Je leert effectief met anderen te communiceren. Als je in een team werkt, moet je je ideeën duidelijk kunnen verwoorden en naar anderen kunnen luisteren. Dit zijn belangrijke vaardigheden die in elke carrière waardevol zijn. Je leert problemen op te lossen.
Het zijn interpersoonlijke vaardigheden die onder andere bepalen hoe jij communiceert met anderen, hoe jij denkt over jezelf en hoe jij emotioneel reageert op bepaalde situaties. Ondanks dat het lastig is om tijdens het solliciteren te laten zien dat je een echte teamspeler bent, is het niet onmogelijk.
Teamwork is de actie van samenwerken door twee of meer mensen om een bepaald doel te bereiken. Het omvat het werken samen, het delen van ideeën, het communiceren, het leren van elkaar en het gezamenlijk oplossen van problemen.
Samenwerken is een competentie.
Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben. Je respecteert de kwaliteiten van de andere teamleden maar je kent ook jouw eigen kracht en je kunt dat op de juiste waarde schatten.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Gedrag van een teamspeler
Een succesvolle teamspeler draagt op verschillende manieren bij aan een goede samenwerking in het team: Je zet je in om samen met andere teamleden het gezamenlijke doel te bereiken. Je speelt informatie die voor anderen van belang kan zijn tijdig door.
Teamwork zorgt voor een hecht en positief team
Een goede en productieve samenwerking zorgt voor succes. En teambuilding activiteiten zorgen voor hechte en positieve teams die dit succes samen kunnen bereiken. Daarnaast heeft teambuilding een positief effect op het plezier en enthousiasme op de werkplek.
Wat zijn vaardigheden? Vaardigheden zijn specifieke bekwaamheden of capaciteiten die je nodig hebt om een bepaalde taak of activiteit uit te kunnen voeren. Het is een combinatie van praktische en theoretische kennis, expertise, en technieken die je opdoet door middel van training, ervaring en educatie.
Het verschil zit 'm erin of je gebruik maakt van een TALENT of een VAARDIGHEID in je werk. Een vaardigheid is namelijk iets wat je hebt geleerd in de loop van de jaren, maar waar je in de aanleg niet écht talent voor hebt.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Een vaardigheid is iets 'kunnen'.Als je een vaardigheid laat zien, is het een competentie. Om een competentie goed uit te voeren heb je een combinatie van talent, kennis, ervaring en vaardigheden nodig. Sommige competenties zijn moeilijk ontwikkelbaar omdat je er ook talent voor moet hebben.
Hard skills zijn functiegerelateerde kwaliteiten die iemand verwerft door middel van opleiding, trainingen of praktische ervaring. Een korte definitie van 'hard skills' zou kunnen zijn: functiegerelateerde kennis en vaardigheden.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.