Re-integratie eerste spoor is wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat werkgever en medewerker samenwerken om de medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Dit is belangrijk voor zowel de medewerker als de organisatie.
Onder spoor 1 verstaan we de re-integratie van de werknemer binnen de eigen organisatie (eigen werk, aangepast eigen werk, ander passend werk, aangepast ander werk).
Het aantal tracks en welke u gebruikt, hangt af van uw behoeften. Track 1 en 2 worden het vaakst gebruikt, omdat ze essentiële accountinformatie bevatten . Track 3 is optioneel en wordt zelden gebruikt.
Het weigeren om mee te werken aan het tweede spoor kan ernstige gevolgen hebben. Op basis van de Wet verbetering poortwachter kan je werkgever sancties opleggen, waaronder stopzetting van de loondoorbetaling. In extreme gevallen kan dit zelfs leiden tot ontslag.
Volgens de Wet verbetering poortwachter moet eerst onderzocht worden of de medewerker kan terugkeren in eigen of aangepast werk binnen de organisatie (Spoor 1). Lukt dit niet, dan moet u als werkgever samen met de medewerker op zoek naar passende arbeid bij een andere organisatie (Spoor 2).
Een werkgever moet er alles aan doen om aangepast werk te vinden, tijdens of na een ziekte. Als dit niet lukt binnen het eigen bedrijf, dan is de werkgever verplicht om bij een ander bedrijf naar werk te zoeken dat bij de werknemer past.
Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen hebben een eigen perron. Dat zijn de sporen waarop je intercity's of goederentreinen voorbij ziet denderen. Spoor 1 is er dus wel, maar er ligt geen perron aan en dus is er ook geen bordje nodig om je naar spoor 1 te wijzen. Zo simpel is dat!
Wanneer dit niet mogelijk is wordt er samen gezocht naar passend werk bij een andere werkgever. Dit wordt spoor 2 re integratie genoemd. Het verschil tussen spoor 1 en spoor 2 is dus waar de re integratie plaatsvindt, bij spoor 1 is dit bij de huidige werkgever, bij spoor 2 bij een andere werkgever.
Ja, een werknemer is verplicht om mee te werken aan diens re-integratie, en dus ook aan het arbeidsdeskundig onderzoek dat daarbij hoort.
Het inzetten van een spoor 2-traject is wettelijk verplicht en wordt op z'n laatst na 52 weken arbeidsongeschiktheid ingezet. Soms komt het voor dat een tweede spoor-traject niet tot passend werk leidt bij een andere werkgever. Wanneer een werknemer langer dan twee jaar ziek is, volgt dan een zogenaamde WIA-keuring.
Als dat beide geen optie is dan komt als derde re-integratie naar een alternatieve functie in beeld. Re-integratie 1e spoor duurt maximaal één jaar. De werknemer moet in de 42e ziekteweek ziek gemeld zijn bij het UWV.
Deze worden direct op de magneetstrip gecodeerd. Alleen Track 1 en Track 2 worden actief gebruikt bij de verwerking van betaalpassen . Track 3 wordt zelden gebruikt en is mogelijk niet altijd aanwezig op een kaart. Zowel Track 1 als Track 2 bevatten voldoende basisinformatie voor het verwerken van betaalpassen.
Spoor 1 (schaal 1 op 32)
De spoorwijdte is 45 millimeter. Voordelen: Vanwege de grootte zijn de treinen zeer gedetailleerd en imposant om te zien.
U kunt na twee jaar, of 104 weken, uw werkgever vragen om uw loon wat langer door te betalen als tweede spoor niet lukt.Dan wacht u nog even met het aanvragen van een WIA-uitkering. In deze tijd werkt u samen verder om te re-integreren. U vult dan samen een formulier Aanvraag verlenging loondoorbetaling WIA in.
Het derde spoor is alleen van toepassing als u als werkgever eigenrisicodrager bent voor de WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten). Het derde spoor is voor de medewerker die na twee jaar arbeidsongeschiktheid geen passende werkplek heeft gevonden en in de WIA komt.
Als je niet meewerkt aan je reïntegratie, kan je werkgever verschillende maatregelen treffen. Eén daarvan is het vragen van een deskundigenoordeel van het UWV.Een ander is het stopzetten van je loon. In het uiterste geval kan het tot ontslag leiden.
Tijdens het arbeidsdeskundig onderzoek is het belangrijk om open en eerlijk te zijn over de beperkingen die je ervaart. Het doel van het onderzoek is om een objectief beeld te krijgen van je mogelijkheden en beperkingen, zodat er passende re-integratiemaatregelen kunnen worden genomen.
Bedrijfsarts wordt leidend
De arbeidsdeskundige van UWV beoordeelt of werkgever en werknemer de re-integratie-inspanningen hebben gepleegd die passend zijn bij het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer. De verzekeringsarts zal dit advies niet langer beoordelen.
4. Wie betaalt het Arbeidsdeskundig Onderzoek? De werkgever is verantwoordelijk voor het bekostigen van het AD-onderzoek. Dit valt onder de zorgplicht die een werkgever heeft om werknemers te ondersteunen bij re-integratie.
1e spoor traject
Meestal start je het re-integratietraject op spoor 1: passend werk zoeken binnen de eigen organisatie. Hierbij keert je medewerker terug naar de werkvloer en kijken jullie samen welk soort werk in de huidige toestand lukt. Jij als werkgever moet er alles aan doen om aangepast werk te vinden.
De werkgever heeft namelijk de plicht om de werknemer te helpen mogelijkheden voor re-integratie te onderzoeken en de werknemer te begeleiden via een tweede spoor traject. Het weigeren kan leiden tot opschorting of stopzetting van het loon.
De reden dat een derde spoor onbekend is, is omdat het gaat om een traject dat wordt ingeschakeld door werkgevers of eigenrisicodragers WGA na 104 weken arbeidsongeschiktheid.
Het is zeker mogelijk om spoor 1 en spoor 2 tegelijk naast elkaar te laten lopen. Dan zal de werkgever nader bekijken wat de mogelijkheden zijn voor duurzame re-integratie en werkhervatting binnen de organisatie.
Het zit zo: perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen liggen aan een perron. Spoor 10 en 13 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen.
Kijk op de treininformatieborden boven het perron voor de juiste rijtuiginformatie. Zodra uw trein als eerstvolgende stopt, wordt hier aangegeven bij welke letter op het perron uw rijtuig stopt. Zo weet u waar op het perron u kunt wachten om bij het juiste rijtuig in te stappen.