Als motoreigenaar ben je in Nederland verplicht om een motorfietsverzekering af te sluiten. Dit moet minimaal een WA-motorverzekering zijn. Met een WA-verzekering heb je de minst uitgebreide dekking. Alleen de schade die jij als bestuurder veroorzaakt aan (voertuigen van) anderen is hiermee gedekt.
Gemiddeld kost een motorverzekering ongeveer 15 euro per maand. Dat kan goedkoper en duurder uitvallen. De premie is namelijk gebaseerd op uw motor en een aantal andere factoren. Veel mensen sluiten een verzekering af op basis van de kosten.
Een beperkt casco motorverzekering met een diefstaldekking kost al snel 200 euro per jaar. De kosten van een allrisk motorverzekering loopt zomaar op tot een bedrag van wel 1.000 euro per jaar.
Een WA verzekering is de goedkoopste wettelijk verplichte motorverzekering in Nederland. Bereken de exacte kosten via de vergelijker van Combi Motors. De goedkoopste WA dekking die u bij Combi Motors kunt afsluiten kost €3,27 per maand.
De zaken waarop je moet letten bij het afsluiten van een motorverzekering zijn: de kosten, eigen risico, dekking, pechhulp en een goede klantenservice. Als je op deze punten let, dan loop je minder gevaar voor het afsluiten van de verkeerde motorverzekering.
Iemand met lange benen heeft een heel andere motor nodig dan iemand met lange armen of een lang bovenlijf. LL Choppers bouwt choppers op maat. De Silver Bullet is een voorbeeld van een geschikte motor voor lange mensen.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
Bouwjaar na 1 januari 1988
Is je motor 34 jaar of jonger, dan betaal je het volle tarief motorrijtuigenbelasting van rond de € 130,- per jaar (2022). Als je een motor hebt die volledig elektrisch rijdt dan ben je vrijgesteld van wegenbelasting. De MRB is afhankelijk van de provincie waar je woont.
In de categorie 'beste motorverzekering wat betreft polisvoorwaarden' gingen bij de allrisk motorverzekeringen de 5 sterren naar de motorverzekeringen van FBTO en Univé. De beste beperkt casco motorverzekeringen wat polisvoorwaarden zijn de motorverzekeringen van Centraal Beheer en Interpolis.
De WA premie verschilt per verzekeraar. Daarnaast hangt uw motorverzekering af van het aantal schadevrije jaren, het type motorfiets en uw leeftijd. WA verzekeren kan al vanaf €3,97 per maand (€47,62 per jaar).
Deze code bestaat uit de laatste vier cijfers van het chassisnummer. De meldcode staat op het tenaamstellingsverslag dat u heeft gekregen toen u het voertuig heeft gekocht. De meldcode staat ook op de kentekencard.
Je motor verzekeren bij ANWB
Je bent verplicht je motor minimaal WA te verzekeren. Hiermee ben je verzekerd voor schade die anderen oplopen door een ongeluk dat door jou veroorzaakt is. Wil je ook verzekerd zijn voor diefstal of schade aan je eigen motor? Kies dan voor een casco-dekking.
Het verkopen van je motor hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met de ANWB Verkoopservice verkoop je je motor zonder dat er proefritten of ongemakkelijke onderhandelingen met potentiële kopers aan te passen komen.
Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
bij motoren worden uit kleine atmosferische blokken enorme vermogens geperst. en dan moeten die blokken nog relatief lang heel blijven ook en dat kan alleen met exclusieve materialen en hoge precisie. ook dat kost geld. dat gecombineerd met lage verkoop aantallen maakt de motoren relatief duur.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
125 cc: laveren door de file
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.
Voorbeelden van beginnersmotoren
Meer standaard is de Honda Nighthawk 250 cruiser, de Suzuki GZ 250 is een prima beginnersmotor en de Yamaha Virago 250 cruiser een van de mooiste, maar smaken verschillen gelukkig. In de 500-cc-klasse heb je o.a. de Kawasaki Vulcan 500 LTD, Suzuki GS500E en Yamaha Virago 535.
Een toermotor past het beste bij jou als je graag lange afstanden rijdt. Een hoge mate van comfort is gegarandeerd tijdens het rijden op de toermotor. Bovendien is er alle ruimte voor een duopassagier achterop de motor die net zo comfortabel zit.