truc, patroon, positie en perspectief - kunt u een uitgebreidere, effectievere aanpak creëren.
Binnen het domein van goed gedefinieerde strategie zijn er drie uniek verschillende en cruciale strategietypen: Bedrijfsstrategie . Operationele strategie . Transformationele strategie .
Het verwijst naar een aantal praktijken die een bedrijf in staat stellen om zijn inputs beter te benutten door bijvoorbeeld defecten in producten te verminderen of sneller betere producten te ontwikkelen . Strategische positionering daarentegen betekent het uitvoeren van andere activiteiten dan rivalen of het uitvoeren van soortgelijke activiteiten op verschillende manieren.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: strategie (zn) : plan, draaiboek, aanpak, koers, beleid, tactiek, plan de campagne.
Michael Porter definieert strategie echter als een concurrentiepositie, waarbij “bewust een andere reeks activiteiten wordt gekozen om een unieke mix van waarde te leveren .” Met andere woorden: u moet uw concurrenten en de markt die u hebt gekozen begrijpen om te bepalen hoe uw bedrijf moet reageren.
Op het meest basale niveau is een strategie een hypothese. Om een goede strategie te zijn, moet deze het probleem dat wordt opgelost nauwkeurig diagnosticeren; een richtinggevend beleid opstellen dat dat probleem aanpakt; en een reeks coherente acties voorstellen die dat beleid zullen uitvoeren .
Hoewel er geen consensusdefinitie voor strategie bestaat (Chaffee, 1985), vertelt de literatuur ons dat strategie bestaat uit elementen van een plan met bewuste, beoogde acties (Mintzberg, 1987), doelgerichte acties (Drucker, 1974), inzet van middelen (Chandler, 1962) en het bereiken van doelen onder onzekerheid (Barad, 2018).
Wat is de organisatiestructuur van Mintzberg? Volgens Mintzberg zijn organisaties uit vijf structuur-elementen of bouwstenen op te bouwen. Deze zijn: de operationele kern, strategische top, het lijnmanagement en de technische staf aan de ene en de dienstverlenende staf aan de andere kant.
Hoeveel managementrollen zijn er? Henry Mintzberg heeft tien managementrollen geïdentificeerd. Ze staan bekend als de boegbeeld-, leider-, liaison-, monitor-, verspreider-, woordvoerder-, onderhandelaar-, verstoringsbehandelaar-, ondernemer- en resource allocatorrollen .
Momenteel is hij Cleghorn Professor of Management Studies aan de Desautels Faculty of Management van de McGill University in Montreal, Quebec, Canada , waar hij sinds 1968 doceert.