Samenwerken binnen jouw teamDankzij de Ofman kernkwadranten kun je inzicht krijgen in jezelf, samenwerkingen die je aangaat, en kun je bewuster teamleden kiezen die bij jou passen. Als je teamleden hebt gekozen die bij jou passen kun je gaan nadenken over hoe je de samenwerking nog verder kunt verbeteren.
Verbindend zijn is een van de kernkwaliteiten van leiderschap. Als verbinder zorg je voor teamcohesie en kun je groeien en bloeien in een leidinggevende functie.
Samenwerken hoort tot de belangrijke vaardigheden van de 21e eeuw. Jonge kinderen kunnen al beginnen dit te leren en in het voortgezet onderwijs ontwikkelen leerlingen deze vaardigheid verder. Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen.
Kernkwaliteiten zijn jouw sterke eigenschappen. De term komt van de Nederlandse managementcoach Daniel Ofman; hij omschreef ze als de eigenschappen die je in aanleg hebt, die jouw karakter bepalen en jouw persoonlijkheid typeren. Iedereen heeft een aantal kernkwaliteiten die hem of haar uniek maken.
Voorbeelden zijn eerlijkheid, betrouwbaarheid, een goed gevoel voor humor of betrouwbaar zijn . Persoonlijke kwaliteiten zijn belangrijk voor teamwork, groepsdynamiek, het opbouwen van relaties en dagelijkse interacties met collega's, managers of klanten.
Samenwerken is een competentie.
Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben. Je respecteert de kwaliteiten van de andere teamleden maar je kent ook jouw eigen kracht en je kunt dat op de juiste waarde schatten.
De karaktereigenschap Collaborative verwijst naar het vermogen van een persoon om effectief en coöperatief met anderen samen te werken aan een gemeenschappelijk doel. Een collaboratief persoon is iemand die bereid is om ideeën te delen, naar de perspectieven van anderen te luisteren en compromissen te sluiten wanneer dat nodig is.
Eenvoudig gezegd zijn soft skills de vaardigheden die gerelateerd zijn aan mensen en sociale situaties, in tegenstelling tot technische vaardigheden. Een aantal veelvoorkomende voorbeelden van soft skills zijn onder andere: relaties opbouwen, samenwerken, communiceren, problemen oplossen en leidinggeven.
Een valkuil kan zijn: te close met elkaar omgaan. Dan wordt het broeierig of sentimenteel. Kenmerken van te close met elkaar omgaan zijn: Geen afstand en distantie kunnen bewaren van elkaar.
Empathie als kernkwaliteit. Volgens het model van de kernkwaliteiten en kernkwadranten kan empathie net als elke kwaliteit doorslaan naar een valkuil. Je bent dan te empathisch en anderen zien dat als een slechte eigenschap. Jouw uitdaging is om dat te voorkomen.
Ben je een doorzetter? Heb jij het vermogen om door te zetten totdat jij je doel bereikt hebt? Dat kan een kernkwaliteit zijn maar voor een deel heeft het ook te maken met jouw motivatie en hoe je hebt geleerd om te knokken voor iets.
Kwaliteit is een kernkwaliteit van perfectionisme. Dit uit zich in hoge normen en streven naar perfectie. Mogelijk leidt dit tot mooie resultaten en succes. Wanneer perfectionisme doorslaat, word je vooral kritisch naar jezelf en naar anderen.
Kernkwaliteiten zijn die kwaliteiten die jou het meest typeren.Kernwaarden zijn die kernkwaliteiten die zo verankerd zijn in jouw persoon dat het jou ten voeten uit weergeeft.
Luisteren is een kwaliteit oftewel een kernkwaliteit. Waarom een kwaliteit? Omdat luisteren iets is wat bij je persoonskenmerken hoort of niet. Je bent van nature een goed luisteraar of je bent dat niet.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Samenwerkingsvaardigheden gaan over goed samenwerken met anderen en het bereiken van een gemeenschappelijk doel . Het is echter meer dan alleen een project afronden met een groep mensen. Het betekent ook relaties opbouwen met je team, conflicten oplossen en een werkomgeving creëren waarin iedereen zich opgenomen en gerespecteerd voelt.
wat is samenwerken? Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig!
Biedt anderen hulp aan bij problemen of conflicten en helpt anderen hun doel te bereiken. Komt met voorstellen voor het bereiken van een gezamenlijk resultaat. Doet concessies aan het eigen belang als het gaat om het behalen van een gezamenlijk resultaat.
samenwerking (zn) : associatie, maatschap, samenwerkingsverband. samenwerking (zn) : medewerking, coöperatie, collaboratie.
Samenwerking is het levensbloed van de moderne organisatiecultuur . Het voedt innovatie, stimuleert productiviteit, verbetert communicatie en bevordert betrokkenheid onder teamleden.
Respect en hoffelijkheid . Verantwoordelijkheid, inclusief verantwoording, ijver, doorzettingsvermogen, zelfmanagementvaardigheden en zelfbeheersing. Rechtvaardigheid, inclusief rechtvaardigheid en vrijheid van vooroordelen. Zorgzaamheid, inclusief vriendelijkheid, empathie, medeleven, consideratie, geduld, vrijgevigheid, liefdadigheid en interpersoonlijke vaardigheden.
De drie kwaliteiten Sattva, Rajas en Tamas zijn inherent aan ons. Ze worden ook wel zaken genoemd die ertoe doen in ons leven om te bepalen wie we willen zijn. Er wordt gezegd dat Sattva overheerst in hemelse wezens, terwijl Rajas in mensen en Tamas in Rakshasa's/demonen.